تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

تولید شیشه‌های ضد حریق که با محیط زیست سازگار هستند

پژوهشگران آلمانی در بررسی جدید خود، به تولید شیشه‌ای پرداخته‌اند که در ساخت آن از مواد سمی و سرطان‌زا استفاده نمی‌شود و با محیط زیست سازگار است.

کد خبر: ۷۵۴۳۵
۱۲:۰۵ - ۲۱ آبان ۱۳۹۹
 
دیدارنیوز ـ به نقل از نیواطلس، اگرچه در حال حاضر پنجره‌های مقاوم در برابر آتش وجود دارند، اما این پنجره‌ها حاوی نوعی ژل سرطان‌زا هستند که علاوه بر ایجاد بیماری، ضایعات زیادی را نیز به همراه دارد. پژوهشگران "موسسه فراونهوفر" (Fraunhofer Institute) آلمان، راه حل جدیدی ارائه داده‌اند که عملکرد همین پنجره‌ها را دارد، اما بسیار ایمن‌تر است و ضایعات کمتری تولید می‌کند.

این پنجره‌ها معمولا از دو صفحه شیشه‌ای تشکیل می‌شوند که یک لایه شفاف از هیدروژل مبتنی بر "آکریل‌آمید" (Acrylamide) در میان آن‌ها قرار گرفته است.

هنگامی که شیشه رو به آتش تا حد خرد شدن گرم شود، ژل در معرض شعله‌های آتش قرار می‌گیرد. با به جوش آمدن آب درون هیدروژل، دمای صفحه زیرین به واسطه اثر خنک‌کننده تبخیری کاهش می‌یابد. نهایتا ژل به لایه ضخیمی از نمک عایق حرارت روی لایه دوم تبدیل می‌شود و از آن بیشتر محافظت می‌کند.

این گروه پژوهشی برای یافتن یک جایگزین بی‌ضرر، مواد زیادی را آزمایش کردند. آن‌ها پس از حدود ۶۰ بار شکست خوردن دریافتند که یک ترکیب پایه‌ای کمتر شناخته شده می‌تواند برای این کار مناسب باشد.

ماده مورد استفاده پژوهشگران، سرطان‌زا و خطرناک نیست و می‌تواند تا دو ساعت در معرض دمای بیش از ۱۰۰۰ درجه سلسیوس قرار بگیرد.

این روش جدید اکنون در خط تولید برای ساخت در‌های شیشه‌ای ضد حریق مورد استفاده قرار دارد.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی