تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

ضرغامی: نه عباس عبدی از تسخیر سفارت آمریکا پشیمان است نه اصغرزاده

جماران نوشت: عزت الله ضرغامی با تأکید بر اینکه انقلاب دوم یک واقعیت جدی است که بصیرت و تعمیق استکبارستیزی و دشمن شناسی را در بین مردم کشور ایجاد کرد، گفت: هنوز تا تقاص اصلی که ترامپ باید به خاطر شهادت حاج قاسم بدهد فاصله زیادی داریم.

کد خبر: ۷۵۱۲۱
۱۹:۵۶ - ۱۷ آبان ۱۳۹۹
ضرغامی: نه عباس عبدی از تسخیر سفارت آمریکا پشیمان است نه اصغرزاده
 
دیدارنیوز - عزت الله ضرغامی در «بازخوانی حرکت دانشجویی تسخیر لانه جاسوسی از شروع تا امروز» که به صورت مجازی در سالروز این حرکت دانشجویی، توسط اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان اروپا انجام شد، گفت: من شخصا یکی از افتخاراتم را این می دانم که همراه با دانشجویان و دوستان عزیزمان در سال ۵۸ بعد از جلسات متعدد در حماسه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا شرکت کردم و تا امروز هم از این اتفاق خوشحالم و آن را برای خودم افتخار می دانم و علی رغم همه حواشی که در این ۴۱ سال ایجاد و سعی شده این اتفاق زیر سؤال برود، من با قاطعیت عرض کنم همه دانشجویان از اینکه در چنین حرکت صحیح و سالمی شرکت کرده اند احساس افتخار می کنند.

عضو شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه به هیچ وجه محلی که ما تسخیر کردیم به سفارتخانه شبیه نبود، افزود: البته از قبل می دانستیم. اما وقتی به داخل آنجا رفتیم و حوادث و اتفاقات را دیدیم و نحوه کار آنها آشنا شدیم یقین پیدا کردیم که اینجا یک قرارگاه عملیاتی پیچیده علیه ملت ایران بود که در طول ماه های بعد از پیروزی انقلاب که هر روز با یک جنجال و فتنه روبرو بودیم، همه آنها به نوعی با سفارت آمریکا ارتباط داشت. خیلی هم تلاش کردند اسناد را نابود کنند ولی موفق نشدند. کتاب هایی از تکه های خرد شده کاغذها منتشر شده و بسیاری از حقایق در آنها هست.

وی یادآور شد: آنها احساس می کردند از طریق غربگراها می توانند این کشور را اداره کنند و حرکت نمادین لانه جاسوسی همه محاسبات آنها را بر هم زد و مغز متفکر و دستگاه اداره کننده آنها مختل شد. خود ما اصلا چنین فکری نمی کردیم. یعنی در جلساتی که داشتیم، بحث ما این بود که ما چهار پنج روز آنجا هستیم و یک حرکت نمادین است و اگر ما را از آنجا بیرون نکنند، خودمان بیرون می آییم و مسأله تمام می شود. ولی یک حرکت عظیم مردمی ایجاد شد و امام بزرگوار هم با هوشیاری کامل در بالاترین سطح این حرکت را تأیید کردند و نتیجه این شد که مردم دیگر نگذاشتند این آتش خاموش شود.

ضرغامی تأکید کرد: در واقع انقلاب دوم یک واقعیت جدی است که بصیرت و تعمیق استکبارستیزی و دشمن شناسی را در بین مردم کشور ایجاد کرد. خیلی ها می گفتند بحث ما سقوط طاغوت و رژیم شاه است و بعد از سرنگون شدن شاه زندگی خودمان را می کنیم. حادثه لانه جاسوسی تعمیقی بر آگاهی و بصیرت مردم بود و ادامه پیدا کرد.

کارنامه هر دو جریان دموکرات و جمهوری خواه علیه ملت ایران ننگین است
وی با اشاره به انتخابات آمریکا گفت: آمریکایی ها هیچ وقت با ما سر سازش نداشته اند. در طول این ۴۲ سال تجربه کرده ایم که هیچ فرقی بین دموکرات ها و جمهوری خواهان نیست. یعنی کارنامه هر دو جریان علیه ملت ایران ننگین است. لذا از این نظر برای ما تفاوتی ندارد. نهایتا در مورد برجام که بحث می شود یکی از آنها می گوید برجام را با این مشخصات قبول دارم. در هر صورت اگر بخواهند تجدید نظر کنند و به برجام برگردند، این جمهوری اسلامی است که شرط خواهد گذاشت. چون اصولا به آمریکا اعتماد نیست، ما هیچ مذاکره مستقیمی نداریم و نهایتا برای برگشت به برجام هم این ما هستیم که شرط می گذاریم.

مهمترین ویژگی دانشجویان پیرو خط امام «استقلال» بود
ضرغامی با بیان اینکه مهمترین ویژگی دانشجویان پیرو خط امام «استقلال» بود، اظهار داشت: چند وقتی ما مستقر شدیم خیلی از جریان های سیاسی به داخل لانه می آمدند و جلسه می گذاشتند. مهمترین شخصیت های سیاسی به لانه می آمدند و ساعت ها جلسه می گذاشتیم و حرف های آنها را می شنیدیم و مواضعشان را مطلع می شدیم. ولی واقعا دانشجویان پیرو خط امام هم در شروع و هم در ادامه مستقل بودند.

وی افزود: آقای موسوی خوئینی ها یک روحانی شناخته شده برای تعدادی از دانشجویان بود. یعنی آقای موسوی خوئینی ها روحانی سرشناسی نبود و خود من ایشان را نمی شناختم. اما جایگاه و احترام داشت و فرد انقلابی بود. دوستانی در رأس فعالیت های دانشجویی دانشگاه ها با آقای موسوی خوئینی ها ارتباط داشتند و اتفاقا بعد از اشغال لانه آقای موسوی خوئینی ها به داخل لانه آمدند و نماز جماعت هایی که ما آنجا می خواندیم به امامت آقای موسوی خوئینی ها بود. در واقع آقای موسوی خوئینی ها نماز جماعت را می خواند و سؤالات شرعی بچه ها را پاسخ می داد ولی استقلال بچه ها کاملا محفوظ بود.

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه ما ایدئولوژی خود را از امام گرفته بودیم، تصریح کرد: همه چیز ما در امام خلاصه می شد. رساله امام احکام عملی ما بود و جریان سیاسی و ایدئولوژیک ما از الگو گرفته از امام بود و ما امام را مظهر همه چیز می دانستیم. چون دانشجو، اهل تحلیل و در متن جریان های سیاسی بودیم، برداشت ما این بود که الآن باید کاری انجام دهیم که امام می خواهد در کشور انجام شود و ما باید به امام کمک کنیم. امام دنبال یک حرکت انقلابی پیشرو هستند و دانشجویان هم باید برای مسیر امام راه را باز کنند. اما اینکه جایی بخواهد یک تحلیل ایدئولوژیک برای این کار به ما بدهد، اصلا نه در این فضا بودیم و نه چنین اتفاقی آنجا افتاد.

کسی از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا پشیمان نیست
وی تأکید کرد: واقعا کسی پشیمان نیست. مقاطع سیاسی اقتضائاتی دارد که بعضی آدم ها وقتی حرف می زنند و یا مصاحبه می کنند در مقابل سؤالات متنوع جواب های متنوعی می دهند. وقتی برداشت از آن پاسخ ها، صرف نظر از قبل و بعد از آن، برجسته می شود، مطلب دیگری را القا می کند که این فرد با فلان چیز موافق و با فلان چیز مخالف است. من به این چیزها اهمیت نمی دهم. آنچه که آدم ها خودشان صریحا می گویند ملاک است.

ضرغامی ادامه داد: مثلا آقای اصغرزاده طراح و از چهره های مهم این حرکت بودند. وقتی با ایشان صحبت می کنم می گوید من همان ایده قبل را دارم. اگر همه چیز به آن مقطع برگردد، کار ما در آن مقطع بسیار درست بوده است. ممکن است بعدها آدم ها به این نتیجه برسند که اگر در شرایط دیگری می خواست این کار انجام شود اشکال داشته باشد. کما اینکه عده ای حرکت خام و نپخته ای کردند و چند سال قبل برای اشغال سفارت انگلیس رفتند. کار بسیار غلطی بود و بسیار ضربه زد و هزینه هایش را دادیم و هیچ کس هم تأیید نکرد.
وی با اشاره به دیدار عباس عبدی با یکی از گروگان های لانه جاسوسی گفت: ملاقات با یکی از گروگان ها اقتضائاتی دارد و اشکال هم ندارد. با یکی از گروگان ها ملاقات و حرف هایی هم رد و بدل کرده اند. اما اگر استنباط این باشد که آقای عبدی در آن گفت و گو اظهار پشیمانی کرده و از اعتقاد اولیه اش برگشته، آقای عبدی که من تا این لحظه می شناسم و مواضعش را دیده ام این طور نیست. آنچه مهم است اینکه مواضع شهدای لانه و بزرگان این حادثه تاریخی یک مواضع منطقی، عالمانه، شجاعانه و از موضع غرور و افتخار است. به نظر من این خیلی مهم و برای کشور یک سرمایه است که می تواند در هر شرایطی یک جمع انقلابی شجاع راه ها را هموار و مسیرهای جدیدی را پیش پای ملت ایجاد کند.

«اقتدار» بزرگترین عامل بازدارنده و حفظ امنیت کشورها است
عضو شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا بیرون آمد مؤید این است که مسیر درست بوده و مبارزه با شیطان بزرگی است که اگر می ماند خیلی کارهای دیگر می کرد. واقعا من چنین اعتقادی ندارم که مشکلات بعدی ما ناشی از اشغال لانه جاسوسی آمریکا است. استارت این کار از دهه ۳۰ شروع شد و به ۱۳ آبان ۵۸ ربطی ندارد. اتفاقا ۱۳ آبان ۵۸ باعث شد اقتدار این ملت و مواضع سلحشورانه آن بروز و ظهور پیدا کند و دشمنان بدانند هرکاری می خواهند نمی توانند با این ملت بکنند. بزرگترین عامل بازدارنده و حفظ امنیت کشورها همین اقتدار است. وقتی می بینند کشوری اقتدار دارد، می ایستد و عقب نشینی نمی کند، آنها هم رعایت می کنند. اما به محض اینکه ببینند او هم ترسید و افتاد به بهانه گیری هایی که ما باید خیلی چیزها را رعایت کنیم، آن وقت آنها صد قدم جلوتر می آیند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی