تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ مقام نظامی: هیچ خسارتی در پی نداشته است
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان/ مقام نظامی: هیچ خسارتی در پی نداشته است

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

حقوق کم و تجهیزات فرسوده؛ سهم راهداران از جاده‌ها

نیرو‌های راهداری که یکم دی‌ماه به نام آن‌ها نامگذاری شده با تحمل سختی‌های زیاد، نقش مهمی در نوسازی راه‌ها و کاهش میزان تصادفات جاده‌ای دارند.

کد خبر: ۷۸۳۶۷
۱۰:۰۳ - ۰۱ دی ۱۳۹۹

حقوق کم و تجهیزات فرسوده؛ سهم راهداران از جاده‌ها

 

دیدارنیوز ـ اول دی ماه روز راهدار نام‌گذاری شده است. افرادی که سربازان خط مقدم جاده‌ها هستند. کسانی که کمتر از آن‌ها نام‌برده می‌شود، ولی حضورشان غیر قابل انکار است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که وقتی در کشورمان راهسازی بر راهداری اولویت دارد و در تقسیم اعتبارات، باقی‌مانده بودجه به راهداری اختصاص می‌یابد؛ راهداران نیز گمنام‌ترین نیرو‌های راه و ترابری هستند.

ارزش راه‌های ایران حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و با توجه به اینکه پس از مدتی بهره‌برداری، به‌تدریج عوامل جوی و طبیعی منطقه، حجم ترافیک، بار وارده بر محور و ... باعث فرسایش سریع ساختمان راه می‌شود، راهداری و نگهداری راه‌ها به عنوان سرمایه ملی هر کشور مورد توجه ویژه کارشناسان و دست‌اندرکاران است تا وسائل نقلیه بتوانند با سرعت مناسب، راحت و مطمئن عبور کنند و عمر و دوام جاده افزایش و هزینه استهلاک و مخارج عبور کاهش یابد.

هرچند بیش از ۱۷ هزار نیروی راهدار در طول جاده‌های کشور در ایام خاصی همچون نوروز و زمستان به طور شبانه‌روزی آماده به کارند؛ اما کارشناسان امر بر این باورند که راهداری در ایران بسیار گمنام است و در مقایسه با اهمیتش به آن بها و اعتبار داده نمی‌شود.

در کشور‌های پیشرفته اولویت هرگونه اجرای پروژه‌های عمرانی در بخش راه و ترابری در مرحله اول به امر نگهداری و بهسازی شبکه موجود راه‌های آن کشور است. به عنوان مثال از مجموع اعتبارات تخصیص داده شده در سال ۱۹۸۸ به بخش راه در کشور سوئد بالغ بر ۸۰ درصد آن صرف پروژه راهداری شده است. اما در کشور ما اولویت تخصیص اعتبار با ساخت و احداث پروژه‌های جدید است و باقی مانده بودجه به ناچار به راهداری اختصاص می‌یابد که این بخش را هر ساله با کمبود اعتبار مواجه می‌کند.

درحالیکه طبق استاندارد‌های جهانی ۴ تا ۶ درصد ارزش راه‌های هر کشور سالانه برای نگهداری آن‌ها اختصاص می‌یابد که در کشور ما کمتر از این میزان اعتبار در نظر گرفته می‌شود.

راهداری کارشناسی‌تر از راهسازی است و راهسازی بدون نگهداری آن کاری بیهوده و هدر رفت اعتبارات و سرمایه‌های کلان و میلیاردی کشور خواهد بود و هرچه برای راهسازی و ساخت هزینه شود با نگهداری نادرست راه‌های قبلی از بین می‌رود، اما راهداری طی سال‌های اخیر مغفول مانده است.

هرچند بیش از ۱۷ هزار نیروی راهدار در طول جاده‌های کشور در ایام خاصی همچون نوروز و زمستان به طور شبانه‌روزی آماده به کارند و بهسازی و ایمن سازی، بهبود روش‌های نگهداری شبکه راه‌های کشور با اولویت ۲۴ هزار و ۹۹۰ کیلومتر راه‌های شریانی، بهسازی و روکش ۱۱ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آسفالت راه‌های کشور و تعمیرات اساسی ۱۹۳ پل بزرگ و پنج هزار و ۸۰۰ دستگاه پل کوچک و به‌کارگیری استاندارد‌های راهداری و انطباق آن با استاندارد‌های بین‌المللی از اقدامات انجام شده در زمینه راهداری کشور محسوب می‌شود، اما کارشناسان امر بر این باورند که راهداری در ایران بسیار گمنام است و در مقایسه با اهمیتش به آن بها و اعتبار داده نمی‌شود؛ البته به‌تازگی این بخش مورد توجه قرار گرفته و حمایت‌ها با آهنگی کند و ملایم در حال حرکت است.

از ۲۰ آذر ماه عملیات طرح‌های زمستانی در کشور آغاز شده و این در حالی است که باز هم امسال نیرو‌های راهداری همچنان با مشکلاتی از جمله کمبود حقوق، بیمه، کمبود ماشین آلات و تجیهزانی از جمله نمک و شن روبرو هستند از سوی دیگر در سال گذشته هم با حجم سنگین بارش برف و باران و جاری شدن سیل در بسیاری از شهر‌های کشور روبرو شدیم که در این بین اولین افرادی که در این شرایط حاضر شدند همان راهداران بودند که همواره پیشگام در این شرایط هستند.

در همین رابطه یکی از نیرو‌های راهداری به ما اعلام کرد: ما در حوزه راهداری فقط کار نمی‌کنیم بلکه عشق به این حوزه و خدمت در این مسیر برای ما همواره در اولویت بوده است.

او ادامه داد: با وجود مشکلات بسیار زیادی که در این حوزه وجود دارد از جمله کار در فصل سرد و گرم سال، تنها عشق به این کار باعث شده که با کم‌ترین حقوق بتوانیم پای کار باشیم.

حقوق ومزایای نیرو‌های راهداری کم است
رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری با بیان اینکه در برخی از استان‌ها با کمبود نیروی راهدار روبرو هستیم گفت: متاسفانه به دلیل آنکه برخی از سیاست‌ها در سال‌های گذشته به درستی اجرا نشده، در ۱۰ سال گذشته نیرو‌های راهداری به صورت موازی تقسیم نشده اند.

او ادامه داد: برخی از سیاست‌های واگذاری باعث شده که تعدادی از نیرو‌ها توسط بخش خصوصی جذب شوند و تعدادی هم توسط خود سازمان‌ها جذب شوند. درست اجرانشدن این سیاست باعث شده که در تعدادی از استان‌ها همراه با ماشین آلات، نیروی راهداری نداریم.

اکبری با بیان اینکه معضل و مشکل اصلی نیرو‌های راهداری هم اکنون کمبود حقوق ومزایا است گفت: به دلیل آنکه حقوق و مزایای اصلی توسط شرکت‌های پیمانکاری پرداخت می‌شود از سوی دیگری بسیاری از آن‌ها به دلیل آنکه در شرایط بسیار سخت شغلی قرار دارند، اما هیچ مزایایی در این خصوص ندارند همین شرایط برای آن‌ها طاقت فرسا و دشوار است.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای با بیان اینکه تاکنون چندین بار به سازمان اداری و استخدامی و سایر دستگاه‌های مربوطه اعلام کرده ایم که حقوق و مزایای این نیرو‌ها باید افزایش یابد افزود: نیرو‌هایی که استخدام سازمان راهداری هستند خوشبختانه حقوق مناسب تری نسبت به سایر نیرو‌های پیمانکاری دارند، اما ما همواره در حال پیگیری هستیم که این مشکل هرچه سریعتر رفع شود.

اکبری با بیان اینکه در حوزه‌های ستادی و برنامه ریزی دفاتر کالا و نیرو‌های ستادی راهداری حدود ۱۷ هزار نیروی راهدار وجود دارد افزود: ۱۲ هزار نیروی راهدار در جاده‌ها مشغول به کار هستند که از این تعداد ۷ تا ۸ هزار نیروی راهداری توسط پیمانکاران در پروژه‌های راهداری و ماشین آلات مشغول به کار هستند.

معاون سازمان راهداری بیان کرد: حدود ۹ هزار ماشین آلات سبک و سنگین در کشور وجود دارد که ۵ تا ۶ هزار نیرو از این ماشین آلات استفاده می‌کنند به طوری که در برخی از استان‌ها بر روی هر ماشین ۲ تا ۳ نفر مشغول کار هستند.

او توضیح داد: در برخی از استان‌های برف گیر در فصل زمستان به دلیل آنکه شرایط سخت و دشوار است و ممکن است اقدام به جذب نیرو‌های فصلی کنند که در هر شیفت کاری چندین نفر مشغول به کار شوند.

با کمبود شدید نیرو‌های راهداری در برخی از استان‌ها روبرو هستیم
حسین میر شفیع مشاور وزیر راه وشهرسازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه نیرو‌های راهداری به عنوان یکی از مهم‌ترین نیرو‌های انسانی در حوزه حمل ونقل به شمار می‌روند گفت: در بسیاری از موقعیت‌های سخت کشور نیرو‌های راهداری با جان ودل اقدام به حفط، نگهداری و بازگشایی مسیر‌های مسدود شده می‌کنند.

او ادامه داد: نیرو‌های راهداری در شرایط کاری بسیار دشوار فعالیت می‌کنند به طوری که هنگام ریزش کوه در راه‌ها اجازه نمی‌دهند هیچ مسافری تردد کند، اما خود در این شرایط ورود می‌کنند و اقدام به بازگشایی راه‌ها می‌کنند.

میر شفیع اظهار کرد: در هنگام وقوع سیلاب هم اولین افرادی که در این موقعیت‌های سخت حاضر می‌شوند نیرو‌های راهدار هستند و عملیات بازگشایی راه‌ها در برف وسرما هم همواره در اولویت برنامه‌ها قرار دارد؛ بنابراین حمایت از این نیرو‌ها باید در اولویت اصلی دولت باشد.

مشاور وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه متاسفانه کشور هم اکنون با کمبود نیروی انسانی راهدار روبرو است و همین موضوع خود باعث شده که بسیاری از این نیرو‌ها به صورت ۲۴ ساعته فعالیت در راه‌ها داشته باشند افزود: در فصل تابستان و بهار هم با توجه به گرمای شدید هوا در بسیاری از سوانح وقوع تصادف اولین افرادی که در محل حاضر می‌شوند راهداران هستند.

نقش موثر نیرو‌های راهداری در کاهش تصادفات جاده‌ای
میر شفیع با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عواملی که در کاهش میزان تصادفات نقش بسیار موثری دارد راهداران هستند افزود: عملیات به موقع راهداری و همچنین نصب تابلو‌های علائم راهنمایی و رانندگی خود نقش بسیار موثری در کاهش تصادفات جاده‌ای دارد.

او با بیان اینکه با همت و اقدامات موثر نیرو‌های راهداری شاهد کاهش کشته‌های جاده‌ای هستیم افزود: در سال ۹۸، ۱۷ هزار نفر کشته جاده‌ای داشتیم که هم اکنون با ارزیابی‌های صورت گرفته تعداد کشته‌ها به ۲ هزار نفر رسیده است.

میر شفیع تاکید کرد: بخشی از این کاهش‌ها مربوط به کرونا و کم شدن سفر‌ها بوده و بخشی هم ناشی از فرهنگ سازی و اقدامات به موقع و موثر نیرو‌های راهداری بوده است.

او با اشاره به اینکه بعد از ادغام وزارت راه وشهرسازی رسیدگی به حوزه‌های حمل ونقل نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است گفت: افزایش تعداد نیرو‌های انسانی و استفاده از آموزش‌های به روز دنیا و همچنین استفاده از ابزارآلات جدید در این بخش نقش بسیار موثری در توسعه حوزه راهداری دارد.

مشاور وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: باید هرچه سریعتر تحولی در این عرصه از جمله آموزش، استفاده از تکنولوژی‌های جدید روز دنیا صورت گیرد تا شاهد بهبود کیفیت اقدامات و فعالیت‌های حوزه راهداری کشور باشیم.

میر شفیع با بیان اینکه در حوزه راه‌های روستایی ما شاهد افزایش میزان آسفالت جاده‌ها هستیم گفت: در سال ۸۷ و ۸۸ میزان کل آسفالت راه‌های روستایی ۷۰ هزار کیلومتر بود، اما هم اکنون میزان کل آسفالت راه‌های روستایی به ۱۲۰ هزار کیلومتر رسیده است بنابراین با آسفالت راه‌های روستایی میزان نگهداری و حفاظت از آن‌ها هم افزایش می‌یابد، اما در این زمینه ما باکمبود شدید نیرو‌های انسانی روبرو هستیم.

با توجه به اینکه راه‌ها به عنوان شریان حیاتی یک کشور محسوب می‌شوند و راهسازی هزینه‌های بسیار سنگین و زحمات زیادی دارد، چنانچه بخواهیم کشوری پیشرفته داشته باشیم باید به این اساسی‌ترین خشت‌های زیربنایی مملکت ارج و اهمیت فراوانی دهیم؛ چراکه یک شبکه ارتباطی سالم، استهلاک کمتر ماشین‌آلات و در نتیجه کمتر شدن وابستگی و جلوگیری از خروج ارز، تعدیل مصرف سوخت، تسریع در حمل و نقل کالا و ... را در بر دارد که باعث پایین آمدن نرخ حمل و نقل می‌شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی