تیتر امروز

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است/ هشدار درباره بیماری روانی در غزه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است/ هشدار درباره بیماری روانی در غزه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
"دیدار" گزارش می‌دهد؛

تعطیلی دو هفته‌ای؛ راهکاری که ابعاد آن هنوز معلوم نیست

زمزمه‌های تعطیلی تهران در مدت چند روز از شایعه به طرح مکتوب قابل ارائه رسید و همگان اذعان داشتند که اگر این طرح اجرا ‌شود می‌توان امیدوار بود که به‌زودی شر ویروس کرونا از سرمان کم شود، از این رو همه چشم‌ها به روز شنبه و صحبت‌های حسن روحانی در جلسه ستاد کرونا دوخته شده بود. اما برخلاف انتظار، جلسه بدون صحبت در این‌باره به پایان رسید اما در ساعات پایانی ورق برگشت و به نظر با تعطیلی دو هفته‌ای تهران و شهرهای قرمز موافقت کرد. سوال اصلی اما این روزها این است که ابعاد تعطیلی چگونه خواهد بود؟

کد خبر: ۷۵۷۳۷
۱۲:۳۷ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹

تعطیلی؛ تنها راهکار یا مسکن موقت؟

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: بالا رفتن تعداد مبتلایان و فوت شدگان از یک سو و خسته شدن کادر درمان و حتی کمبود تجهیزات پزشکی از سوی دیگر سبب شد همه دست به کار شوند و از رئیس جمهور بخواهند یک راه حل جدی و کارآمد برای این مشکل بزرگ پیدا کند که قطعا اولین و بهترین راهکار در شرایط فعلی تعطیلی بود. تعطیلی که دامان همه اصناف به جز اصناف خدماتی، درمانی و غذایی را گرفت. 

ماجرا از کجا آغاز شد؟

چند هفته پیش ایرج حریرچی میهمان یک برنامه تلویزیونی بود و در آن برنامه درباره تعطیلی دو هفته‌ای تهران صحبت کرد و دلیل آن را هم افزایش فوت‌شدگان ذکر کرد و گفت اگر وضعیت به همین منوال جلو برود زمستان سیاهی پیش رو خواهیم داشت، صحبت‌های معاون وزیر بهداشت به این حرف‌ها ختم نشد او از نگرانی‌اش درباره این تعطیلی هم گفت و تاکید کرد: نگرانی مجموعه دولت و ستاد کرونا این است که با اعلام تعطیلی مردم به سفر و تفریح و مهمانی بروند و در نهایت آن چیزی که مد نظر همه است اتفاق نیفتد.

 

شاید همین سلسله فشارها و درخواست مردم و اعضای ستاد کرونای استان تهران باعث شد که استاندار تهران نیز که خود از وضعیت موجود ناراضی است بیست و یکم آبان ماه اعلام کند که پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران از سوی ستاد مقابله با کرونای استان تهران مطرح شد و من به عنوان رییس ستاد موافق این پیشنهاد هستم.

 

انوشیروان محسنی بندپی بعد ازظهر چهارشنبه در حاشیه پنل کووید - ۱۹ سیزدهمین همایش علوم بهداشتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا موافق تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران هستید، افزود: همانطوری که وزیر کشور و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردند، این موضوع به عنوان یک پیشنهاد است و باید در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و بررسی و پس از تصویب ابلاغ شود.

 

محدودیت بیشتر به جای تعطیلی

اما ماجرا به اینجا ختم نشد؛ نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در گفتگویی رسانه‌ای اعلام کرد درخواست تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران تقریبا در حال جلو رفتن است و مرحله‌ای جدیدی در روند مدیریت بیماری کرونا در پایتخت آغاز شد.

 

همه این اظهار نظر‌ها تا ساعات اولیه روز شنبه ۲۴ آبان ماه گمانه‌زنی‌ها برای تعطیل تهران را قوت بخشید، اما بر خلاف انتظارها خروجی جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا نه تایید تعطیلی‌ها که تنها اعلام محدودیت‌های بیشتر بود. شنیده‌های جسته و گریخته خبرنگاران و اهالی رسانه از مخالفت شخص رئیس‌جمهور با تعطیلی دو هفته‌ای تهران حکایت داشت. اما اعمال محدودیت‌های بیشتر هم منتقدان بسیاری داشت. 

 

اعضای شورای اسلامی شهر تهران جزء کسانی بودند که اعلام کردند این محدودیت‌ها با توجه به جمعیت تهران و وضعیت کادر درمانی، کافی نیست؛ از جمله محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران که در خصوص افزایش فوتی‌های ناشی از کرونا، اوایل مهرماه هشدار داده و گفته بود: باید به فکر اقدامات ویژه‌تری از آنچه که دست اندرکاران ستاد کرونا به فکر بودند انجام شود، چرا که این مدل عملکرد و برنامه‌ریزی به نظر می‌آید که جواب نداده است و توصیه کرد که تهران حداقل دو هفته به طور کامل تعطیل شود، اما در جلسات بعدی شورای شهر اعلام کرد که به پیشنهاد شورای شهر عمل نشده است.

 

گمانه زنی‌های زیادی درباره اینکه چرا حسن روحانی مخالف تعطیلی تهران و سایر کلانشهر‌های کشور که آمار فوت شدگان و مبتلایان آن‌ها هر روز رو به افزایش است، وجود دارد؛ برخی معتقدند که این تعطیلی بار مالی سنگینی روی دوش دولت می‌گذارد و در شرایط کنونی و تحریم دولت از عهده آن بر نمی‌آید و برخی دیگر معتقدند که روحانی با کسانی که به دنبال تخریب بیشتر او در این شرایط هستند سر جنگ گذاشته و با تعطیل نکردن تهران و سایر شهر‌های پرخطر می‌خواهد به آن‌ها بفهماند که هنوز چند ماهی برای ریاست جمهوری وقت دارد و قدرت تصمیم گیری در خیلی زمینه‌ها را دارد.

 

دفاع رئیس دفتر از رئیس!

تنها چند ساعت پس از اینکه روحانی خبری مبنی بر تعطیلی تهران اعلام نکرد کسانی که پیشتر خود را آماده حمله به او کرده بودند در مصاحبه‌های مختلف بر او تاختند و او را مسبب اتفاق‌های بدتری که ممکن است در هفته‌های بعدتر بیفتد دانستند در این میان بود که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور مانند زورو وارد شد و تقصیر‌ها را از گردن رئیسش برداشت و گفت: رئیس جمهور با تعطیلی تهران مخالف نیست و طرح این موضوع یک پروژه سیاسی است و ساعاتی بعد ربیعی سخنگوی دولت خبر تعطیلی را به نقل از رئیس جمهور اعلام کرد و گفت: تعطیلی اصناف غیر ضروری و ممنوعیت تردد بین شهری از مهمترین جزییات طرح تعطیلی است.

 

صدور بیانیه رئیس جمهور در ساعات پایانی روز گذشته اما مهر تاییدی شد بر این که احتمالا اتفاقاتی که از روز شنبه هفته آینده رخ خواهد داد فراتر از اعمال محدودیت خواهد بود و باید انتظار یک قرنطینه جدی‌تر را داشت. با این حال بیانیه منتشر شده و اظهارنظرهای مسئولان امر همچنان مبهم است و روشن نیست که ابعاد محدودیت‌هایی که قرار است از روز شنبه در تهران و سایر شهرها اعمال شود، چگونه خواهد بود و از آن مهم‌تر این که آیا دولت توان اعمال این محدودیت‌ها را خواهد داشت و از چه طریقی این کار را انجام خواهد داد. 

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی