تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
"دیدار" از اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی گزارش می‌دهد؛

محدودیت‌ها مصونیت می‌آورد؟

خبر این بود؛ "اعمال محدودیت‌های جدید و مصوبات ستاد کرونا"؛ همین کافی بود تا کنجکاو شده و ببینیم که این محدودیت‌هایی که از آن صحبت می‌شود تا چه میزان با محدودیت‌های قبلی تفاوت دارد. چیزی که در جزییات این محدودیت‌ها به چشم می‌خورد نشان دهنده این بود که ستاد محترم مقابله با کرونا اطلاعات و راهکار‌های قبلی را با کمی تغییر ادبیاتی کپی پیست کرده و دوباره به خورد مردم می‌دهد.

کد خبر: ۷۴۸۲۹
۱۴:۲۷ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹

محدودیت‌ها مصونیت می‌آورد؟

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: ساعت از ۱۲ ظهر روز دوشنبه دوازدهم آبان گذشته و اعمال محدودیت‌های جدیدی که ستاد کرونا از آن صحبت کرده بود آغاز شده، اما در عمل تغییری که بتوان به آن استناد کرد ملاحظه نشده است، محدودیت‌هایی برای گروه‌های شغلی ۲ و ۳ و ۴ شامل پاساژها، مراکز خرید، مال‌های بزرگ و تجاری، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مساجد، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری (این مراکز برای فعالیت به صورت بیرون‌بر، مشکلی ندارند)، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، همه سالن‌های زیبایی، تالار‌های پذیرایی، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه خانه‌ها هستند که بر اساس دستور العمل جدید ستاد کرونا قرار است به مدت یک هفته در شهرستان‌هایی که وضعیت آن‌ها قرمز اعلام شده، محدودیت فعالیت داشته باشند.

 

این اعمال محدودیت‌ها چند ماهی است که مدام درباره آن صحبت شده و اجرای آن در مقطعی با شدت و حدت انجام شد، اما از آنجایی‌که در ایران هیچ موضوعی تا رسیدن به نتیجه درست پیگیری نمی‌شود این موضوع هم پس از چند روز کمرنگ و کمرنگ‌تر شد.

 

حالا به این محدودیت‌های شغلی محدودیت‌های رفت و آمدی هم اضافه شده و طبق دستورالعمل ستاد کرونا پلاک‌های ماشین‌ها در ورودی شهر‌ها کنترل می‌شود و تنها پلاک‌های بومی اجازه رفت و آمد در سطح شهر را دارند. اینجاست که باید گفت آن‌هایی که تا چند روز تعطیلی به خود می‌بینند و کوله بار جمع می‌کنند و راهی شهر‌های شمالی می‌شوند تیرشان به سنگ خورده چرا که تمام راه‌ها به سمت استان مازندران هم بسته شده و اجازه هیچ رفت و آمدی به ماشین‌های پلاک‌های استان‌های دیگر داده نمی‌شود.

 

ورود ممنوع در همه جا ...

شنیده‌های خبرنگار دیدار از این اتفاق حاکی از آن است آن‌هایی که قبل از ساعت ۱۲ دوازدهم آبان وارد هر استانی شدند مجبورند تا پایان زمان محدودیت در همان شهرستان یا استان بمانند، چون امکان تردد برایشان مقدور نیست. البته یک استثنایی برای تهران و البرز قائل شده‌اند و گفتند این محدودیت‌ها شامل این دو استان نمی‌شود، اما مسیر‌های اشتهارد - بویین زهرا، نظرآباد، سه راهی شهرستانک، میدان امیرکبیر و جاده نوجان - چالوس به صورت کامل مسدود می‌شود.

 

همچنین آزادراه کرج - قزوین در دو مسیر رفت و برگشت با کنترل ماموران پلیس راه اجازه تردد خودرو‌های باری، مسافربری و امدادی را خواهند داشت، افراد مجاز به حریم شهری فقط باید دارای پلاک خودروی تهران و البرز باشند.

 

حسین ذوالفقاری، رئیس کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا جزئیات محدودیت‌های کرونایی در ۲۵ استان کشور را تشریح کرد و گفت: افراد از کنار گذر‌های جاده نه کمربندی‌ها می‌توانند حرکت کنند، ولی نمی‌توانند به داخل شهر‌ها وارد شوند. جریمه ۵۰۰ هزارتومانی برای خودرو‌های متخلف اعمال می‌شود و ضمن جریمه از ورود یا خروج خودرو‌ها ممانعت می‌شود و اگر خودرویی اصرار داشت که خلاف قانون را انجام دهد قطعا آن خودرو توقیف می‌شود.

 

برخی جا‌ها خلوت برخی جا‌ها شلوغ

عکس‌های منتشره از دوربین‌های پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده‌ها و مسیر‌های رفت و آمد بین شهری نشان می‌دهد در برخی از مسیر‌های جاده‌ای تردد‌ها کم و به نوعی مسیر‌ها خلوت بوده، اما یکی از مخاطبان در گفتگو با دیدار گفت: خروجی تهران به قم ۲۵ کیلومتر بعد از فرودگاه امام خمینی به طول دو کیلومتر ترافیک سنگینی دارد و مردم ساعت‌هاست در این مسیر مانده‌اند با اینکه مسیر قم به تهران خلوت‌تر است، اما به نظر می‌رسد تا ساعاتی دیگر در این مسیر ترافیک بیشتر خواهد شد.

 

آموزش نادرست و فرهنگ سازی غلط

امروز در فضای مجازی و در لابه لای خبر‌های منتشره درباره محدودیت‌های رفت و آمد بین شهری اینفوگرافی با این مضمون منتشر شد که سر و صدای زیادی را به پا کرد " ۶ علتی که باعث می‌شود کرونا در سفر خطرناک‌تر شود" و مواردی، چون استفاده از رستوران‌های بین راهی، مراجعه به پمپ بنزین، استفاده از سرویس‌های بهداشتی، کاهش سطح ایمنی بدن به علت خستگی سفر، مراجعه به مراکز خرید و تغییر شرایط اقلیمی را از عمده این دلایل عنوان کرده است.


بسیاری از کاربران این فضا نسبت به این اینفوگرافی واکنش‌های متعددی داشتند و برخی نوشته بودند که پس اصل سفر رفتن به خودی خود مشکلی ندارد و آنهایی‌که ویلا دارند با تهیه مواد لازم از مبدا به راحتی می‌توانند به سفر بروند و حتی قبل از حرکت باک بنزین خود را هم پرکنند.


این‌ها نشان دهنده این است که با گذشت ۱۰ ماه از درگیری با ویروس کرونا هنوز راه درست آموزش مقابله با این ویروس را بلد نیستیم و هر کس به ظن خود و باآگاهی‌هایی که بعضا کامل نیست اقدام به انتشار اطلاعاتی می‌کنند که به جای فرهنگ سازی نتیجه عکس دارد.

 

آخرین آمار کرونایی چیست؟

اما آخرین وضعیت مبتلایان و فوتی‌های کشور در ۲۴ ساعت گذشته را به روال هر روز از زبان سمیه سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بشنویم.

 

وی در تشریح جزئیات بیماران کرونایی گفت: تاکنون ۶۲۸ هزار و ۷۸۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۴۰ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۵ هزار و ۷۳۸ نفر رسیده است.

 

لاری روز دوشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا (۱۲ آبان ۱۳۹۹) و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۲۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۲۳ نفر از آن‌ها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۲۸ هزار و ۷۸۰ نفر رسید.

 

اینکه این محدودیت‌ها تا چه حد در کاهش ابتلا و مرگ و میر تاثیر گذار است باید دو هفته بعد نتیجه گیری کرد، اما نکته قابل تامل این است که اگر مردم و دولت دست به دست هم بدهند و در اجرای پروتکل‌های بهداشتی همه جوانب را رعایت کنند بی شک ویروس کرونا شکست خواهد خورد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی