تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

بهانه‌هایی برای کتاب خواندن و کتاب نخواندن

کد خبر: ۷۴۳۱۳
۱۷:۴۸ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹

بهانه‌هایی برای کتاب خواندن و کتاب نخواندن

دیدارنیوز ـ احسان عزیزی*: خیلی‌ها برای نخواندن و نخریدن کتاب بهای آن را بهانه می‌آورند، کسی منکر گرانی کتاب نیست، اما اولا چه کالایی این روز‌ها گران نیست که کتاب مستثنا باشد؟ ثانیا انصافا آیا تنها علت نخواندن بهای ریالی آن است؟

تصور من به عنوان یک کتاب‌باز و کتابفروش بر حسب تجربه این است که مهمترین دلیل نخواندن ما سرگرم بودن‌مان در شبکه‌های اجتماعی و مدیا (از هر نوع آن) است. آنکه عطش و نیاز و شوق خواندن داشته باشد به هر بهایی شده نیازش را برطرف می‌کند. مساله این نیست که صرفا قیمت‌ها افزایش یافته است، بلکه مساله این است که شوق و میل ما به دانستن و خواندن کاهش یافته است، شبکه‌های اجتماعی و اخبار و مدیا جای شوق وافر ما را تا حدی پر کرده‌اند و مهمتر از آن نوعی اعتیاد ایجاد کرده‌اند که در آن نه تنها میل به دانایی عمیق از بین رفته است بلکه با ایجاد آگاهی یا دانایی کاذب نوعی توهم دانایی ایجاد کرده‌اند.


چنانچه شاهدیم به هیچ قیمتی در شبانه روز یا ایام هفته تلفن همراه و وسایل ارتباط جمعی (تلوزیون و...) را کنار نمی‌گذاریم و برای نخواندن و عمیق نشدن و نداشتن عطش دانایی بهانه‌هایی از جمله بهای کتاب را پیش می‌کشیم.

 

اما چگونه کتاب خواندن را در دستور کار و زندگی روزمره‌مان بگنجانیم؟!


واقعیت این است که هیچ دستور و تجویز کارشناسانه‌ای برای این امر وجود ندارد و مهم‌ترین اصل شاه‌کلید این امر داشتن انگیزه برای دانستن و افزایش دانایی و آگاهی است. اگر این پیش شرط وجود نداشته باشد تمامی تجویز‌های روانشناسانه‌ بازاری بی‌فایده و کاسب معابانه خواهند بود. آنچه ما برای رفتن به سوی افزایش آگاهی لازم داریم دانستن این امر است که هیچ نمی‌دانیم.


نقل به مضمون یکی از جملات قصار فیلسوفان یونان باستان این است که هرچه بیشتر می‌خوانیم بیشتر پی می‌بریم که نمی‌دانیم؛ لذا برای تغییر این رویه باید ابتدا عادت‌های کاذبی که وقت و انرژی ما را بی‌هوده و بدون هیچ نتیجه عملی در زندگی هدر می‌دهند را کنار بگذاریم. مانند مدت زمان استفاده از تلفن همراه یا تماشای تلوزیون و اخبار و. برای این امر نیز نیازمند سامان بخشیدن به زندگی و اهداف زندگی هستیم. به این معنا که از جزیی‌ترین امور از صبح تا شب طبق برنامه‌ای از پیش تعیین شده زندگی را بگذرانیم. زمانی که شما برای امروز و فردایتان برنامه‌ای مشخص و از پیش تعیین شده داشته باشید احتمال اینکه زمان پرت و اتلاف وقت داشته باشید بسیار پایین است.



اما زمانی که عطش به دانستن در ما شکل گرفت و وقت و زمان و انگیزه کافی برای مطالعه پیدا کردیم از کجا شروع کنیم؟!


ابتدا باید دید انگیزه شما برای مطالعه در چه زمینه‌ای است؟! در کدام موضوع و حوزه قصد دارید بخوانید و مطالعه کنید؟! از اینکه بخواهید یک شبه ره صد ساله را بروید و تمام امور عالم را در مدت زمان کوتاهی بدانید پرهیز کنید. از هرگونه تصمیم هیجانی برای خرید و خواندن کتاب که موضوعات مختلفی را شامل می‌شوند پرهیز کنید. بد خواندن نوعی آفت ذهن است. چنانچه نمی‌توان چندین نوع غذا را باهم خورد و معده و بدن واکنش بدی نسبت به آن نشان می‌دهد ذهن نیز نسبت به ریخته شدن اطلاعات مختلف در آن در یک زمان کوتاه واکنش خوبی نشان نخواهد داد.

 

راهنمای کتاب خوانی

برای بسیار از شهروندان با تحصیلات و تجربیات و میزان آشنایی‌های مختلف با کتاب‌ها این نیاز احساس می‌شود که برای شروع مطالعه در یک حوزه از شخصی یا جایی راهنمایی لازم را بگیرند. ما در برخط بوک تمام قد برای ارائه‌ مشاوره در زمینه معرفی کتاب در حوزه مورد نظر شما آماده‌ایم. می‌توانید تماس بگیرید یا در برخط بوک آنچه می‌خواهید را جستجو کنید. فروشگاه آنلاین کتاب برخط بوک به عنوان مرجع معرفی کتاب و فروش کتاب با بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب آماده‌ی راهنمایی و ارائه‌ی مشاوره‌ رایگان برای کتاب و کتاب‌خوانی است. این یک نیاز واقعی برای جامعه است که بداند کتاب و کتاب‌خوانی امری پیچیده‌تر از یک عادت ساده است.

 

*موسس برخط بوک

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی