تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

سفیر فرانسه در تهران: زمان زنده‌شدن برجام است

«خروج آمریکا از برجام اشتباه بود و فرانسه آماده آغاز عصر پساترامپ با ایران است.»

کد خبر: ۷۷۴۳۱
۱۲:۲۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۹
سفیر فرانسه در تهران: زمان زنده‌شدن برجام است
 
دیدارنیوز - روزنامه همشهری در گفت‌وگو با سفیر فرانسه در تهران از او درباره برجام و رابطه ایران و کشورش پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ پرسید.

فیلیپ تیه‌بو درباره برجام گفت: مقامات فرانسه تأکید کردند که فرانسه همچنان عضو برجام است و عضو خواهد ماند و مایل است که برجام را مجددا برقرار و زنده کند. فرانسه نیز همچون آلمان و انگلستان از تصمیم آقای ترامپ برای خروج از برجام ابراز تأسف کرد. فرانسه با چین و روسیه همچنان در برجام است. فکر می‌کنم که الان تمام شرایط فراهم شده است برای این که این توافق دوباره زنده شود.

او ادامه داد: «در موضوع اعمال مجدد تحریم‌ها توسط آمریکا فکر کنم ما ۲۰ مرتبه صحبت‌ کرده‌ایم. اعمال مجدد تحریم‌ها توسط آمریکا نه درست است و نه در مسیر صحیح قرار دارد. برجام یکسری تعهدات و حقوقی برای طرفین در نظر می‌گرفت و البته حق ایران هم منتفع شدن از منافع اقتصادی این توافقنامه است. به همین دلیل است که ما پایبند به حفظ توافق هستیم، چون فکر می‌کنیم چارچوب متوازنی بوده و به نفع طرفین است. آمریکا از ‌ماه اوت گذشته تلاش‌هایی برای فعال کردن اسنپ‌بک و بازگشت تحریم‌های جدید علیه ایران انجام داد اما فرانسه، آلمان و انگلستان از آن پیروی نکردند، چون اقدام آمریکا غیر قانونی بود و آمریکا دیگر در برجام حضور نداشت. همان طور که می‌دانید توانستند ۲ رأی از ۱۵ رأی شورای امنیت را در این زمینه به‌ دست آوردند.

از سال ۲۰۱۹ نیز آقای مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تلاش‌های فراوانی برای ایجاد آتش‌بس اقتصادی با هدف محدود کردن تأثیر تحریم‌ها و حتی برداشته شدن یکسری از تحریم‌ها انجام داد که متأسفانه تلاش‌های او به نتیجه نرسید ولی فرانسه همچنان نظر مساعدی برای از سرگیری مذاکرات برای کاهش تحریم‌ها از یکسو و بازگشت ایران به تمامی تعهدات خود در برجام دارد. ۳ کشور اروپایی گفت‌وگوهای منظمی نیز در این زمینه داشتند و از چین و روسیه و ایران هم دعوت به انجام کامل تعهدات کردند. فرانسه و اروپا خواهان کاهش تحریم‌ها علیه ایران بودند. شرکت‌های فرانسوی و اروپایی تحت‌ تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار گرفتند و بسیار هم متضرر شدند، چون در صورت ادامه همکاری‌های تجاری با ایران جریمه‌های سنگینی متحمل می‌شدند.

از طرف دیگر شرکت‌های فرانسوی تمایل زیادی برای از سرگیری همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف مالی، خدماتی و صنعتی با ایران دارند. می‌دانید که فرانسه در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ به ایران ایرباس فروخت و در زمینه‌های مختلف با ایران همکاری دارد. انستیتو پاستور ایران با فرانسه در زمینه‌های بهداشتی و تولید دارو همکاری می‌کند. شرکت مهم صنعتی فرانسوی در ایران وجود دارد که دارو تولید می‌کند. پس‌زمینه‌های همکاری ایران و فرانسه بسیار زیاد است. در زمینه بهداشت و سلامت همکاری‌های بین‌المللی بسیار مهم است و فرانسه هم همکاری‌هایی در چارچوب سازمان بهداشت جهانی با ایران داشت و ایران و اروپا هر دو از خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی هم ابراز تأسف کردند، چون این اقدام آمریکا خلاف منطق همکاری‌های بین‌المللی بود. بنابراین هنوز فکر می‌کنم همکاری‌های ایران و فرانسه در زمینه‌های بسیار زیادی می‌تواند توسعه پیدا کند.»

سفیر  فرانسه در مورد همکاری‌های بر سر واکسن کرونا هم گفت: «فرانسه و اروپا در این زمینه به روشنی صحبت کردند. واکسن باید در دسترس عموم باشد و به همه کشورها برسد. نباید بگوییم که واکسن فقط برای کشورهای صنعتی و غربی است، بلکه لازمه مبارزه با پاندمی، تولید و توزیع واکسن برای همگان است. الان هم لابراتوارهای مختلف در کشورهای مختلف جهان در چین، روسیه، آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه و حتی در ایران برای تولید واکسن فعالیت می‌کنند. پس قطعا یک واکسن وجود نخواهد داشت و واکسن‌های مختلف ساخته می‌شوند که در کشورهای مختلف تولید و در دسترس کشورهای جهان قرار می‌گیرند. انستیتوپاستور پاریس نیز هم‌اکنون روی موضوع تولید واکسن کار می‌کند و مسلما فعالیت‌های خود را در راستای شبکه‌های انستیتو پاستورهای جهان ازجمله انستیتو پاستور تهران انجام می‌دهد. اما باید در نظر داشت که فعلا پژوهش در مورد واکسن کرونا انجام می‌شود و یک واکسن وجود نخواهد داشت. الان همه‌ چیز در سطح پژوهش است و هنوز هیچ مقام اروپایی برای استفاده از واکسن مجوز نداده است. انستیتو پاستور پاریس هم فعالیت‌های مرتبط با تولید واکسن کرونا را با همکاری شبکه انستیتو پاستورهای جهان انجام می‌دهد که انستیتو پاستور ایران هم جزئی از این شبکه جهانی است.

در عین حال، پژوهشگران دیگری نیز در ایران هستند که روی تولید واکسن کرونا کار می‌کنند. فعالیت‌های زیادی برای تولید واکسن در کشورهای مختلف در حال انجام است و از تکنیک‌های مختلف هم برای تولید واکسن استفاده می‌شود؛ مثلا گروه بهداشتی و دارویی آمریکا از متد ای.آر. ان استفاده می‌کند. آکسفورد و انستیتوپاستور هم از متدهای خودشان بهره می‌برند که از پروتئین‌ها برای تولید واکسن استفاده می‌شود، اما آن چه قابل توجه است این است که در کمتر از یک‌سال لابراتوارها موفق شده‌اند به فرمول‌های ساخت واکسن کرونا دست پیدا کنند؛ کاری که قبلا ۱۰سال طول می‌کشید.»

تیه‌بو از حمایت فرانسه برای افزایش همکاری با ایران گفت و افزود: «شرکت‌های بزرگ فرانسوی همچون رنو، پژو، توتال و ایرباس علاقه زیادی برای فعال بودن در ایران دارند. شرکت‌های ایرانی هم می‌توانند با اروپا کار کنند. شرکت‌های اروپایی می‌توانند با فعال شدن دوباره در ایران در همکاری‌های فنی و تخصصی و دانشگاهی ایران را یاری کنند. فرانسه آماده از سرگیری همکاری‌ها در دوران جدید (پساترامپ) است و شرکت‌های فرانسوی هم آماده همکاری با ایران و حضور در بازار ایران هستند.»
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی