تیتر امروز

آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای اصفهان وارد نشد/ تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای اصفهان وارد نشد/ تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

ادامه رقابت اصولگرایان؛ دوگانه محصولی ـ قالیباف

در یک تغییر بسیار مهم صادق محصولی به جای مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری شده است. تغییری که به نظر رنگ و بوی انتخاباتی دارد.

کد خبر: ۷۸۷۰۸
۱۹:۵۷ - ۰۶ دی ۱۳۹۹
ادامه رقابت اصولگرایان؛ دوگانه محصولی ـ قالیباف
 
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: همه اقدامات این روز‌های عرصه سیاست ایران رنگ و بوی انتخاباتی دارد یا حداقل از آن برداشت انتخاباتی می‌شود، از جمله این کنش‌ها تغییر دبیرکل جبهه پایداری بود. در اولین جلسه شورای مرکزی جدید جبهه پایداری که اخیراً توسط مجمع عمومی انتخاب شد، با توجه به اساسنامه مورد تأیید وزارت کشور، مرتضی آقاتهرانی به‌عنوان رییس شورای مرکزی و صادق محصولی به‌عنوان دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی انتخاب و مجید متقی‌فر هم در سمت سخنگوی جبهه پایداری ابقا شد.
 
در سال ۸۴ صادق محصولی گزینه نخست محمود احمدی‌نژاد برای وزارت نفت بود، اما یک روز قبل از حضور در مجلس برای گرفتن رأی اعتماد، از احراز پست وزارت نفت انصراف داد. روزنامه کیهان در آن زمان انتقادات تندی را متوجه محصولی و ثروت او کرد. از همان ابتدا هم محصولی را به‌عنوان صحنه‌گردان جبهه پایداری یاد می‌شناختند و این نقش او در ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش از اسفند ۹۸ بیشتر به چشم می‌خورد، به طوری که طرفداران قالیباف بار‌ها به آقا تهرانی دبیرکل سابق جبهه پایداری می‌گفتند همه چیز زیر سر پدرخوانده (اشاره به صادق محصولی) است!


آقاتهرانی دبیرکل وقت این جبهه همان زمان در دفاع از محصولی گفته بود: "پس از آنکه جبهه پایداری اقدام به برگزاری جلسات وفاق کرد، متوجه شدم که بعضی از عزیزان به آقای محصولی و سایرین، واژه ناروای پدرخوانده را نسبت داده‌اند که من مواجهه‌هایی از این دست و نسبت‌دادن چنین توصیفاتی به ایشان را خلاف اخلاق و تقوای سیاسی می‌دانم؛ ثانیا با فرض اینکه خدای ناکرده آقای محصولی پدرخوانده هستند، پس چرا این عزیزانی که از نیرو‌ها و هواداران آقای قالیباف هستند، این نقد را به آقای قالیباف مطرح نمی‌کنند که چرا ایشان قبل از دیگران به دیدار همین پدرخوانده رفته و با وی وارد گفتگو در خصوص مجلس آینده شده است؟"

 
۱۴۰۰؛ سد صادق محصولی در برابر قالیباف

اصولگرایان با اینکه در جریان انتخابات مجلس یازدهم دقیقه ۹۰ به وحدت لیستی رسیدند، ولی همیشه پر حاشیه و پر اختلاف بودند و هستند. حالا و با نزدیک شدن به موسم انتخابات ریاست جمهوری احتمالا منازعات درونی این جریان هم بیشتر خواهد شد. 
 
 

در روند وحدت اصولگرایی و رسیدن به لیست واحد بیش از هر کس، نام یک نفر پشت این جریان دیده می‌شود. صادق محصولی؛ ارباب دالان‌های قدرت در میان اصولگرایان. محصول از فرماندهان سپاه در دوران جنگ است و در این دوره فرماندهی سپاه ارومیه را بر عهده داشت. در سال‌های پس از جنگ، او از طریق انجام پروژه‌هایی همچون ارسال نفت به نخجوان به ثروت فراوانی رسیده است. اصولگرایانِ متعددی پیش از این بار‌ها و بار‌ها بدون تعارف بر اتکای خود به پشتیبانی مالی محصولی که اکنون دبیرکل جبهه پایداری است، اشاره کرده‌اند.
 
چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و درحالی‌که جبهه پایداری  در هیچ‌یک از جلساتی که جامعه روحانیت یا شورای وحدت و ائتلاف تشکیل می‌دهند، حاضر نمی‌شود، همچنین اخباری از ناخوش‌احوالی پدر معنوی آن‌ها یعنی آیت‌الله مصباح‌یزدی  رسانه‌ای می‌شود، ناگهان خبر می‌رسد که حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی از سمت دبیرکلی این جبهه کنار رفته و به‌عنوان رئیس شورای مرکزی نقش‌آفرینی می‌کند و صادق محصولی قائم‌مقام این جبهه که زمانی وزیر کشور احمدی‌نژاد در سال ۸۸ بود، به‌عنوان دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی انتخاب شدند.

 
دبیرکل حزب هم رجل سیاسی است

چرا جبهه پایداری در این مقطع زمانی تصمیم گرفته است که مرد پشت پرده خود را به صحنه بیاورد و در مرکز فعالیت تشکیلاتی خود قرار دهد. با توجه به نوع رابطه جبهه پایداری با رئیس کنونی مجلس یک تحلیل می‌تواند مخالفت با حضور  محمدباقر قالیباف در کارزار انتخاباتی خرداد ۱۴۰۰ به عنوان یگانه نامزد اصولگرایان باشد.
 

به ظاهر قدرت محصولی تا جایی است که حتی وحید یامین‌پور وقتی از فهرست اصولگرایان تهران برای انتخابات مجلس گذشته کنار گذاشته شد، مدعی شد که حمایتش از قالیباف باعث شده بود تا محصولی نظرش نسبت به او تغییر کند و از فهرست کنار گذاشته شد. قرار گرفتن محصولی در مقام دبیرکل جبهه پایداری احتمال اجماع بر روی نامزدی محمد باقر قالیباف را بسیار کم خواهد کرد. 
 
با این حال یک احتمال دیگر هم وجود دارد. مطابق قانون انتخاباتی که در مجلس در حال تصویب است، دبیران کل احزاب رجل سیاسی محسوب می‌شوند. شاید حضور صادق محصولی در مقام دبیرکلی جبهه پایداری مقدمه‌ای برای حضور او در انتخابات مجلس باشد. از همین رو می‌توان تصور و تجسم کرد که باید در میان پوستر‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ عکس صادق محصولی را در چهارراه‌ها و میادین ایران ببینیم. دوگانه محصولی ـ قالیباف آخرین سری از رقابت‌هایی است که زیر پوستی در میان اصولگرایان وجود داشت. مثلا تا پیش از این در گمانه‌زنی‌ها دوگانه رییسی ـ قالیباف یا احمدی‌نژاد ـ جلیلی را داشتیم.

 
اهدافی که پشت دبیرکلی محصولی است!

 مرتضی طلایی درباره تأثیر تغییر دبیرکل بر سیاست‌ها و رویکرد‌های جبهه پایداری به نامه نیوز گفت: «بالاخره اهدافی پشت سر این تغییر وجود دارد، این اتفاق می‌تواند دو علت یا ترکیبی از آن دو علت باشد. نخست آنکه پایداری برای نشان دادن یک تغییر رویکرد یا پیگیری یک سیاست جدید در صحنه انتخابات ریاست جمهوری چنین تصمیمی گرفت، علت دوم آن است که آقای آقاتهرانی مشغول امور نمایندگی مجلس است و کمتر فرصت دارد کار‌های تشکیلات را دنبال کند».
 
طلایی درباره علت شیفت شدن دبیرکلی جبهه پایداری از یک معلم اخلاق به یک شخصیت سیاسی اظهار کرد: «تا الان آقای محصولی شخصیت در سایه جبهه پایداری بود. به عبارت دیگر آقای محصولی شخصیتی نبوده که جلوی صحنه باشد همیشه در سایه عمل می‌کرد. حالا آمدن او جلوی صحنه قطعا بدون هدف نبوده است. اما اینکه این هدف چیست؟ باید قدری تأمل کرد».
 
 
فهرست طولانی نامزدهای اصولگرا
برخی از اصولگرایان معتقدند مرتضی آقاتهرانی شخصیت روحانی و معلم اخلاق است در زمان دبیرکلی ایشان راحت‌تر می‌شد زمینه گفتگو و تعامل بین مجموعه‌ها را تدبیر کرد، اما حالا به نظر می‌رسد انجام این کار قدری سخت‌تر می‌شود. اصولگرایان مانند هر جریان سیاسی دیگری طبعا به دنبال اتحاد در ۱۴۰۰ هستند. اما گویی محمدباقر قالیباف که بعد از رسیدن به کرسی ریاست پارلمان ایران به نظر نمی‌رسید نظری به ساختمان خیابان پاستور داشته باشد اسب خود را برای رسیدن به ریاست جمهوری زین کرده است، راهی که طی شدنش آنچنان هم آسان نیست، چون در همین ابتدای راه هنوز رقابت آشکار و پنهان رییسی با قالیباف وجود دارد، احمدی‌نژاد و احمدی‌نژادی‌ها یک پای ثابت میدان هستند، بحث آمدن یک جوان انقلابی یا همان کاندیدای نظامی مانند سعید محمد هنوز در میان جریان انقلابی داغ است، سعید جلیلی از گزینه‌های نانوشته جریان پایداری است، ضرغامی خود را نیمکت نشین اصولگرایان معرفی کرده است و حالا صادق محصولی به فهرست نامزدهای احتمالی اضافه شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی