تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

«رابرت فیسک»، خبرنگار سرشناس انگلیسی منتقد آمریکا و اسرائیل درگذشت

«رابرت فیسک» خبرنگار سرشناس انگلیسی که حوزه فعالیت اصلی وی منطقه غرب آسیا بود و از منتقدان اصلی سیاست‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس در منطقه به حساب می‌آمد در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

کد خبر: ۷۴۷۶۶
۱۰:۰۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۹

«رابرت فیسک»، خبرنگار سرشناس انگلیسی منتقد آمریکا و اسرائیل درگذشت

 

دیدارنیوز ـ «رابرت فیسک» خبرنگار معروف و باسابقه انگلیسی در سن ۷۴ سالگی بر اثر سکته مغزی درگذشت.

بنا بر گزارش شبکه «بی بی سی»، روزنامه ایرلندی «آیریش تایمز» گزارش کرد که فیسک روز جمعه هفته گذشته (۹ آبان ماه) به دلیل بیماری در بیمارستان «سنت وینسنت» دوبلین بستری شد و اندکی بعد از آن درگذشت.

این خبرنگار سرشناس انگلیسی به دلیل پوشش اخبار غرب آسیا بسیار شناخته شده بود و از دهه ۱۹۷۰ در این حوزه فعال بود و از منتقدان اصلی سیاست‌های ایالات متحده، رژیم صهیونیستی و برخی سیاست‌های کشور‌های غربی در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در سال ۲۰۰۵، فیسک را که به مدت بیش از پنج دهه جنگ‌های بالکان، غرب آسیا و آفریقای شمالی را برای روزنامه‌های انگلیسی پوشش خبری می‌داد، «احتمالاً مشهورترین خبرنگار بخش خارجی در بریتانیا» توصیف کرد.

این روزنامه‌نگار انگلیسی در سال ۱۹۶۴ در «میدستون» شهر کنت در انگلیس به دنیا آمد و سپس تابعیت ایرلندی گرفت و خانه‌ای در «دالکی» خارج از دوبلین داشت.

طبق گزارش بی بی سی، فیسک در سال ۱۹۷۶ بعنوان خبرنگار روزنامه «میدل ایست» (غرب آسیا) فعالیت خود را در این حوزه آغاز کرد و در «بیروت» پایتخت لبنان مستقر شد و در خصوص جنگ داخلی لبنان و همچنین انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷)، جنگ شوروی در افغانستان و جنگ ایران و عراق گزارش می‌کرد.

فیسک در سال ۱۹۸۹ از ادامه فعالیت در روزنامه «تایمز» انگلیس به دلیل نزاع با «روپرت مرداک» صاحب روزنامه و غول میلیاردر رسانه‌ای استعفا کرد و به روزنامه ایندیپندنت پیوست و باقی دوران حرفه‌ای خود را در آنجا گذراند.

از اقدامات برجسته این روزنامه‌نگار انگلیسی می‌توان به مصاحبه وی با «اسامه بن لادن» رهبر پیشین القاعده اشاره کرد که در دهه ۱۹۹۰ سه مرتبه با وی برای روزنامه ایندیپندنت مصاحبه کرد.

پس از حادثه حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، رابرت فیسک دو دهه را صرف پوشش خبری درگیری‌ها سراسر غرب آسیا از جمله افغانستان، عراق و سوریه کرد.

طبق گزارش بی بی سی، فیسک که به زبان عربی نیز صحبت می‌کرد و یک خبرنگار باتجربه بود، به دلیل دانش و تجربه در منطقه غرب آسیا بسیار مورد توجه قرار گرفت.

فیسک از منتقدان اصلی ایالات متحده و رژیم صهیونیستی محسوب می‌شد و در کتاب ۲۰۰۵ خود تحت عنوان «جنگ بزرگ برای تمدن-فتح خاورمیانه»، درباره تاریخچه منطقه غرب آسیا و همچنین بسیاری از درگیری‌های این منطقه نوشت و از سیاست‌های آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در منطقه انتقاد کرد.

فیسک در سال ۱۹۹۴ با «لارا مارلوو» خبرنگار آمریکایی ازدواج کرد و در سال ۲۰۰۶ از وی جدا شد و فرزندی نداشت.
 
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی