تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

از انگلستان تا آفریقا؛ ویروس کرونا جهش ژنتیکی می‌کند

چشم‌ها در چند روز مانده به پایان سال ۲۰۲۰ که همه آن را به عنوان سالی نحس می‌دانند به دنبال پایان کرونا بعد از کشف واکسن بود، اما در همین روز‌های پایانی انتشار خبر بروز شکل جدیدی از کووید ۱۹ موجی از نگرانی را در میان مردم به وجود آورده است. با این حال به نظر می رسد که خطر جهش های پیاپی ویروس کرونا را باید بسیار جدی تلقی کرد. به خصوص در شرایطی که ایران درگیر فرایند تولید واکسن است.

کد خبر: ۷۸۷۱۴
۲۲:۵۹ - ۰۶ دی ۱۳۹۹
سال نو می‌شود، کرونا تغییر شکل می‌دهد
 
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: برخی بروز و ظهور کرونا را در روز‌های آغازین سال ۲۰۲۰ می‌دانند و تصور می‌کردند با پایان یافتن امسال این ویروس هم قدرت خود را از دست خواهد داد و در سال ۲۰۲۱ باید منتظر شنیدن خبر‌های خوش پس از کشف واکسن باشند، اما آمدن کووید ۱۹ با ۷۰ برابر قدرت در انگلستان در هفته گذشته هم امید‌ها را ناامید کرد.

حالا این ویروس دوست نداشتنی شکل خود را تغییر داده و مسیری را که پیش‌تر از شرق آسیا شروع کرده بود، این بار از اروپا آغاز کرده و گویا به آفریقا هم رفته و ترس و نگرانی را در بین ساکنان کشور‌های اروپایی و آفریقایی ایجاد کرده است.
 

کرونای جدید و نگرانی‌های فرانسوی‌ها

وزارت بهداشت فرانسه نخستین مورد ابتلاء به گونه انگلیسی ویروس کووید ۱۹ را در این کشور تائید کرد و گویا این فرد بیمار یک مرد فرانسوی مقیم انگلیس است که ۶ روز پیش، به فرانسه بازگشته است.

انتشار این خبر، نگرانی‌ها از بابت آغاز موج جدیدی از انتشار ویروس در دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو، به شدت افزایش داده است. البته این نگرانی فقط مختص انگلستان و فرانسه نیست بلکه سایر کشور‌ها هم این نگرانی را دارند؛ از این رو همه مسئولان از مردم خود خواسته‌اند که همچنان پروتکل‌های بهداشتی را به همان شدت قبل رعایت کنند، زیرا این ویروس نشان داده که قابلیت تغییر دارد و به هیچ کس هم رحم نمی‌کند.

هانکوک، وزیر بهداشت انگلستان گفت: ما در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ مورد از این نوع کروناویروس جدید را که عمدتا در جنوب انگلیس است شناسایی کرده‌ایم، هرچند این موارد تقریبا در ۶۰ منطقه مختلف محلی کشور شناسایی شده است.

او تاکید کرده است: ما نمی‌دانیم که این میزان تا چه حد به دلیل نوع جدید کروناویروس است، اما مهم هم نیست که علت آن چیست، بلکه باید اقدام سریع و قاطعی در این زمینه انجام دهیم که برای کنترل این بیماری کشنده در حین انجام واکسیناسیون کاملاً ضروری است.

همچنین پروفسور "آلن مک نالی"، کارشناس دانشگاه بیرمنگام نیز در این باره گفت: آزمایشگاه‌های کروناویروس در کشور انگلیس این نوع جدید از کرونا را در چند هفته گذشته مشاهده کرده‌اند.
 
 
 

و حالا آفریقا...

نوع جدید ویروس کرونا خود را از اروپا به آفریقا و کشور نیجریه رسانده است. جان نکنگاسونگ، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آفریقا در این مورد به خبرنگاران گفت: این نوع جدید که در نیجریه دیده شده جدا از گونه‌های جدیدی است که در انگلیس و آفریقای جنوبی یافت شده است.

به گفته وی، در این مورد تحقیقات بیشتری لازم است و مرکز یادشده در این مورد جلسه‌ای اضطراری در آفریقا برگزار می‌کند. این نگرانی وجود دارد که جهش‌های متعدد کووید ۱۹ باعث شود افرادی که قبلاً ویروس را گرفته و بهبود یافته‌اند دوباره مبتلا شوند.

 
 

خطر بیخ گوش جوانان...

از سوی دیگر دانشمندان می‌گویند گونه جدید احتمال شیوع سریع‌تری دارد، احتمال انتقال آن به جوانان بیشتر و ممکن است مقاومت آن در برابر واکسن‌ها کمی بیشتر از گونه اولیه باشد.

شهنام عرشی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش درباره انتقال ویروس کرونا به جوانان گفته بود که باید توجه داشت که جوانان ناقلان کرونا هستند و در موارد بسیاری بیماری در آن‌ها بدون علامت یا خفیف بروز می‌کند و احتمال انتقال بیماری به میانسلان و سالمندان خانواده وجود دارد و نگرانی ما از این است که در هفته‌های آینده ابتلای افراد با سنین بالا به کرونا بیشتر شود و آمار مرگ و میر در سنین بالا افزایش پیدا کند.

عرشی درباره جهش ویروس کرونا در ایران و افزایش قدرت سرایت بیماری در موج‌های جدید گفت: بررسی جهش ویروس کرونا در کانون‌های آلودگی کرونا در ایران مانند قم انجام و نمونه‌هایی به دانشگاه علوم پزشکی تهران و انستیتو پاستور ارسال شده است که نتایج آن در ماه‌های آینده مشخص خواهد شد و به طور کلی بنابر مطالعات جهانی قدرت سرایت ویروس افزایش پیدا کرده است.

دانشمندان و محققان معتقدند که باید هرگونه تغییر ژنتیکی را که اتفاق می‌افتد بررسی کرده تا ببینیم بر رفتار ویروس تاثیر می‌گذارد یا خیر و تا زمانی که این کار مهم را انجام ندهیم، ادعا در مورد تاثیرات احتمال جهش ویروس زود است.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی