تیتر امروز

مهدی خورشیدی: ایران نیاز به یک دنگ شیائوپینگ دارد/ اقتصاد کشور با تغییر وزیر و رئیس جمهور درست نمی‌شود/ روحانی سایه جنگ را از سر مردم کم کرد
گفت‌وگوی دیدار در برنامه «تیتر» با یک جامعه شناس

مهدی خورشیدی: ایران نیاز به یک دنگ شیائوپینگ دارد/ اقتصاد کشور با تغییر وزیر و رئیس جمهور درست نمی‌شود/ روحانی سایه جنگ را از سر مردم کم کرد

«تیتر» در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان دکتر مهدی خورشیدی جامعه شناس و پژوهشگر حوزه توسعه بود؛ او در این گفت‌و‌گو تاکید کرد اگر همت مردم نبود امروز سعید جلیلی رئیس جمهور بود نه مسعود پزشکیان.
محمد (ص) تحریف شده‌ترین شخصیت تاریخ است/ محمدی که در توصیف فقهی تعریف می‌شود؛ شخصیتی سیاه و تاریک است/ حکم سب‌النبی حکم وحشتناکی است که مغایر با قرآن است
در سی‌و‌نهمین برنامه دیدار اندیشه با سلیمانی اردستانی مطرح شد:

محمد (ص) تحریف شده‌ترین شخصیت تاریخ است/ محمدی که در توصیف فقهی تعریف می‌شود؛ شخصیتی سیاه و تاریک است/ حکم سب‌النبی حکم وحشتناکی است که مغایر با قرآن است

در سی‌ونهمین برنامه دیدار اندیشه با حجت الاسلام عبدالرحیم سلیمانی اردستانی با موضوع "محمد (ص) تحریف شده‌ترین شخصیت تاریخ" گفت‌و‌گو کردیم.
قفل تاریخی بر سر راه بخش صنعتی/ تهران؛ شهری برای همه یا منافع گروه‌های خاص؟/ بررسی CFT، سیگنالی مثبت به جهان
مجله اقتصادی دیدارنیوز با اجرای لیلا قصاب‌زاده

قفل تاریخی بر سر راه بخش صنعتی/ تهران؛ شهری برای همه یا منافع گروه‌های خاص؟/ بررسی CFT، سیگنالی مثبت به جهان

این بیست و پنجمین برنامه مجله اقتصادی دیدارنیوز است که با اجرای لیلا قصاب‌زاده به بررسی آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در هفته گذشته می‌پردازد و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم شما مخاطبان...

شرکت مترو تهران در آستانه محرومیت از یک فرصت مالی قرار گرفت

مدیر سرمایه گذاری شرکت مترو تهران با اشاره به مذاکره با سازمان برنامه و بودجه کشور جهت رایزنی با شورای اقتصاد برای کاهش خط مبنای جابجایی مسافر، گفت: در غیر این‌صورت ممکن است مترو از فرصت‌های مالی این ماده قانونی در سال ۹۹ محروم شود.

کد خبر: ۷۵۹۷۰
۱۲:۴۸ - ۲۸ آبان ۱۳۹۹

شرکت مترو تهران در آستانه محرومیت از یک فرصت مالی قرار گرفت

 

دیدارنیوز ـ به گزارش شرکت راه آهن شهری تهران و حومه، «لیلا موسوی محولاتی» روز چهارشنبه از مذاکره با سازمان برنامه و بودجه کشور جهت رایزنی این سازمان با شورای اقتصاد برای کاهش خط مبنای تعیین شده جابجایی مسافر در مصوبه شورای اقتصاد مربوط به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر خبر داد و عنوان کرد: در غیر این‌صورت ممکن است مترو از فرصت‌های مالی این ماده قانونی در سال ۹۹ محروم شود، زیرا تا پایان شیوع ویروس کرونا، حجم جابجایی مسافر کمتر از خط مبنای تعیین شده (یک میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر در روز) خواهد بود.

وی با اشاره به درخواست شرکت مترو از سازمان برنامه و بودجه کشور برای رایزنی با شورای اقتصاد جهت کاهش خط مبنای جابجایی روزانه مسافر که در مصوبه شورای اقتصاد مربوط به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر برای مترو تهران به میزان یک میلیون و ۸۰۰ هزار تفر در روز تعیین شده، گفت: با شیوع ویروس کرونا و استفاده کمتر شهروندان از مترو، در صورتی که شورای اقتصاد خط مبنا را کاهش ندهد، متروی تهران در سال جاری از درآمد مالی پیش بینی شده در این مصوبه محروم خواهد ماند.

مدیر سرمایه گذاری شرکت مترو تهران در تشریح مصوبه این ماده قانونی خاطرنشان کرد: در صورتی که متروی تهران بتواند روزانه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تفر مسافر جابجا کند، از مزایای قانون مذکور استفاده کرده و به ازای هر جابجایی مسافر بیش از خط مبنا، ۸.۹ سنت دلار دریافت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه حتی با زیرساخت‌های فعلی، ظرفیت بسیار زیادی برای جابجایی مسافر با استفاده از شبکه مترو وجود دارد، گفت: تا پیش از شیوع ویروس کرونا، متروی تهران روزانه تا ۲ میلیون و در برخی از مناسبت‌های خاص تا ۳ میلیون مسافر در روز را جابجا می‌کرد.

این مقام مترو تهران در این باره افزود: از سوی دیگر در دوران شیوع ویروس کرونا نه تنها تعداد ناوگان و سرفاصله حرکتی قطار‌ها کاهش نیافت بلکه ناوگان رزرو جهت رعایت فاصله اجتماعی و کمک به سلامت شهروندان به شبکه مترو اضافه شد، اما کاهش تقاضای سفر، منجر به‌عدم تحقق خط مبنای تعیین شده در مصوبه شورای اقتصاد مربوط به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر برای مترو شده‌است.

موسوی با تاکید بر آنکه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، قانونی بسیار مترقی و ایجاد کننده فرصت‌های مالی ویژه برای شبکه حمل و نقل ریلی است، عنوان کرد: به موجب این قانون هر اقدامی که منجر به کاهش آلاینده‌ها و صرفه جویی در مصرف سوخت شود، متناظر با آن دولت می‌تواند تا سقف سرمایه گذاری انجام شده را بازپرداخت کند، در سال جاری با به کارگیری درآمد‌های حاصل از مصوبه شورای اقتصاد در خصوص این قانون که در سال ۹۸ ایجاد شده بود، تکمیل پایانه اکباتان و ورود واگن‌های جدید عملیاتی شد.

وی با اشاره به اینکه ماهیت صنعت مترو به گونه‌ای که برای بخش خصوصی جذابیت کمی دارد، افزود: با اجرایی شدن ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در متروی تهران، طرح‌های سرمایه گذاری در مترو توجیه اقتصادی پیدا کرده و نه تنها امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی در قالب طرح‌های مشارکت عمومی – خصوصی میسر خواهد شد بلکه شرایط استفاده از ابزار‌های بازار سرمایه و تسهیلات بانکی کشور برای مترو نیز تسهیل می‌شود.

موسوی ابراز امیدواری کرد با توجه به منابع مالی که این قانون می‌تواند برای توسعه شبکه مترو تهران فراهم سازد، مذاکرات سازمان برنامه و بودجه کشور با شورای اقتصاد در خصوص کاهش خط مبنای تعیین شده در مصوبه مذکور تا پایان دوران شیوع ویروس کرونا نتیجه بخش باشد.

قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید و در سال ۱۳۹۶ مطابق با درخواست وزارت نفت، طرح توسعه حمل و نقل مسافران قطار شهری در تهران و ۸ کلانشهر کشور با موضوع سرمایه گذاری از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، توسط شورای اقتصاد تصویب شد.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
امروز دوشنبه ۲۴ شهريور
امروز دوشنبه ۲۴ شهريور
امروز دوشنبه ۲۴ شهريور
امروز دوشنبه ۲۴ شهريور