تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گزارش دیدار از سازمان انتقال خون استان تهران (+ ویدیو)

جریان سرخ زندگی

کد خبر: ۷۶۱۷۷
۱۵:۴۸ - ۰۱ آذر ۱۳۹۹
جریان سرخ زندگی
 
دیدار نیوز ـ مهسا جلوه: «اهدای خون، اهدای زندگی» شعاری است که نیکوترین توصیف را از امری خداپسندانه و انسان دوستانه به تصویر می‌کشد، اما بانک خون تهران و بعضی از استان‌ها در این روز‌های کرونایی، با کمبود بی سابقه‌ای مواجه شده است. چند روزی است که سازمان انتقال خون استان‌ها از مردم برای اهدای خون دعوت کرده و اطمینان داده که همه پروتکل‌های لازم برای حفظ سلامت اهدا کنندگان رعایت می‌شود. این گزارش کوتاه هم حاصل حضور تعدادی از خبرنگاران دیدارنیوز در سازمان انتقال خون به عنوان مرکز ثقل فراورده‌های خونی کشور است و البته فرصتی برای آنکه چند واحدی از خون اهالی خبر تقدیم بانک خون ایران شود.  

 ***
 
 

ابتدای ورود به سازمان انتقال خون، سامانه نوبت دهی الکترونیکی وجود دارد که پس از دریافت نوبت، اهدا کنندگان در صندلی‌هایی که با رعایت فاصله اجتماعی در حیاط سازمان تعبیه شده در انتظار اعلام نوبت برای معاینه و پذیرش می‌نشینند. تشریفات اداری برای اهدای خون کمی زمانبر، اما لازم است چرا که قرار است خون ما در حداکثر سلامت به نیازمندان برسد. پس از احراز هویت و معاینه کوتاه، به سالن می‌رویم که اهداکنندگان با فاصله و روی ملحفه‌های یک بار مصرف دراز کشیده و جریانی از خون آن‌ها به مخزن هدایت می‌شود. این پروسه‌ای است که همه اهداکنندگان آن را طی می‌کنند و اگر کسی از طریق اینترنت ثبت نام کند معطلی پشت دستگاه نوبت‌دهی را هم نخواهد داشت.


برای آشنایی بیشتر با آخرین وضعیت سازمان انتقال خون لازم بود با یکی از دست‌اندرکاران این سازمان صحبت کنیم. فتح‌الله دروازه بان، سوپروایزر سازمان انتقال خون استان تهران در گفتگو با دیدار در رابطه با کمبود بانک خون استان تهران در بحران کرونا گفت: «به دلیل بحران کرونا ذخایر سازمان انتقال خون به درصد قابل توجهی کاهش یافت تبلیغات وسیعی با توجه به کمبود موجود صورت گرفت و از همه مردم ایران درخواست کردیم تا با همدلی خود به یاری هم وطنان بشتابند. خوشبختانه استقبال بسیار خوبی به عمل آمد و اکثر افرادی که در چند روز اخیر مراجعه کردند بار اولی بود که اهدا کننده بودند و اهدا کنندگان مستمر ما کمافی‌السابق سه ماه یک بار برای آقایان و چهار ماه یکبار برای بانوان همیشه مراجعه ثابت دارند.


اهدای خون باید مستمر باشد تا بانک خون همچنان غنی باشد  
او افزود: «استقبال مردم خوب ما در هفته‌های اخیر، ما را با مشکل در پذیرایی مواجه کرده و با توجه به اینکه یک سری از فراورده‌های خونی مانند پلاکت بیش از سه روز امکان نگهداری ندارند، نیاز به مستمر بودن اهدا در هفته‌ها و ماه‌های آتی با توجه به آغاز فصل سرما کماکان احساس می‌شود. از مردم ایران درخواست می‌کنم به مرور به سازمان انتقال خون مراجعه کنند و اهدای خون را در برنامه زندگی خود قرار دهند. سازمان اهدای خون در هیچ مقطعی احساس عدم نیاز کامل نداشته و در هر مقطعی به فراخور حال با کمبود‌هایی مواجه بوده است. امیدوارم این اشتیاق و همدلی مردم مستمر بوده و به صورت روزانه باشد تا کلیه نیاز‌های فراورده‌های خونی در سرتاسر کشور مرتفع گردد.


ضمانت سلامت با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی  
وی تاکید کرد: «با توجه به اینکه استقبال در روز‌های گذشته حتی بیشتر از ظرفیت پذیرش سازمان بوده، اما افراد داخل سالن به تعداد محدود و با فاصله وارد می‌شوند و در فضای باز با صندلی‌های با فاصله در انتظار نوبت می‌مانند. محوطه‌ای مخصوص مراجعه کنندگان ساخته شده و مواد ضدعفونی کننده بهداشتی و حتی ماسک در اختیار کلیه مراجعین قرار می‌گیرد، همچنین محلول‌های ضدعفونی کننده در سراسر سازمان حتی صندلی اهدای کنده وجود دارد. مضاف بر این، ایزوله و ضدعفونی اول ساعت و مابین ساعت نیز به طور مستمر در جریان است.

جریان سرخ زندگی

با شناسنامه هم می‌توان خون اهدا کرد
با توجه به اینکه بسیاری از شهروندان کارت ملی هوشمند خود را دریافت نکرده یا هنوز اقدام به دریافت نکرده اند و در راستای همکاری سازمان انتقال خون با مردم افرادی که فاقد کارت هوشمند ملی هستند می‌توانند با در دست داشتن اصل شناسنامه در زمره افراد اهداکننده خون قرار بگیرند و در رابطه با عدم پذیرش نگرانی نداشته باشند.

در خلال تهیه گزارش متوجه شدیم در میان مراجعه کنندگان به سازمان انتقال خون، رئیس کمیسیون انرژی مجلس دکتر فریدون عباسی دوانی نیز حضور دارند. او در گفتگو با دیدار در رابطه با اهدا خون گفت: «بیش از بیست سال است که از اهدا کنندگان مستمر هستم و در سال حداقل سه یا چهار بار به سازمان انتقال خون مراجعه مستمر دارم مگر در شرایطی که بیمار شده باشم و بیماری مانع مراجعه من باشد و یا اینکه داروی خاصی مصرف کرده باشم. اهدای خون همیشه در این چند سال در برنامه زندگی من بوده است.»



ضررورت  اهدای خون در شرایط کرونایی
دکترعباسی دوانی افزود: «با توجه به شرایط کنونی جامعه بیش از هر زمان دیگری لزوم اهدا خون از جانب مردم عزیزمان احساس می‌شود، با توجه به وجود قرنطینه و کمتر شدن رفت و آمد‌ها توصیه می‌کنم مردم هر سه ماه یک بار اهدای خون را به طور مستمر در برنامه خود قرار دهند.»

جریان سرخ زندگی

رضایت از پروتکل‌ها و پیش نهاد بسیج مردمی  
نماینده مجلس در ادامه گفت: «از همه عزیزان سازمان انتقال خون تشکر می‌کنم، چون از دیرباز کلیه موارد بهداشتی و پروتکل‌ها در سازمان‌های مختلف انتقال خون به خوبی رعایت می‌شد و امروزه هم به منوال گذشته، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و یک بار مصرف و رعایت فاصله گذاری به خوبی در سازمان قابل مشاهده است. شنیدم امکان نوبت‌دهی تلفنی برای مراجعان وجود دارد و افراد می‌توانند طبق ساعت خاصی مراجعه کنند تا از زمان انتظار مراجعه کنندگان کاسته شود. البته نیاز به افرادی داوطلب که آزمون‌های لازم را پشت سر گذاشته  باشند در مراکز احساس می‌شود.»



اهدا کننده مستمر باشید
توصیه دکتر عباسی نیز این بود: «اگر قبل از ۶۵ سال یا جوان هستید حتما به مراکز انتقال خون به طور مستمرمراجعه کنید. هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. من در ۲۵ سال گذشته که اهدای مستمر داشتم هرگز ضعف بدنی و یا عارضه‌ای نداشتم. بعد از اهدای خون موارد لازم را رعایت کنید: تغذیه مناسب و همینطور نوشیدن مایعات فراوان برای کمبود آب از دست رفته بدن. بسیار خوشحال هستم اگر بتوانم جان هموطنی را با اهدای خون نجات دهم.»
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
0
1
کاش شرایط لازم برای اهدای خون رو هم ذکر میکردید مثل سن یا مصرف داروهایی که مانع از اهدا هستند اگر من سه روز پیش اسامینو فن مصرف کرده باشم یا برای خواب یک قرص یخورم ایا میتونم خون بدم؟
محمد فتاحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
خون به تجربه شخصی من فرد به فرد شرایط متفاوتی داره، گاهی ممکنه از نظر خودتون در سلامت کامل باشید بدون کوچکترین مصرف قرص یا بیماری اما از شما آزمایش قبل اهدا بگیرند ومثلا به دلیل برخی پلاکت های موجود در خون ممانعت بشه اما در شرایط کلی اهدا خون سرماخوردگی مصرف داروهای خاص مثل مسکن و یا آرام بخش معمولا اجازه اهدا خون نخواهید داشت
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی