تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

آخرین مناظره انتخابات آمریکا؛ کامبک ترامپ یا تثبیت پیروزی بایدن؟

کد خبر: ۷۴۰۹۱
۲۰:۵۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۹
آخرین مناظره انتخابات آمریکا؛ کامبک ترامپ یا تثبیت پیروزی بایدن؟
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی راد: تا ساعاتی دیگر آخرین مناظره انتخاباتی جوبایدن و دونالد ترامپ برگزار می‌شود. مناظره‌ای که قوانین جدیدی مثل خاموش کردن میکروفون دونامزد در حین صحبت کردن طرف مقابل اعمال می‌شود. این مناظره می‎تواند آخرین فرصت بایدن و ترامپ برای نمایش قدرت بیان برنامه‌هایشان باشد.
***
 
فقط سیزده روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده، انتخاباتی که چشم بسیاری در جهان به آن دوخته شده است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


تا ساعاتی دیگر آخرین مناظره انتخاباتی جوبایدن و دونالد ترامپ برگزار می‌شود. این مناظره در دانشگاه بلمانت در ایالت تنسی، جمعه ۲ آبان ماه ساعت ۴:۳۰ بامداد به وقت تهران آغاز خواهد شد. این سومین بار در هفته‎های اخیر است که ترامپ در برابر یک مجری زن قرار می‎گیرد. بایدن نیز طبق اخبار روز‌های اخیر را صرف تمرین مناظره کرده است. در حقیقت شبی در راه است که پر از چالش خواهد بود. برای مناظره این دو رقیب قوانین جدید نیز طراحی شده است تا بی آبرویی مناظره اول تکرار نشود. کمیسیون مناظرات انتخاباتی امریکا اعلام کرده در مناظره دوم میان ترامپ و بایدن در برخی از زمان ها، میکروفون نامزد‌ها قطع خواهد شد. همچنین موضوع سیاست خارجی از فهرست مطالب مناظره حذف شده است.

تصمیمات کمیسیون برگزاری مناظرات باعث شده رسانه‌ها و طرفداران هوادار ترامپ این قوانین جدید را در راستای حمایت از جو بایدن بدانند و اعتراض کنند.
 
 

حساسیت آخرین مناظره 

 

مناظره بامداد فردای ترامپ و بایدن آخرین رویارویی این دو نفر قبل از نبرد نهایی روز ۱۳ آبان است. ترامپ که در نظرسنجی‌ها از رقیب خود عقب‌تر است احتمالا خواهد کوشید امشب این فاصله را کم کند و به میدان رقابت باز گردد. بایدن، اما احتمالا به دنبال حفظ نتیجه و وضعیت فعلی است.

 

سی ان ان که رسانه‌ای لیبرال و کاملا نزدیک به دموکرات‌هاست با تیتر «امشب ترامپ به کامبک نیاز دارد» به استقبال مناظره رفته است. تیتری که به خوبی ذهنیت حامیان بایدن را منعکس می‌کند. در مقابل رسانه محافظه‌کار فاکس نیوز ترجیح داده است که در تیتر اول خود روی مسائل مربوط به لپ تاپ پسر بایدن تمرکز کند. 

 

آنتونی زورکر گزارشگر بی بی سی در مورد مناظره امشب می‌نویسد: ترامپ احتمالا امشب رویکردی نرم‌تر نسبت به چهره جنگجویی که در مناظره اول نشان داد، اتخاذ خواهد کرد. زیرا چهره جنگجوی او بر اساس نظرسنجی‌ها و تحلیل‌ها به آراء او  در میان زنان ساکن حومه شهرها آسیب زده است. این گروه از زنان در زمره رای دهندگان کلیدی طبقه‌بندی می‌شوند. از سوی دیگر قانون بسته بودن تریبون نامزدی که نوبت حرف زدن او نیست، ممکن است که مقداری انضباط به ترامپ تحمیل کند، اما از سوی دیگر بایدن را تحت فشار خواهد گذاشت که پاسخ‌های صریح و روشنی به سوالاتی مطرح شده بدهد؛ چیزی که او در مناظره اول از آن احتراز کرد. این پاسخ‌های روشن ممکن است گروه‌های متناقض حامی او از جمهوری‌خواهان ناراضی تا چپ‌های رادیکال را خشمگین کند. 

 

تحلیل زورکر به خوبی نشان می‌دهد که حتی تغییر قوانین مناظره هم ممکن است این رقابت تناتنگ را تحت تاثیر قرار دهد و برای روشن شدن برنده این رویارویی باید چند ساعت دیگر صبر کرد. 

 

جمهوری‌خواهان ناراضی پشت ترامپ را خالی می‌کنند


برخی جمهوری خواهان حمایت خود از ترامپ را روز‌های پایانی به انتخابات سوم نوابر پس گرفته‌اند. سناتور میت رامنی، از چهره‌های برجسته‌ جمهوری‌خواه، گفته که رأی زودهنگام خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده ارسال کرده و اعلام کرد که به ترامپ -کاندید جمهوری‌خواهان رأی نداده است. قبل از رامنی نیز جمهوری خواهان زیادی گفته‌اند که در رقابت با بایدن، به ترامپ رأی نمی‌دهند، که از سرشناس‌ترین آن‌ها می‌توان به جان بولتون و سه فرماندار جمهوری خواه (چارلی بیکر، فیل اسکات، و لری هوگان) اشاره کرد.
 

تلاش‌های کمپین ترامپ در آستانه مناظره



رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ از کشف تصاویر جنسی در لپ تاپ هانتر بایدن، پسر جو بایدن نامزد خبر داده است. وی اسناد ذخیره شده در این لپ تاپ را مصداق سوء استفاده جنسی از کودکان زیرسن غیرقانونی دانست

از طرف دیگر به گزارش واشنگتن پست، ترامپ مکرراً با مشاورانش درباره احتمال برکناری مدیر اف. بی. آی پس از روز انتخابات صحبت کرده است. علت این گفتگو‌ها ناامیدی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از مقام‌های اف.بی.‌ای به خاطر عدم ارایه اطلاعاتی است که می‌تواند در هفته‌های واپسین منتهی به روز انتخابات به وی از نظر سیاسی کمک کنند. اف بی آی درخواست‌های ترامپ برای انجام تحقیقی رسمی علیه جو بایدن و پسرش هانتر را جامه عمل نپوشانده‌ است.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ در تجمع انتخاباتی در فرودگاه بین‌المللی ایری در پنسیلوانیا گفته است: نباید اجازه داد سناتور کامالا هریس اولین رئیس‌جمهوری زن آمریکا شود. کامالا هرگز اولین بانویی که این پست را برعهده می‌گیرد، نخواهد شد. بایدن نمی‌تواند اجازه این اتفاق را بدهد.

 

اوباما در کارزار انتخاباتی : ترامپ مانند دیوانه‌ها رفتار می‌کند


باراک اوباما روز گذشته رسماً وارد کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ شد. او در ایالت پنسیلوانیا برنامه‎های متنوعی برگزار کرده و با لحنی بی‌سابقه به ترامپ حمله کرده است. اوباما در سخنرانی خود گفته است: «از اقدامات دونالد ترامپ خسته شده ایم، او مانند دیوانه‌ها رفتار می‌کند.» اوباما در مورد ۷۵۰ دلاری که ترامپ مالیات پرداخت کرده است؛ گفته: «اولین کار من در ۱۵ سالگی در باسکین رابینز بود - فکر می‌کنم احتمالا در آن سال که بستنی توزیع می‌کردم-مالیات بیشتری پرداخت کرده باشم.»



حواشی انتخابات



جان راتکلیف، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در یک نشست خبری، گفته است: «ایران و روسیه تلاش کردند تا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مداخله کنند.» مقامات امنیت ملی آمریکا اعلام کردند ایران و روسیه اطلاعات مربوط به ثبت‌نام رای‌دهندگان در انتخابات ایالات متحده را به دست آورده‌اند و در تلاش هستند در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو بر افکار عمومی تاثیر بگذارند و گفته است: «ما تایید کرده‌ایم که برخی از اطلاعات ثبت آرا به دست ایران و در جای دیگر به دست روسیه افتاده است. ما مشاهده کرده‌ایم که ایران ایمیل‌هایی دروغین با هدف ارعاب رای دهندگان، تحریک ناآرامی اجتماعی و صدمه زدن به رئیس جمهور ترامپ، ارسال کرده است.»
 
ایران و روسیه این خبر را تکذیب کرده اند.

از طرف دیگر مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با رادیو فاکس نیوز گفته است ایالات متحده هرگز به برجام برنخواهد گشت و تاکید کرد دولت آمریکا خواستار مذاکره با ایران برای یک توافق جدید و بهتر است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه برجام میلیارد‌ها دلار پول را در اختیار جمهوری اسلامی گذاشت گفته است: «یکی از مشکلات بزرگ توافق هسته‌ای نحوه هزینه کردن این پول‌ها از سوی ایران است.» دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل گفته است: «ایران روزی پنج بار دعا می‌کند دونالد ترامپ رئیس جمهور نشود.»
 
 

ادامه رای‌گیری زودهنگام


تاکنون ۴۲ میلیون شهروند آمریکایی از طریق پست رأی خود را داده‌اند و بر اساس نظرسنجی‌ها، تنها شمار نسبتا اندکی از رأی دهندگان، هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته اند. طبق نتیجه نظرسنجی سی ان بی سی و شرکت تحقیقاتی چنج، اکثریت رأی دهندگان آمریکایی (۵۲ درصد) می‌گویند نگران هستند دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شکست خود را در انتخابات ۲۰۲۰ نپذیرد. ۹۲ درصد در ایالت‌های سرنوشت ساز در آمریکا به شدت برای شرکت در انتخابات انگیزه دارند. این ایالت‌های شامل آریزونا، فلوریدا، میشیگان، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین است.

براساس نظرسنجی فاکس نیوز در ۴ ایالت کلیدی، حساسیت و نزدیکی رقابت در دو ایالت اوهایو و پنسیلوانیا بسیار بیشتر است. طبق نظرسنجی گالوپ و Morning Consult، در کارولینای شمالی، جورجیا و آیوا به نظر می‌رسد با معرفی قاضی برت برای کرسی خالی دیوانعالی اوضاع تا حدودی برای ترامپ بهتر شده است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی