تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

روسیه و ایران در باره همکاری‌های دوحانبه و اوراسیا گفتگو کردند

«الکساندر پانکین» معاون وزیرخارجه روسیه و «غلامرضا انصاری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشستی مجازی دیدار و دو طرف در خصوص همکاری در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همکاری‌های دوجانبه گفتگو کردند.

کد خبر: ۷۴۸۱۴
۱۴:۵۸ - ۱۲ آبان ۱۳۹۹

روسیه و ایران در باره همکاری‌های دوحانبه و اوراسیا گفتگو کردند

 

دیدارنیوز ـ تارنمای رسمی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه نوشت: در جریان مذاکرات ویدئویی الکساندر پانکین و انصاری، فرایند‌های همگرایی در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نیز برخی مسائل اقتصادی بین المللی بررسی و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

همکاری‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)، توسعه کریدور‌های حمل و نقل، تعامل روسیه و ایران در سازمان‌های مالی بین المللی، وضعیت دو طرف در بازار‌های انرژی جهانی و همچنین چشم انداز‌های همکاری در مقابله با کویید- ۱۹ از مهم‌ترین موضوعات این نشست اعلام شد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز هفته گذشته در نشستی با الکساندر پانکین معاون اقتصادی وزیر امور خارجه روسیه درخصوص همکاری در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همکاری‌های دوجانبه گفتگو کردند و فرایند‌های همگرایی در چارچوب این اتحادیه و نیز برخی مسائل اقتصادی بین المللی بررسی و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

معاون اقتصادی وزیر خارجه روسیه در آن دیدار ابراز امیدواری کرد: با متوقف شدن روند شیوع کرونا شاهد گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه بویژه در حوزه گردشگری باشیم.

الکساندر پانکین همچنین استفاده از ارز‌های ملی میان دو کشور و نیز میان اعضای اتحادیه اقتصادی اورآسیا را مسیری اجتناب ناپذیر برای پایان سلطه دلار در تعاملات تجارت خارجی دانست.

با توجه به مسؤولیت معاون اقتصادی وزیر خارجه روسیه در امور همگرایی اورآسیایی، در آن دیدار آخرین روند مذاکرات ایران با اتحادیه اقتصادی اورآسیا از سوی سفیر ایران تشریح و ضرورت توجه به تکمیل زیرساخت‌های کریدور شمال- جنوب که منجر به افزایش ظرفیت تبادل کالا میان کشور‌های عضو اتحادیه مذکور خواهد شد، مورد گفتگو قرار گرفت.

تاریخچه همکاری ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا

اتحادیه اقتصادی اورآسیا از سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز به کار کرده است و کشور‌های روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس اعضای ان را تشکیل می‌دهند و مولداوی نیز به عنوان ناظر در آن حضور دارد.

ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا در اردیبهشت ۱۳۹۷ پس از دو سال مذاکره، موافقت نامه موقت برای تشکیل منطقه تجارت آزاد امضا کردند که پنجم آبان ۱۳۹۸ اجرایی شد. قرار است این موافقت نامه پس از سه سال و با انجام مذاکرات مربوط بین طرفین، به موافقت نامه تجارت آزاد تبدیل شود.

در تیرماه گذشته در نشست ویدئوکنفرانس مشترک ایران با پنج کشور اتحادیه اورآسیا و وزیر تجارت این اتحادیه خاطرنشان شد که آمار تجارت ایران و کشور‌های عضو از ابتدای اجرای موافقت نامه تا انتهای خردادماه با رشد ۱۴ درصدی مواجه شده است.

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، نخستین نشست کارگروه مشترک موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا از طریق ویدئوکنفرانس بین رؤسای مشترک "حمید زادبوم" معاون وزیر صمت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران و "آندره اسلپنیکوف" وزیر تجارت اورآسیا و مشارکت کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو و نمایندگان اتحادیه اقتصادی اورآسیا و دستگاه‌های ذی‌ربط از ایران در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

وی ادامه داد: با اجرای موافقت نامه و تلاش مقام‌های مربوطه حجم تجارت کشور‌های اتحادیه اورآسیا با ایران به دو میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار رسیده است که ۷۲ درصد آن سهم واردات به کشور‌های عضو اتحادیه و ۲۸ درصد آن نیز صادرات ایران به این کشورهاست. این آمار نشان می‌دهد که همکاری‌های ایران و اورآسیا شروع خوبی داشته است.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی