تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

اخراج وزیر دفاع، ماجراجویی خطرناک ترامپ یا انتقام‌ کودکانه؟

ترامپ حاضر به قبول کردن شکست و ترک کردن کاخ سفید نیست. او هنوز رئیس جمهور آمریکاست و مشغول توئیت‌های عجیب و کار‌های حیرت‌انگیز و خطرناک. اخراج وزیر دفاع آمریکا برخی را نگران نقشه جدید ترامپ برای ماندن به هر قیمتی در کاخ سفید کرده است.

کد خبر: ۷۵۴۷۴
۱۹:۳۴ - ۲۱ آبان ۱۳۹۹
اخراج وزیر دفاع، انتقام یا جنگ؟
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی راد: خبر برکناری وزیر دفاع ترامپ آن هم کمتر از ۷۰ روز به اتمام ریاست جمهوری وی بسیاری را در واشنگتن و تهران نگران کرده است.

ترامپ طبق معمول تصمیمش برای برکناری مارک اسپر، وزیر دفاع خود را از طریق توییتر اعلام کرد. او دلیلی هم برای این اقدام  ارائه نکرد. البته قبل از این شبکه ان‌بی‌سی گزارش داده بود که در میانه شمارش آرای انتخابات آمریکا، اسپر نامه استعفای خود را به کاخ‌سفید ارسال کرده است. اسپر دومین وزیر دفاع کابینه ترامپ است که نامه استعفای خود را تقدیم و مدتی پس از آن خبر اخراج یا جدایی آن از کابینه منتشر می‌شود.

از سوی دیگر به گزارش سی ان ان، جوزف کرنان، دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی آمریکا که معاون اطلاعات وزیر دفاع است محل کار خود را ترک کرده و مشخص نیست که آیا وی استعفا کرده و یا اخراج شده است. همچنین جیمز اندرسون، معاون مارک اسپر و عالی‌ترین مقام سیاسی پنتاگون سه شنبه شب استعفا کرده است و گفته می‌شود او به دلیل اختلاف با کاخ سفید دست به این اقدام زده است.

ترامپ که تاکنون شکست در انتخابات را نپذیرفته و بنا بر رسم قدیمی، به جو بایدن تلفن نزده و تبریک نگفته است و تا ۲۰ ژانویه که مراسح تحلیف رئیس جمهوری جدید برگزار شود، همچنان رئیس جمهوری باقی خواهد ماند. از سوی دیگر این دومینوی اخراج و استعفا‌ها در وزارت دفاع همه را نگران کرده که ترامپ غیرقابل پیش بینی، چه اهدافی را دنبال می‌کند.

اما چه احتمالاتی در مورد اخراج وزیر دفاع وجود دارد. 



احتمال اول: انتقام از نوع ترامپی

 

چند روز قبل از انتخابات بعضی از منابع کاخ سفید اعلام کرده بودند که ترامپ بعد از انتخابات قصد دارد روسای FBI، CIA و وزیر دفاع را برکنار کند.

ترامپ و اسپر مدت‌ها است با هم اختلاف نظر دارند و اسپر با وجود سابقه دوستی با پومپئو، اما سازگاری و همسویی کاملی با ترامپ و حلقه نزدیک به وی نداشت. عصبانیت ترامپ از اسپر زمانی به اوج خودش رسید که اسپر برای سرکوب معترضان به مرگ جورج فلوید در واشنگتن وارد عمل نشد و نیرو نفرستاد.

از سوی دیگر ترامپ معتقد بود که یک تیم از طرفدار اوباما می‌خواهند به کمپین تبلیغاتی او ضربه بزنند و انتظار داشت اطلاعات طبقه‌بندی شده در این مورد در اختیارش قرار بگیرد. اما جینا هسپل، رئیس CIA قبول نکرد و ترامپ از دست او هم عصبانی شد. همچنین او از کریستوفر رای، مدیر FBI هم شاکی بود که چرا اطلاعاتی در مورد جو و هانتر بایدن در اختیارش نگذاشته است.

ترامپ این روز‌ها به شدت عصبانی است و همین عصبانیت احتمالاً او را بیشتر به صرافت تسویه حساب با شخصیت‌های ناسازگار در کابینه در ایام باقیمانده ریاست جمهوری‌اش انداخته است و احتمال دارد اخراج وزیر دفاع اولین قدم برای انتقام باشد. اگر در چند هفته آینده او افراد دیگری را اخراج کند می‌توان گفت قصد او انتقام از کابینه نافرمان خود است.



احتمال دوم: حمله نظامی روی میز اتاق بیضی شکل

 

احتمال دیگر در مورد هدف از اخراج وزیر دفاع، وجود یک گزینه نظامی روی میز ترامپ است. بسیاری نگران این هستند که ترامپ در این روز‌های آخر ریاست جمهوری خود کار عجیبی انجام دهد. ترامپ این روز‌ها از هر روزنه‌ای برای ماندن در کاخ سفید استفاده می‌کند حتی گزینه جنگ.

وقتی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در شرایط بعد از انتخابات از سیل تحریم‌ها علیه ایران سخن می‌گوید یعنی ممکن است تغییر وزیر دفاع هم نشانه‌ای از احتمال یک ماجراجویی علیه ایران توسط ترامپ و تیمش باشد. بعید نیست که ترامپ در این دو ماه پایانی دوره‌اش دست به اقدامات خطرناکی بزند.

روزنامه نیویورک تایمز از زبان مقاماتی در پنتاگون در گزارشی نوشته است که بعید نیست ترامپ قصد انجام حملاتی علیه ایران و یا دیگر دشمنان آمریکا را در روز‌های آخر دولت خود داشته باشد. در واقع این احتمال دور از ذهن نیست که ترامپ با هدف انجام عملیات و یا حملاتی نظامی در منطقه خواسته باشد مهم‌ترین مانع آن در کابینه خود یعنی مارک اسپر را از میان بردارد.

البته اگر ترامپ بخواهد وارد جنگ شود باید از کنگره آمریکا مجوز بگیرد و خیلی بعید است که کنگره به رئیس جمهوری که کمتر از ۷۰ روز به پایان کارش مانده، اجازه شروع یک جنگ را بدهد.



جایگزین‌های خطرناک

 طبق توئیت ترامپ کریستفر سی میلر، جایگزین وزیر دفاع پیشین می‌شود. بدین ترتیب انتظار می‌رود پنتاگون طی دو ماه آینده تحت نظر یک سرپرست و وزیر موقت اداره شود؛ چرا که بعید خواهد بود ترامپ نامزد جدیدی برای وزارت دفاع به مجلس سنا جهت دریافت رأی اعتماد معرفی کند.


کریستفر سی میلر، شخصی تقریباً کم نام و نشان است و اطلاعات دقیقی در مورد اووجود ندارد؛ اما طبق گفته ترامپ اومدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم است. به گزارش هیل، مارک اسپر در مصاحبه‌ای گفته است: «اگر جانشینم یک بله قربان گو باشد، خدا به دادمان برسد».

از سوی دیگر با استعفای جیمز اندرسون، معاون مارک اسپر به طور بالقوه راه برای ورود آنتونی تاتا نامزد جنجالی دونالد ترامپ برای مهمترین مشاغل سیاسی که به دلیل توئیت‌های اسلام هراسانه مورد توجه قرار گرفت، هموار می‌شود. تیمی که در این مدت کوتاه سکان هدایت پنتاگون را به دست خواهد گرفت؛ همه را نگران کرده‌اند. 

باید دید دونالد ترامپ که به پرحاشیه‌ترین و غیر قابل پیشبینی‌ترین رئیس جمهوری آمریکا تلقی می‌شود، آیا در روزهایی که درگیر بحران‌های داخلی است و می‌کوشد در برابر واقعیت خروج از قدرت مقاومت کند؛ قصد دارد دست به یک ماجراجویی جدید هم بزند یا آن که تنها دلمشغول انتقام‌های کودکانه است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی