تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

راهکار‌های ارتقای مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ از دیدفعالان سیاسی فارس

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ در سراسر کشور برگزار می‌شود و مشارکت مردم همچون دوره‌های پیشین از نکات حائز اهمیت به شمار می‌آید.

کد خبر: ۷۸۴۲۶
۱۶:۵۷ - ۰۱ دی ۱۳۹۹

راهکار‌های ارتقای مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ از دیدفعالان سیاسی فارس

 

دیدارنیوز ـ یکی از سطوح و عرصه‌های مهم مشارکت سیاسی، شرکت مردم در انتخابات است که به طور معمول تمام کشور‌ها برای جلب مشارکت مردم شیوه‌ها و اقدامات مختلفی را دنبال کرده و می‌کنند چرا که میزان حضور مردم در پای صندوق‌های رای پیامد‌های مثبت و منفی به دنبال دارد.

خبرنگار ما برای بررسی مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ به گفتگو با برخی از فعالان حزبی فارس پرداخت.


مجید فروردین سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی فارس
تاثیر مشارکت مردم در انتخابات بر امنیت
سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در استان فارس در این زمینه گفت: با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی از ابتدا بر آرای مردمی و بر حمایت‌های بی‌دریغ توده‌های مردمی متکی بوده، حضور مردم در صحنه‌های مختلف از جمله انتخابات نقش بازدارنده در مقابل دشمنان و نقش تقویتی برای ارکان اداره کننده کشور دارد.

مجید فروردین افزود: حضور هرچه بیشتر مردم در انتخابات اهمیت دارد و باعث می‌شود هم اتکای حکومت و ارکان مختلف کشور بر آرای کشور بیشتر شود و هم نقش بازدارندگی در مقابل خطرات موجود در وضع پرآشوب منطقه‌ای داشته باشد و بتواند نقش محافظتی در مقابل خطرات امنیتی و غیرامنیتی که ممکن است کشور را تهدید کند ایفا کند.

وی ادامه داد: هرچقدر حضور مردم در انتخابات بیشتر باشد ضریب امنیتی کشور در مقابل تهاجم‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و ... دشمنان بهتر خواهد بود.

تاثیر حکمرانی در میزان مشارکت مردم در انتخابات
سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی استان فارس همچنین گفت: نحوه حکمرانی و اداره کشور در میزان مشارکت مردم در انتخابات تاثیرگذار است.

فروردین با تاکید بر توجه به نظرات مردم از سوی مسوولان اظهار داشت: کشور باید به گونه‌ای اداره شود که امید در مردم نسبت به آینده افزایش یابد؛ هرچقدر این امید افزایش داشته باشد مشارکت مردم در انتخابات بیشتر خواهد بود.

وی عنوان کرد: مردم با وجود همه مشکلات ایجاد شده در حد قابل قبولی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۸ شرکت کردند، اگر این مشکلات اقتصادی در کشور دیگری وجود داشت ممکن بود نزول میزان آرای انتخابات بیشتر باشد.

فروردین ادامه داد: لذا باید برای حل مشکلات اقتصادی تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد تا این مشکلات به حداقل برسند البته بخشی از مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه‌ای است که بر کشور تحمیل شده است.

مسایل کشور شفاف‌تر به مردم گفته شود
سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی استان فارس گفت: قوای مختلف کشور به خصوص قوه مجریه باید مسایل کشور را واضح‌تر و شفاف‌تر برای مردم توضیح دهند، اگر مردم با شفافیت مواجه شوند، این مساله در میزان مشارکت آنان در انتخابات اثرگذار است.

فروردین افزود: همچنین ارتباط مسوولان با مردم هرچه بیشتر شود در میزان مشارکت آنان در انتخابات پیش‌رو اثرگذار است.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی برای انتخابات پیش‌رو بیان کرد: این شورا در حال بازسازی و نوسازی ترکیب خود است تا بتواند در انتخابات پیش‌رو به خصوص در انتخابات شورا‌های اسلامی حضور بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در سطح شهرستان‌ها در حال بازسازی است و سعی می‌کنیم نیرو‌های جوان و بانوان نقش بیشتری در ترکیب شورا‌های تصمیم‌گیرنده داشته باشند.

سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در استان فارس گفت: برای انتخابات ریاست جمهوری نیز بحث بر سر این است مکانیزمی ایجاد شود تا تصمیم‌گیری به صورت دموکراتیک باشد و تمام افراد شورا بتوانند نظرات خود را اعلام کنند.


کرامت الله اکبری دبیر جامعه اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در استان فارس
چشم‌اندازی برای امیدوار کردن مردم مشخص شود
دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در استان فارس نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: آنچه در حال حاضر برای مسوولان امر مهم محسوب می‌شود، چشم اندازی است که مردم احساس کنند اتفاقی در حال وقوع هست و در سرنوشتشان دخالت دارد و آن‌ها می‌توانند آزادانه دخالت کنند.

کرامت‌الله اکبری افزود: مسوولان امر باید به این نکته توجه کنند که برای مردم چشم‌اندازی را مشخص کنند تا مردم امیدوار باشند.

وی ادامه داد: مردم نباید حس کنند در وضعیت یاس و دلسردی هستند و اینکه هر کاری کنند به نتیجه‌ای نمی‌رسند، این شرایط باید تغییر کند.

زمان کم است
دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در استان فارس گفت: زمان در حال گذشتن است و می‌خواهیم در مدت یک ماه یا ۲ ماه بزرگترین و بالاترین مسوول سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی کشور را انتخاب کنیم و این نخستین مشکل است.

اکبری افزود: باید خیلی پیشتر و بیشتر از این به این مسوولیت توجه کنیم و مانند بسیاری از کشور‌های دیگر از یکسال قبل نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری برای مردم مشخص باشند تا مردم بتوانند در یک فرصت مناسبی انتخاب کنند و گفتگو‌ها شکل بگیرد.

وی ادامه داد: حتی اگر بهترین فرد در انتخابات ریاست جمهوری داوطلب شود در یک مدت کوتاه نمی‌تواند مردم را پای صندوق‌های رای بکشاند، این تعارض و تناقض باید در کشور ما حل شود.

دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در استان فارس گفت: نه تنها باید رییس جمهوری آینده به صورت بالقوه برای مردم مشخص باشد بلکه باید تیم و برنامه‌های او نیز برای مردم شناخته شده باشد.

کاهش مشارکت مردم در انتخابات و طمع دشمنان
اکبری افزود: وقتی همه مسایل و اتفاق‌ها دست به دست هم می‌دهد و به آنجا می‌رسیم که مردم مشارکت نکنند، مشروعیت یک نظام زیر سوال می‌رود؛ نظام برای مشتریان که همان مردم هستند کار می‌کند و اگر مردم کاری به نظام نداشته باشند و مشارکت پایین رخ دهد خطرات بسیار زیادی به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: شاید اولین خطر این باشد که کشور‌های رقیب ما یا کشور‌هایی که با ما سر عناد دارند یا منافع خود را دنبال می‌کنند، متوجه می‌شوند مردم این کشور با نظام نیستند.

دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در استان فارس گفت: البته یک تفکر وجود دارد که هر چقدر مشارکت کمتر باشد رضایت مسوولان و نظام بیشتر است که این تفکر غلط است.

وی ادامه داد: مردم باید در صحنه باشند و هرچه تصمیم گرفتند باید تصمیم آنان پذیرفته شود.


علی رهایی رییس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در استان فارس
لزوم گفتگو بین گروه‌های سیاسی
رییس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت استان فارس نیز گفت: یکی از علت‌هایی که کاهش مشارکت مردم را به دنبال دارد، وجود اختلاف بین بزرگان و جریان‌های مختلف سیاسی و عدم گفتگو بین آنان است.

علی رهایی افزود: در یک مقطع زمانی قرار داریم که باید اتحاد و همدلی بین گروه‌های سیاسی را بیش از گذشته نشان دهیم و اگر اختلاف نظری وجود دارد نیازی به رسانه‌ای شدن آن نیست.

وی ادامه داد: حاصل رسانه‌ای شدن اختلافات گروه‌های سیاسی چیزی جز یاس و ناامیدی مردم نیست، ما نمی‌گوییم همه گروه‌های سیاسی باید یک فکر و نظر داشته باشند، رقابت وجود دارد و جریان‌های سیاسی چند گروه هستند، اما زمانی که این رقابت، تخریب به دنبال داشته باشد و این تخریب نیز علنی باشد کاهش مشارکت مردم در انتخابات را به دنبال دارد.

دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی در استان فارس گفت: باید اعتماد مردم را جلب کنیم و بدانیم اختلاف نظر‌ها باعث رشد و تعالی کشور می‌شود لذا برای جذب بخشی از آرای خاکستری یا نگرانی از پیروزی رقیب در انتخابات، نباید بداخلاقی سیاسی داشته باشیم و به تخریب روی بیاوریم.

رهایی افزود: مردم ایران هوشیار هستند، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز روند اطلاع رسانی را گسترده کرده و سطح آگاهی مردم افزایش داده است و آنان خیلی زود متوجه می‌شوند کدام یک از مباحث مطرح شده واقعیت دارد و کدام یک واقعیت ندارد.

وی ادامه داد: فارس و شیراز یک استان و شهر سیاست‌زده است و در انتخابات مختلف این مساله را مشاهده کرده‌ایم لذا احزاب، تشکل‌ها، جبهه‌ها و گروه‌های سیاسی باید در طرح مسایل دقت داشته باشند.

رییس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در استان فارس گفت: رهبر معظم انقلاب در فرمایش‌های اخیرشان بر وحدت بخش گروه‌های مختلف و لزوم دوری از اختلاف تاکید داشتند که این مساله باید مدنظر همگان باشد.

رهایی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همواره بر این موضوع تاکید داشتند که باید برای جبهه انقلاب اسلامی یارگیری کنیم و به دنبال حذف افراد نباشیم و این جبهه را گسترش دهیم، افزود: زمانی که فرزندان انقلابی ایران نتوانند یکدیگر را تحمل کنند کاهش مشارکت مردم در انتخابات را به دنبال داریم.

وی ادامه داد: مشروعیت هر نظام و حکومتی به میزان مشارکت مردم در انتخابات آن کشور بستگی دارد و هرچقدر مشارکت مردم در انتخابات افزایش یابد توسعه آن کشور پرشتاب‌تر خواهد بود و اگر مشارکت مردم کاهش یابد تبعات سیاسی و امنیتی به دنبال خواهد داشت.

دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی در استان فارس گفت: در مقطعی که جمهوری اسلامی ایران با انواع تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی مواجه است یکی از اهداف اصلی دشمنان ناامید کردن مردم و بی‌اعتماد کردن آنان به نظام و کاهش مشارکت در انتخابات است.

رهایی افزود: اگر کاهش مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ محقق شود مهر تاییدی به تفکرات دشمنان داخلی و خارجی است لذا باید مراقب باشیم و با وحدت و اتحاد برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات آتی تلاش کنیم.

وی ادامه داد: هر رای مردم در انتخابات ۱۴۰۰ تیری به قلب دشمنان نظام جمهوری اسلامی است، دشمنان همیشه از مشارکت حداکثری مردم ایران در انتخابات وحشت داشته و دارند.

رییس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در استان فارس گفت: دشمنان با ابزار‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی خود در تمامی مقاطع زمانی هرچقدر به زمان انتخابات نزدیک‌تر شده‌ایم موج حملات و طرح موضوع‌های اختلاف انگیز از سوی آنان افزایش می‌یابد و این مهر تاییدی بر حساس بودن آنان روی انتخابات ایران است.


میراعظم هاشمی دبیر حزب اعتدال و توسعه استان فارس
نقش حاکمیت در تشویق مردم به شرکت در انتخابات
دبیر حزب اعتدال و توسعه استان فارس نیز گفت: مشروعیت هر نظام و حکومتی به پشتوانه مردم آن است، اینکه چطور به مردم امید دهیم و آنان را تشویق به شرکت در انتخابات کنیم به حاکمیت برمی‌گردد.

میراعظم هاشمی افزود: مجموعه حاکمیت باید خواسته‌های اصلی مردم را مدنظر داشته باشد و براساس خواسته‌های اقلیت حرکت نکند.

وی ادامه داد: برخی حرکت‌های اخیر در مجلس شورای اسلامی، تحریم‌ها، وضعیت حاکم بر فضای بین‌المللی، تصویب نشدن FATF و پروتکل‌های الحاقی و روند شیوع ویروس کرونا باعث ناامیدی مردم شده و روح مشارکت را از مردم می‌گیرد.

این فعال سیاسی اعتدالگرا گفت: برخی افراد در ماه‌های باقی مانده عمر دولت دوازدهم که دیپلماسی قوی با دنیا دارد و می‌تواند دنیا را قانع کند از حرکت‌های ایذایی تنش‌زا پرهیز کنند تا رونق اقتصادی افزایش و تنش بین‌المللی کاهش یابد و این اقدام باعث امیدواری مردم و حضور بیشتر آنان در پای صندوق‌های رای می‌شود.

هاشمی افزود: باید از ظرفیت نخبگان و یاران سال‌های نخست انقلاب اسلامی تاکنون خود کمک بگیرند تا امید را به مردم بازگرداند.

دبیر حزب اعتدال و توسعه استان فارس گفت: تنها راه امید دادن به مردم بازگشت به برجام، تقویت دولت، فعال کردن دیپلماسی قوی دولت در سطح جهانی و دست برداشتن از اقدامات قدرت طلبانه است.
 
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی