تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
رئیس مرکز مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با دیدار:

خوزستان؛ مشکل زیرساخت دارد

سیل نوروز ۹۸ که بسیاری از استان‌های شمالی و جنوبی را درگیر و خسارت‌های زیادی به آنان وارد کرد سیلی محکمی برای متولیان و مسئولان مدیریت بحران بود که از کنار موضوعات مهمی مانند باران‌های سیل آسا راحت عبور نکنند، درگیری بیش از سه ماه با پدیده سیل در این استان‌ها این موضوع را در ذهن همه تداعی کرد که با این تجربه تلخ ما دیگر شاهد بروز چنین اتفاق‌هایی نباشیم، اما ...

کد خبر: ۷۸۲۷۲
۰۹:۱۲ - ۰۱ دی ۱۳۹۹
خوزستان، مشکل زیرساخت دارد
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: اگر کمی وقت بگذارید و موضوع آبگرفتگی و حتی سیل را در موتور‌های جستجو پیگیری کنید، ده‌ها یا حتی بیشتر خبر‌ها و گزارش‌هایی می‌بینید که از گرفتاری‌ها و مشکلات مردم پس از باران در استان‌های جنوبی حکایت دارد، موضوعی که مقطعی به آن پرداخته و پس از آن دوباره به فراموشی سپرده می‌شود.

چندی پیش ابوالقاسم حسین‌پور، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری درباره ماجرای آبگرفتگی استان‌های جنوبی گفته بود: متاسفانه سامانه‌های زهکشی در برخی نقاط کشور از جمله شهر‌های جنوبی توان جذب بارش‌ها و هدایت آن‌ها از سطح شهر را ندارند، عوامل متعددی در این امر دخیل هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به دخل و تصرف در رود دره‌ها، کانال‌های زهکشی و بی‌توجهی به شیب شهر اشاره کرد. از سوی دیگر شهر‌های ما به‌صورت شهر‌هایی عایق و نفوذناپذیر ایجاد شده‌اند این درحالیست که ضرورت شهرسازی با مدل‌های غیرعایق و نفوذپذیر روزبه‌روز بیشتر می‌شود.
 
بیشتر بخوانید: محله‌های اهواز بعد از سیلاب؛ رها شده در طغیان فاضلاب 

او با اشاره به اینکه متاسفانه ما بیشتر از آنکه به فکر استفاده از ظرفیت بارش‌ها باشیم به‌دنبال دفع آن‌ها از سطح شهر‌ها هستیم و هزینه‌های زیادی نیز برای این کار صرف می‌کنیم، گفت: به‌دلیل اینکه کار‌ها از ابتدا به‌صورت اصولی انجام نشده است اکنون با مشکلاتی مواجه هستیم و حتی دیده می‌شود که بارش‌های اندک در پهنه‌های شهری سبب وقوع آبگرفتگی و سیلاب می‌شود.
 

شبکه فاضلاب، مشکل دیروز و امروز و فردا

اگرچه مشکلات خوزستان و حالا دیگر استان‌های جنوبی کشور از جمله بوشهر برای مواجهه با سیلاب پابرجاست، اما در همین مدت نیز گروه‌های جهادی و هلال‌احمر به سمت مناطق آسیب‌دیده شتافته و سعی در مدیریت این بحران داشتند که البته سوءمدیریت برخی مسئولان اجرایی در این استان‌ها بر این بحران‌ها افزود. از اصلی‌ترین اقدامات انجام نشده در شهر‌های استان خوزستان و به‌خصوص اهواز تکمیل نشدن شبکه فاضلاب این شهر متناسب با نیاز‌های روز از یکسو و کندی بسیار کار است. در این میان حتی مسئولان استانی نیز اقدام جدی انجام ندادند و اظهارات مطرح شده در روز‌های گذشته از سوی مردم مورد اقبال قرار نگرفت.

 
خوزستان، مشکل زیرساخت دارد

 

خوزستان مشکل زیر ساخت دارد

احمد وظیفه رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه مشکل آبگرفتگی استان‌های جنوبی را باید چند وجهی دید به دیدار می‌گوید: در این موضوع فقط سازمان هواشناسی دخیل نیست و به خشکسالی و ترسالی ارتباطی ندارد؛ وقتی بارندگی شدت پیدا می‌کند یا نرخ بارندگی بیشتر می‌شود روان آب جاری می‌شود.

احمد وظیفه می‌افزاید: بی شک وقتی حجم بارندگی بیشتر می‌شود گاهی منجر به سیل می‌شود که باید این موضوع را چند جانبه دید؛ نخست اینکه این اتفاق به شکل حوضه بستگی دارد؛ یعنی اینکه در چه حوضه‌ای و با چه مساحتی رخ داده و حتی خروجی آن هم مهم است یعنی اینکه این حجم از آب از یک یا چند خروجی مسیر خود را طی می‌کند.

به گفته این کارشناس تمام این جوانب موضوعات ثابتی است و این حوضه‌ها همیشه وجود دارد، اما شاید این سوال مطرح شود که آیا می‌شود آب را از یک منطقه به سمت منطقه دیگر برد و خارج کرد که جواب آن این است که شاید فقط بتوان توسط کانال‌های مصنوعی آب را از رود کارون و دز به سمت زاینده رود هدایت کرد.

وظیفه با تاکید بر اینکه خوزستان به دلیل میزان و شدت بارش بیشتر درگیر آبگرفتگی می‌شود که بعضا چند روزی زندگی مردم را هم مختل می‌کند، می‌گوید: تمام این مشکلات به زه کشی کانال‌های خروجی شهر و استان مربوط می‌شود که نشان می‌دهد که زیرساخت‌ها مشکل دارد، چون اگر مشکل نداشت چنین اتفاق‌هایی نمی‌افتاد.
 


رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی معتقد است: این روز‌ها کم توجهی مسئولان در طول سال‌های گذشته نماد عینی پیدا کرده و چیزی که این روز‌ها مردم را با مشکل روبه‌رو کرده است از همین بی توجهی‌ها نشات می‌گیرد.

سنگ‌فرش کردن پیاده‌روها، موزاییک کردن حیاط خانه‌ها و برخی اماکن شهری و استفاده از آسفالت‌های نفوذناپذیر در سطح خیابان‌ها ازجمله مواردی هستند که شهر‌ها را تبدیل به شهر‌های عایق می‌کنند و سبب می‌شوند که عرصه‌های تجمع و نفوذ سیلاب در محیط‌های شهری از بین روند.
 
 
خوزستان، مشکل زیرساخت دارد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی