تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

حمله کیهان به شورای شهر تهران + جوابیه شورای شهر تهران

روزنامه کیهان در مطلبی با عنوان «نامگذاری معابر تهران به نام پوچگراهای عصر طاغوت» به شورای شهر تهران حمله کرده و این شورا را به حذف نام شهدا از معابر شهر تهران متهم کرده است. این در حالی است که شورای شهر تهران کمیته ویژه‌ای برای بررسی تابلوهای مزین به نام شهدا تشکیل داد و براساس بررسی این کمیته مشخص شد که مخدوش شدن این تابلوها در 15 سال گذشته به مرور و بر اثر تخریب، فرسودگی و در موارد اندکی قصور پیمانکار صورت گرفته و همه موارد تخریب شده با پیگیری شورای شهر تهران اصلاح گردید.

کد خبر: ۷۵۵۹۱
۱۸:۰۲ - ۲۳ آبان ۱۳۹۹
حمله کیهان به شورای شهر تهران + جوابیه شورای شهر تهران
 
دیدارنیوز - روزنامه کیهان در مطلبی با عنوان «نامگذاری معابر تهران به نام پوچگراهای عصر طاغوت» به شورای شهر تهران حمله کرده و این شورا را به حذف نام شهدا از معابر شهر تهران متهم کرده است. این در حالی است که شورای شهر تهران کمیته ویژه‌ای برای بررسی تابلوهای مزین به نام شهدا تشکیل داد و براساس بررسی این کمیته مشخص شد که مخدوش شدن این تابلوها در 15 سال گذشته به مرور و بر اثر تخریب، فرسودگی و در موارد اندکی قصور پیمانکار صورت گرفته و همه موارد تخریب شده با پیگیری شورای شهر تهران اصلاح گردید.

روزنامه کیهان پس از ایراد این اتهام، به نامگذاری دو معبر به نام استاد پرویز تناولی مجسمه ساز و نقاش معروف ایرانی و سهراب شهید ثالث کارگردان صاحب سبک و درگذشته پرداخته است.

در حالی که روزنامه کیهان سهراب شهید ثالث را متهم کرده «که با بودجه رژیم طاغوت، فیلم‌هایی با درونمایه شبه‌روشنفکرانه و پوچگرایانه می‌ساخت» این کارگردان شهیر و صاحب سبک ایرانی به خاطر توقیف ساخت آخرین فیلمش در ایران و ساخت چندین مستند کوتاه که مضامین انتقادی در آنها به مذاق مسئولان ساواک خوش نیامد در سال 1353 مجبور به ترک وطن شد. سهراب شهید ثالث بقیه عمر خود را در آلمان و چکسلواکی و در نهایت امریکا گذراند.

اما پرویز تناولی مجسمه‌ساز، نقاش، پژوهش‌گر که از وی به عنوان یکی از پیشگامان مکتب سقاخانه یاد می‌شود نیز حکایت جالبی دارد. تناولی خودش مضمون مجسمه‌های مکتب سقاخانه را مذهبی معرفی می‌کند و تعداد زیادی از آثارش زینت بخش موزه هنرهای دینی امام علی(ع) و فرهنگسرای خاوران است. در دوره شهرداری محمود احمدی‌نژاد دعوای حقوقی بر سر مالکیت آثار هنری بین تناولی و شهرداری تهران آغاز شد و علی رغم این دعوا در دوران شهرداری محمدباقر قالیباف آثار تناولی بارها در قالب نمایشگاه به نمایش درآمد. روزنامه کیهان این هنرمند را دارای کارنامه سیاه هنری و مروج نهیلیسم و پوچ‌گرایی و وابسته به طاغوت معرفی می‌کند اما مشخص نیست چرا همکاری تناولی در دوره پیشین شهرداری محل اعتراض این روزنامه نبوده و یا چگونه می شود ده ها اثر مروج نهیلیسم و پوچ‌گرایی زینب‌بخش موزه هنرهای دینی امام علی می‌شود؟

گفتنی است مجسمه‌های تناولی زینت‌بخش شهرهای دیگر ایران هم چون اصفهان و شیراز است و آثار او رکوردار گرانقیمت‌ترین اثر هنری متعلق به یک هنرمند خاورمیانه‌ایی در حراج کریستی است.

به‌دنبال انتشار این خبر » در روزنامه کیهان معاونت ارتباطات شورای شهر تهران جوابیه‌ای برای این روزنامه ارسال کرد که در ادامه متن این جوابیه را می‌خوانید:

جناب آقای شریعتمداری
مدیر مسئول محترم روزنامه کیهان
با سلام و احترام

نظر به انتشار خبری با عنوان «نامگذاری معابر تهران به نام پوچگراهای عصر طاغوت» شماره ۲۲۶۰۶ مورخ ۲۰ آبان ۱۳۹۹ آن روزنامه و درج تیتر خبر در صفحه نخست، که متضمن نسبت‌های ناروا به شورای اسلامی شهر تهران بوده، مقتضی است‌ترتیبی اتخاذ گردد که متن ذیل مطابق قانون مطبوعات در شرایط مشابه چاپ و منتشر گردد.

١- شورای اسلامی شهر تهران در هیچ دوره‌ای مصوبه‌ای مبنی بر حذف عنوان شهید از کنار نام برخی معابر نداشته و این اتفاق در ۱۵ سال گذشته و عموما بر اثر تخریب و فرسودگی و تعداد اندکی قصور فنی پیمانکار بوده است. بهره‌برداری از این موضوع توسط برخی رسانه‌ها و نسبت دادن آن به مدیریت شهری و شورای شهر دوره پنجم یک اقدام کاملاً سیاسی، ‌تفرقه‌آمیز و غیراخلاقی است که حاصلی جز خدشه بر سرمایه اجتماعی نظام و جایگاه والای نام شهدا که مورد احترام همه اقشار و گروه‌ها است، ندارد.

٢- در دوره فعلی شورا مصوبات شورای شهر در به‌کارگیری اسامی‌ شهدا در معابر عمومی مؤید توجه ویژه به جایگاه والا و ارزشمند شهدای دفاع مقدس و مدافعین حرم است که این مهم به‌صورت کامل در گزارش کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهداء (مهر و آبان ۹۸) توسط شورای اسلامی شهر تهران منتشر شده است.

۳- درخصوص نامگذاری معابر به نام هنرمندان مذکور در خبر روزنامه کیهان، شورای اسلامی شهر تهران به نمایندگی از عموم شهروندان به تنوع و تکثر دیدگاه‌های مورد اقبال اجتماعی در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران بها داده و به وظایف قانونی در نامگذاری معابر می‌پردازد، طبیعی است که ممکن است انتقاداتی از سوی سایر سلایق و دیدگاه‌ها نیز به این نامگذاری‌ها وجود داشته باشد که انتظار می‌رود این انتقادات به جای طرح به‌صورت تخریبی، در فضای کارشناسی و فارغ از برچسب‌زنی‌های سیاسی صورت گیرد تا مسئولان محترم کمیسیون نامگذاری، نسبت به پرسش‌های این بخش از افکار عمومی پاسخگویی لازم را بعمل آورند.
 
منبع: انتخاب
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی