تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

انحراف ۳۰۰ درصدی از هدف‌گذاری نرخ تورم و موعظه‌های رییس کل بانک مرکزی!

کد خبر: ۷۴۲۶۸
۱۳:۱۳ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹

انحراف ۳۰۰ درصدی از هدف‌گذاری نرخ تورم و موعظه‌های رییس کل بانک مرکزی!

 

دیدارنیوز ـ مهدی الیاسی: ششم خرداد امسال بود که بانک مرکزی در بیانیه‌ای چارچوب هدف‌گذاری نرخ تورم را اعلام و بر این اساس، هدف نرخ تورم خود را برای بازه زمانی یک‌ساله، ۲۲ درصد با دامنه مثبت و منفی ۲ واحد درصد تعیین کرد.

 

در این بیانیه تاکید شد: «با توجه به سیاست‌ها و اقدامات اتخاذ شده و همچنین باتوجه به وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی کشور، بانک مرکزی اعتقاد دارد که در چارچوب فروض و سناريوهای واقع‌بینانه، نرخ تورم در سال جاری به روند کاهنده خود ادامه خواهد داد. بر این اساس، بانک مرکزی هدف نرخ تورم خود را 22 درصد با دامنه مثبت و منفی 2 واحد درصد تعیین می‌کند که با توجه به کاهش قیمت‌‌های جهانی، حجم اوراق در حال انتشار، وضعیت ترازنامه بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نرخ‌های سود موجود، این هدف تورمی به صورت پایدار قابل دستیابی است.»

 

آمار رسمی نرخ تورم در مهر ماه اما نشان می‌دهد این هدف‌گذاری تا کنون به شکست کامل رسیده است و تا پایان سال وضعیت اسفناک‌تر نیز خواهد شد. بر اساس اعلام مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ۹۹ به ۴۱.۴ درصد رسید که به این معنا است خانوارها به طور میانگین ٤١.٤ درصد بیشتر از مهر سال گذشته برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردند. 

 

انحراف ۳۰۰ درصدی از هدف‌گذاری تورم بانک مرکزی!

نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه ۹۹ نسبت به ماه قبل خود در شهریور ماه به ۷ درصد رسیده است که بالاترین نرخ رشد تورم ماهانه در دهه ۹۰ بوده است. از آنجا که مجموع نرخ‌های تورم ماهانه، نرخ تورم سالانه را تشکیل می‌دهد، در صورت تدوام وضعیت تورمی مهر ماه، نرخ تورم سالانه به بالای ۸۰ درصد خواهد رسید. به بیان بهتر تورم واقعی ۴ برابر تورم هدف‌گذاری شده بانک مرکزی خواهد بود و در عمل به ۳۰۰ درصد بیش از نرخ ۲۲ درصدی اعلامی بانک مرکزی خواهد رسید!

 

موعظه‌های رییس کل بانک مرکزی!

پس از اعلام نرخ تورم مهر ماه و آشکار شدن وضعیت اسفناک تورم، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی به جای پاسخگویی در این خصوص که هدف‌گذاری تورمی بانک مرکزی چه شد؟ و چرا چشم‌انداز تورم سالانه حداقل ۸۰ درصدی، پیش رو است؟ در یادداشتی اینستاگرامی ضمن بیان برخی بدیهیات اقتصادی به موعظه پرداخت و نوشت: «نظر به خطرى كه تشديد نگران كننده تورم به صورت آسيب‌های جدی به دهك‌هاى متوسط و پايين جامعه و ايجاد عدم اطمينان و نیز ممانعت از تداوم فعاليت‌هاى توليدى دارد، منطقی است که توقع جامعه بر تمرکز بانک مرکزی بر کنترل تورم باشد.»

 

آقای همتی باید در نظر داشته باشند که نه تنها جامعه از بانک مرکزی توقع دارد تورم را کنترل کند، بلکه توقع دارد که در درجه اول نسبت به بیانیه ۵ ماه پیش خود مبنی بر هدف‌گذاری تورم سالانه ۲۲ نیز مسئول و پاسخگو باشد. در حال حاضر آقای همتی باید توضیح بدهند که مسئولیت آن بیانیه بانک مرکزی به عهده کیست؟


همتی در توضیح دیروز خود آورده است: «سیاستگذاری پولى براى مقابله با شوک منفى عرضه حتى در شرایط معمول هم دشوار است تا چه برسد به اقتصاد ایران که با انبوهى از مشکلات ساختارى نیز مواجه است.» رییس کل بانک مرکزی قطعا آگاه است که این مشکلات ساختاری در ۵ ماه اخیر به وجود نیامده است. به بیان بهتر هنگامی که در ابتدای خرداد ماه امسال ایشان و همکاران‌شان هدف گذاری تورم سالانه را ۲۲ درصد اعلام کردند نیز همان مشکلات ساختاری وجود داشت و قطعا آن هدف‌گذاری با آگاهی نسبت به این مشکلات، تعیین شده بود.


بهتر بود آقای همتی در یادداشت اینستاگرامی دیروز خود در درجه اول با پذیرش شکست هدف‌گذاری تورمی، از مردم عذرخواهی می‌کرد و سپس دلایل این شکست را توضیح می‌داد. نه این که با فرار به جلو و بدون هیچ توضیحی در خصوص دلایل شکست با فرار به جلو و نگارش برخی بدیهیات اقتصادی، به بیان برخی کلیات غیرقابل سنجش و غیرقابل راستی‌آزمایی بپردازد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
seyed
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
0
0
سلام آشفتگی بازار که توسط دولت مدیریت میشود و به دنبال جبران کسری های بودجه از دل همین آشفته بازار خواهد بود لذا نباید به صحبت های آقای همتی توجه کرد
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی