تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

وزیر خارجه انگلیس: ایران اقدامات اخیر اعلام شده در برنامه هسته‌ای‌اش را انجام ندهد!

در حالی که ایران پس از خروج آمریکا از برجام و همچنین تعلل کشور‌های اروپایی در انجام تعهدات برجامی شان اقدام به کاهش تعهدات برجامی اش کرد، وزیر امور خارجه انگلیس پس از نشست وزرای امور خارجه کشور‌های عضو توافق هسته‌ای از ایران خواست از اقدامات اخیر اعلام شده در برنامه هسته‌ای اش صرف نظر کند.

کد خبر: ۷۸۴۲۳
۱۶:۱۲ - ۰۱ دی ۱۳۹۹

وزیر خارجه انگلیس: ایران اقدامات اخیر اعلام شده در برنامه هسته‌ای‌اش را انجام ندهد!

 

دیدارنیوز ـ دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس پس از نشست مجازی امروز وزرای امور خارجه کشور‌های عضو توافق هسته‌ای [برجام]در صفحه توییترش نوشت: امروز با اعضای برجام دیدار کرده و کاملا به وضوح گفتم که ایران نباید توسعه‌های اخیر اعلام شده در برنامه هسته‌ای اش را انجام دهد. انجام دادن این کار فرصت‌های پیشرفتی را که امیدواریم در سال ۲۰۲۱ شاهدش باشیم تضعیف می‌کند.

درخواست زیاده خواهانه راب درباره گسترش فعالیت ایران در برنامه هسته‌ای اش در پی این انجام می‌شود که ایران یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تحریم‌هایی که بر کشورمان اعمال کرد، همچنین با وجود تعلل کشور‌های اروپایی عضو برجام در عمل به تعهداتشان نسبت به ارائه راهکار‌هایی برای کاهش تاثیر تحریم‌ها و عادی سازی روابط تجاری با ایران، اعلام کرد که در پنج گام معین تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته‌ای را کاهش می‌دهد.
اما مقامات ایران گفته اند، به محض عملی شدن تعهدات کشور‌های عضو برجام، این اقدامات انجام شده به حالت قبل باز خواهند گشت.
اخیرا نیز مجلس شورای اسلامی در راستای طرح خنثی سازی تحریم ها، سازمان انرژی اتمی را موظف به افزایش میزان غنی سازی اورانیوم کرده است.

وزرای خارجه کشور‌های عضو برجام که امروز در نشست آنلاین کمیسیون مشترک شرکت کرده بودند در بیانیه‌ای با تاکید بر تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف‌ها، چالش‌­های کنونی اجرای برجام را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این بیانیه آمده است:

١. نشست وزرای خارجه سه دولت / اتحادیه اروپایی + دو (چین، فرانسه، فدراسیون روسیه، بریتانیا، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجه و سیاست امنیتی) و جمهوری اسلامی ایران، اعضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در روز٢١ دسامبر ٢٠٢٠ (١ دی ١٣٩٩) به صورت مجازی برگزار شد. این نشست به ریاست آقای جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه برگزار شد.

٢. اعضای برجام ضمن تاکید دوباره بر تعهدشان جهت حفظ توافق، تلاش­ هایشان در این راستا را تصریح نمودند. آن‌ها تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف ­ها و پرداختن به چالش­‌های کنونی اجرای [برجام]، از جمله در زمینه عدم­ اشاعه هسته­‌ای و تعهدات رفع تحریمی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

٣. وزرا بر اهمیت نقش آژانس به عنوان تنها سازمان بین­ المللی مستقل و بی­ طرف که از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت یافته تا بر اجرای تعهدات عدم­ اشاعه هسته­‌ای ذیل برجام نظارت و آن‌ها را راستی­ آزمایی نماید، تاکید کردند. آن‌ها بر اهمیت تداوم همکاری توأم با حسن نیت با آژانس تاکید کردند.

۴. وزرای خارجه خاطرنشان ساختند برجام، که توسط قطعنامه ٢٢٣١ (٢٠١۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده، همچنان به عنوان عنصری کلیدی در نظام عدم­ اشاعه هسته­‌ای جهانی و یک دستآورد مهم دیپلماسی چند جانبه است که در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی نقش دارد. وزرا بار دیگر بر تاسف عمیق خود از خروج ایالات متحده از توافق تاکید نمودند. آن‌ها تاکید نمودند که قطعنامه ٢٢٣١ همچنان کاملا لازم الاجرا است.

۵_ وزرا توافق کردند که به گفتگو برای تضمین اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف­‌ها ادامه دهند. وزرا دورنمای یک بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تاکید داشتند.
 
منبع: ایسنا
برچسب ها: برجام
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی