تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
ترجمه اختصاصی دیدار

بایدن چگونه با خرابکاری‌های جمهوری‌خواهان رویارو خواهد شد؟

اگرچه بایدن هنوز هم با خیالی راحت از وحدت و فشردن دست مخالفان سخن می‌گوید، ولی بالاخره باید از ثابت کردن این موضوع که او هیچ شباهتی با ترامپ ندارد دست بردارد و بگذارد جمهوری‌خواهان بهای سیاسی سنگ‌اندازی‌های‌شان در راه حکمرانی او را بپردازند.

کد خبر: ۷۶۹۹۷
۱۸:۰۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۹

بایدن چگونه با خرابکاری‌های جمهوری‌خواهان رویارو خواهد شد؟

 

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: جوبایدن چندی دیگر در اتاق بیضی شکل کاخ سفید مستقر می‌شود و این در حالی است که همچنان ترامپ و پیروانش از تقلبی بزرگ یاد می‌کنند. بایدن قطعا در ادامه با مشکلات زیادی از سوی جمهوری‌خواهان روبه‌رو خواهد شد. آینده آمریکا بستگی به عملکرد بایدن و نحوه برخورد با جمهوری‌خواهان خواهد داشت. در این‌باره پاول کروگمن یادداشتی در نیویورک تایمز منتشر کرده که دیدار آن را ترجمه و در اختیار خوانندگان خود قرار داده است.

 

منبع: نیویورک‌تایمز

نویسنده: پاول کروگمن

مترجم: طیبه سلمانی

 

به‌محض اینکه جو بایدن کار ریاست جمهوری خود را آغاز کند، با چالش بی‌سابقه‌ای روبرو خواهد شد؛ منظور من بیماری همه‌گیر فعلی نیست؛ اگرچه مطمئناً کووید ۱۹ در ماه‌های آینده نیز همچنان روزانه جان هزاران آمریکایی را خواهد گرفت. منظورم این است که او نخستین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در عصر مدرن خواهد بود که باید تلاش کند تا در برابر جبهه‌ای از مخالفان حکومت کند که از پذیرفتن حقانیت او امتناع می‌ورزند؛ در حالی که دموکرات‌ها هرگز نگفتند که ریاست جمهوری دونالد ترامپ نامشروع است؛ آن‌ها فقط او را بی‌کفایت و خطرناک می‌دانستند.


شکی نیست که دونالد ترامپی که اکنون نظریه‌های توطئه‌اش هم روزبه‌روز عجیب‌تر و ماجراجویانه‌تر می‌شوند هرگز تسلیم واقعیت نخواهد شد و پیروان میلیونی‌اش هم هرگز دست از باور به سرقت انتخابات (یا دست‌کم باور زبانی به آن) بر نخواهند داشت.


مطمئناً بیشتر جمهوری‌خواهان کنگره می‌دانند که این ادعا دروغی بیش نیست؛ گرچه کاپیتول هیل افراد دیوانه و بی‌منطق هم کم ندارد. اما این مسئله اصلاً مهم نیست، آن‌ها به‌هرحال بازهم مشروعیت بایدن را نمی‌پذیرند، حتی اگر او با اختلاف بالا آرای مردم را به دست آورده باشد؛ و دلیلش هم فقط این نیست که می‌ترسند با پذیرش باخت منصفانه ترامپ با واکنش شدید طرفداران پروپاقرص و رأی‌دهندگان همیشگی حزب جمهوری‌خواه مواجه شوند، بلکه آن است که به‌طورکلی (و کاملاً جدای از مسائل مربوط به شخص ترامپ)، جمهوری‌خواهان امروزی اصلاً دموکرات‌ها را لایق و مستحق حکومت بر آمریکا نمی‌دانند؛ فرقی هم نمی‌کند چقدر رأی به دست آورده باشند.


به‌هرحال در سال‌های اخیر به‌خوبی شاهد بوده‌ایم که وقتی یک دموکرات فرماندار ایالتی با قانون‌گذاران جمهوری‌خواه می‌شود چه اتفاق‌هایی می‌افتد؛ قانون‌گذاران به‌سرعت سعی می‌کنند تا اختیارات فرماندار را از او سلب کنند؛ بنابراین چه جای تردیدی هست که جمهوری‌خواهان همه تلاش خود را برای خرابکاری و سنگ‌اندازی در دوره ریاست جمهوری بایدن انجام خواهند داد؟


اما سؤال اصلی این است که حزب جمهوری‌خواه تا چه حد می‌تواند آسیب وارد کند و پاسخ بایدن به این آسیب‌ها چه خواهد بود.


پاسخ سؤال اول بستگی زیادی به آنچه در دور دوم سنای جورجیا در ۵ ژانویه رخ می‌دهد دارد. اگر دموکرات‌ها هر دو کرسی را به دست آورند، کنترل مؤثر و محدودی بر هر دو مجلس کنگره خواهند داشت. ولی اگر این اتفاق نیفتد، میچ مک کانل قدرت انسداد زیادی خواهد داشت و هرکسی که ذره‌ای شک دارد که او این قدرت را برای تضعیف بایدن در هر مرحله و فرصت به کار خواهد گرفت یا خیر، مطمئناً در یک دنیای خیالی زندگی می‌کند.


اما این انسداد چقدر آسیب خواهد زد؟ از نظر سیاست اقتصادی ـ که موضوع اصلی نوشته من است ـ آینده نزدیک را می‌توان به دو دوره قبل و بعد از واکسن کرونا تقسیم کرد (یا به عبارت دقیق‌تر، پیش و پس از انتشار گسترده واکسن).


طی چند ماه آینده، با ادامه روند سریع همه‌گیری، ده‌ها میلیون آمریکایی در تنگنای ناامیدکننده‌ای قرار خواهند گرفت، مگر آنکه دولت فدرال برای کمک به آن‌ها گامی بردارد. متأسفانه، جمهوری‌خواهان ممکن است موقعیت جلوگیری از اجرای این کمک را داشته باشند.


خبر خوب در مورد آینده بسیار نزدیک این است که آمریکایی‌ها احتمالاً (و به‌درستی) دونالد ترامپ را مقصر دشواری‌هایی که تجربه کرده‌اند می‌دانند، نه جو بایدن را و همین واقعیت ممکن است جمهوری‌خواهان را وادار کند تا حداقل مقداری پول از خودشان بتکانند.


اقتصاد پس از واکسن چطور؟ در اینجا دوباره به‌طور بالقوه یک خبر خوب وجود دارد: پس‌ از آنکه واکسن به‌طور گسترده در دسترس قرار گیرد، احتمالاً شاهد بهبود خود به خودی اقتصاد باشیم؛ واکنشی که به همکاری جمهوری‌خواهان بستگی نخواهد داشت. همچنین احساس آرامش فراگیری در کشور به وجود خواهد آمد؛ بنابراین ممکن است حتی با وجود مخالفت پیگیرانه و مخرب جمهوری‌خواهان، بایدن بتواند تا مدتی خوب عمل کند؛ اما نمی‌توانیم خیلی هم از این موضوع مطمئن باشیم. چراکه احتمال دارد جمهوری‌خواهان از تأیید افراد برای فعالیت در موقعیت‌های کلیدی اقتصادی امتناع کنند. همچنین هیچ‌گاه نمی‌توان احتمال یک بحران مالی دیگر را نادیده گرفت و مقامات در حال خروج دولت ترامپ به‌طور سیستماتیک توانایی دولت آینده را برای مقابله با چنین بحرانی در صورت وقوع تضعیف کرده‌اند؛ و آمریکا به‌شدت نیاز به اقدام در مورد موضوعاتی از جمله زیرساخت‌ها، تغییرات اقلیمی و اجرای مالیات دارد که اگر جمهوری‌خواهان قدرت انسداد را حفظ کنند، این اتفاق نخواهد افتاد؛ بنابراین بایدن چه‌کاری می‌تواند انجام دهد؟


نخست او باید بحث و بررسی‌هایی را در مورد اقدامات سیاسی فوری برای کمک به شهروندان عادی آمریکا انجام دهد؛ تا دست‌کم برای رأی‌دهندگان جورجیا آشکار شود که اگر آن‌ها دموکرات‌ها را برای آن دو کرسی سنا انتخاب نکنند، چه خسارت‌هایی پیش رو خواهد بود.


اگر دموکرات‌ها این کرسی‌ها را به دست نیاورند، بایدن باید به‌رغم انسداد جمهوری‌خواهان، از اقدامات اجرایی برای پیشبرد هر چه بیشتر اهدافش استفاده کند اگرچه من نگرانم که دادگاه عالی که پر از ترامپی‌هاست، سعی کند مانع او شود.


سرانجام، اگرچه بایدن هنوز هم با خیالی راحت از وحدت و فشردن دست مخالفان سخن می‌گوید، ولی بالاخره باید از ثابت کردن این موضوع که او هیچ شباهتی با ترامپ ندارد دست بردارد و بگذارد جمهوری‌خواهان بهای سیاسی سنگ‌اندازی‌های‌شان در راه حکمرانی او را بپردازند.


البته من نمی‌گویم او باید مانند ترامپ رفتار کند و خواهان قصاص علیه دشمنان خود باشد، اگرچه در هر حال لازم است وزارت دادگستری اجازه داشته باشد تا کار خود را انجام دهد و هر جنایتی را که در دوره ترامپ انجام شده است تحت پیگرد قانونی قرار دهد. نه، بلکه آنچه بایدن باید انجام دهد کاری است که هری ترومن در سال ۱۹۴۸ انجام داد؛ هنگامی‌که او با رقابت در مقابل جمهوری‌خواهانِ «هیچ کاری نکن» برای خود پشتیبانی سیاسی ایجاد کرد؛ و البته او نسبت به ترومن شرایط بهتری نیز خواهد داشت، زیرا جمهوری‌خواهان امروز بی‌نهایت فاسدتر و نامیهن‌دوست‌تر از جمهوری‌خواهان دوران ترومن هستند.


نتایج انتخابات امسال با پیروزی قاطعانه بایدن، اما پیشگامی زیربرگه‌ای جمهوری‌خواهان، حاکی از آن‌ است که رأی دهندگان آمریکایی درک کاملی از اندیشه‌های حزب جمهوری‌خواه امروزی ندارند. بایدن باید آن‌ها را به‌خوبی به مردم بشناساند و کاری کند که جمهوری‌خواهان تاوان خرابکاری‌هایی که همه می‌دانیم انجام خواهند داد،  بدهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی