تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

خبرخوانی هفتگی دیدار: کرونا روی نوار مرگ، روحانی و قالیباف روی مدار جدال

کد خبر: ۷۳۵۸۰
۰۷:۰۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۹
خبرخوانی هفتگی دیدار: کرونا روی نوار مرگ، روحانی و قالیباف روی مدار جدال
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: یک هفته مانده به پایان مهرماه دیدار مثل هفته‌های قبل به بررسی رویداد‌های ۷ روز گذشته پرداخت و باز هم اولین خبر کرونا، فوت شدگان و مبتلا شدگان ناشی از آن است. سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه ۲۴ مهر گفت: با فوت ۲۵۶ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۲۹ هزار و ۶۰۵ نفر رسید و ۳۰ استان همچنان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند.

 وی درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۴ مهر ۱۳۹۹) و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، چهار هزار و ۶۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۳۱ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۱۷ هزار و ۸۳۵ نفر رسید.

لاری یادآور شد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

بورس با رشد ۱.۳ نسبت هفته قبل، صورتش را با سیلی سرخ کرد

 
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۲۳ مهر) به عدد یک میلیون و ۵۶۱ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود ۱.۳ درصد رشد داشت. شاخص بورس در معاملات هفته جاری ۲۱ هزار واحد افزایش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (۱۶ مهر ماه) با عدد یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۲۳ مهر ماه) به عدد یک میلیون و ۵۶۱ هزار واحد رسید.
 

 پورمختار هم بازداشت شد

 
شنبه ۱۹ مهر رسانه‌ها اعلام کردند محمدعلی پورمختار نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ پارلمان در مجلس نهم توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بازداشت شده است. وی نمایندهٔ سابق دورهٔ دهم و نهم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون قضایی از حوزهٔ انتخابیهٔ بهار و کبودرآهنگ در استان همدان است. همچنین پورمختار برای شرکت در انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کرده بود که از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد.
 

مدیر عامل فراری بانک سرمایه دستگیر شد

 
روز چهارشنبه ۲۳ مهر مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: در راستای ماموریت ابلاغی رئیس قوه قضاییه و برای اولین بار یک مجرم بزرگ اقتصادی از اروپا به کشور بازگردانده شد و اکنون «علیرضا حیدرآبادی‌پور» مدیر عامل فراری بانک سرمایه در تهران است. به گزارش شامگاه چهارشنبه ایرنا از مرکز رسانه قوه قضاییه، ۱۹ خرداد سال جاری در جریان جلسه شورای عالی قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی با اشاره به قاطعیت دستگاه قضایی در مبارزه با فساد و  رسیدگی به پرونده‎های اقتصادی، یکی از مصادیق ظلم و بی‌عدالتی را پناه‎ دادن غربی‌ها به مجرمان، مفسدان و غارتگران اموال مردم و منافقین عنوان کرد و گفت: این‎که غرب به یک متهم یا مجرم اقتصادی که با پول‎های حرام فرار کرده پناه بدهد، با هیچ‎ یک از قواعد بین‌المللی سازگار نیست.

رئیس دستگاه قضا در همان جلسه با بیان این‎که مبارزه با پولشویی و جرایم سازمان یافته صرفاً با تدوین و تصویب معاهدات و میثاق نامه‎ها تحقق نمی‌یابد بلکه باید اراده جدی برای اجرای این میثاق نامه‎ها هم وجود داشته باشد، دادستان کل کشور و معاون بین الملل قوه قضاییه را مأمور پیگیری استرداد متهمان متواری پرونده‎های مفاسد اقتصادی کرد.

رئیسی همچنین به کسانی که نام آن‌ها به عنوان متهم در پرونده‎های فساد اقتصادی مطرح است، اما از کشور خارج شده‎اند  هشدار داد که احساس نکنند می‎توانند از چنگ عدالت فرار کنند و تسلیم شدن در برابر قانون و عدالت را هم به نفع خودشان و هم برای جامعه مفید دانست.
 

«حیدرآبادی‌پور» دو پرونده مهم فساد اقتصادی دارد، وی به اخلال در نظام اقتصادی از طریق خیانت در امانت و تحصیل مال نامشروع متهم بوده و در جریان محاکمه برخی از مدیران بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور بطور غیابی به دوازده سال حبس محکوم شده است.

نامبرده بر اساس وضعیت قرمز اعلام شده از سوی بازپرس پرونده و با هماهنگی پلیس اینترپل ایران شناسایی و دستگیر و طی انجام تشریفات قانونی به کشور بازگردانده شده است.


روحانی به جلسه سران قوا به میزبانی قالیباف نرفت

 
حسن روحانی روزسه شنبه ۲۲ مهر به جلسات شورای عالی اقتصادی که همیشه با حضور سران قوا برگزار می‌شود نرفت و در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت با اشاره غیرمستقیم به لغو جلسه سران قوا، گفت: من هرگاه شک داشتم که جلسه‌ای را برگزار کنم یا نه؟ سمیناری باشد یا نه؟ اجتماعی تشکیل شود یا نه؟ از ستاد ملی مقابله با کرونا پرسیدم و هرچه گفتند، عمل کردم. روحانی با اشاره‌ای تلویحی به این ماجرا گفت: همه مردم و همه مسئولان بدون استثنا باید پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند. اگر این را زیر پا بگذاریم و به آن اهمیت ندهیم - که عقل و شرع و قانون هم به ما این را می‌گوید - آسیب می‌بینیم.
 
رییس جمهور در سخنانی که رسانه‌ها آن را واکنش به کنایه دستیار سیاسی رییس مجلس به وی در پی لغو جلسه سران قوا توصیف کردند، تصریح کرد: «کسی نمی‌تواند برود در مسیل بایستد، در حالی که صدای سیل را هم می‌شنود و بعد بگوید می‌ترسی که وسط رودخانه بایستی؟ من نمی‌ترسم. خب نترس بایست تا آب بیاید و ببردت! یا زلزله دارد تکان می‌دهد می‌گوید می‌ترسی که زیر این سقف بایستی؟ من نمی‌ترسم و می‌ایستم. خب بایست سقف می‌ریزد روی سرت.»
 
در پی لغو جلسه اخیر سران قوا که قرار بود به میزبانی مجلس برگزار شود، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره علت این تصمیم‌گیری در رسانه‌ها مطرح شد که نقطه مشترک بیشتر آن‌ها بر حضور رئیس مجلس در بیمارستان مبتلایان به کرونا و بازدید محمدباقر قالیباف از بخش‌های بستری مبتلایانِ وخیم این ویروس، تاکید می‌کرد.

قالیباف سفر‌های استانی را از اوایل شهریورماه آغاز کرده و این سفرها معمولاً علاوه بر حضور حلقه مشاوران و معاونانش با همراهی تعدادی از نمایندگان برگزار می‌شود و لاجرم به شکل‌گیری تجمع افراد بدون رعایت فاصله اجتماعی پیرامون او منتهی می‌شود، نخستین وجه نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی و به نوعی سبب عادی‌سازی تجمعات در برابر نگاه مردمی است که ماه‌هاست از تجمع بر حذر شده‌اند و گاه به دلیل الزامات حاکم مسیر عادی کسب و کار و زندگی‌شان تغییر کرده است. 

بیشتر بخوانید: رقابت انتخاباتی مثلث روحانی، قالیباف و رییسی ادامه دارد؟


روحانی: وقت صلح، صلح کنیم  

 
رییس جمهوری در جلسه روز چهارشنبه ۲۳ مهر هیات دولت با اشاره به سالروز وفات پیامبر اسلام درباره سیره ایشان، گفت: «پیامبر (ص) هم جنگ و هم صلح داشت. این مرد نمونه، هم عملیات تهاجمی و هم عملیات تدافعی داشت. این پیامبر، روز‌هایی پیروز شد و هم در روز‌هایی دچار شکست شد.» وی همچنین به شرایط جامعه اسلامی در دوران امام حسن (ع) و انتقاداتی که برخی همراهان ایشان به صلح عقلایی امام دوم شیعیان داشتند، اشاره و تصریح کرد: «امام مجتبی (ع) به ما می‌آموزد که مرد جنگ باشیم به روز جنگ، و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو خطا و اشتباه است. به‌موقع باید بایستیم و بجنگیم و به‌موقع باید صلح کنیم.»

سخنان رییس جمهوری این گمانه‌ها و احتمالات را پر رنگ کرد که ایران در حال انجام مذاکراتی است یا اینکه مقامات ارشد کشور برای مذاکره با آمریکا در آینده نزدیک به توافق‌هایی رسیده‌اند. این سخنان روحانی ما را به یاد جمله معروف مقام معظم رهبری در سال ۹۲ می‌اندازد که در مشه مقدس از "نرمش قهرمانانه" سخن گفتند، سیاستی که حاصل آن برجام شد. باید منتظر ماند و دید که چه خبری در راه است. این اظهارات رییس جمهوری واکنش‌های مختلفی هم نیز به همراه داشت، از جمله روزنامه  کیهان نوشت: در شرایطی که کشور درگیر تبعات نسخه سازش به‌عنوان راه رونق اقتصادی است و حامیان آن باید پاسخگوی خسارت‌های حاصل از این تجویز در طی ۷ سال گذشته باشد، اما متأسفانه رئیس‌جمهور بار دیگر برای اقناع‌سازی افکار عمومی به تحریف وقایع تاریخی صدر اسلام روی آورد. روشن است که بحث‌های جناب روحانی درباره صلح امام حسن (ع) مربوط به سرنوشت مذاکرات هسته‌ای است و رئیس‌جمهور چندمین‌بار است که اصرار دارد صلح امام حسن (ع) را مصادره به مطلوب کند و به خیانت برخی خواص و فرماندهان لشکر در این صلح تحمیلی نپردازد؛ اما چرا؟! آیا فصل خیانت یارانی مانند عبیدالله بن‌عباس، مطالعه نکرده یا تعمدی برای کتمان این فصل مهم وجود دارد؟! این در حالی است که رویکرد روحانی و مدعیان اصلاح‌طلبی در معرفی نسخه سازش به‌عنوان راه رونق اقتصاد کشور، بی‌تردید خطای خسارت‌باری بود که با تحریف صلح امام حسن (ع)، یا ادعای اینکه «درس کربلا، درس مذاکره بود» (!) جبران نخواهد شد.
 

روحانی: پایان تحریم تسلیحاتی از ۲۷ مهر

رییس جمهوری روز چهارشنبه خبر خوشی را هم اعلام کرد و در ادامه یاد کردن از صلح امام حسن (ع) در جلسه هیات دولت گفت: ما هفته آینده به مردم این خبر خوش و تبریک را می‌دهیم ده سال تحریم ظالمانه تسلیحاتی یکشنبه هفته آینده رفع می‌شود چهار سال سر این موضوع با آمریکا جنگیدیم چهار سال آمریکا این در و آن در می‌زد این که روز ۲۷ مهرماه اتفاق نیافتد این روز اتفاق می‌افتد که به خاطر ایستادگی مردم است. آن‌هایی که می‌گویند برجام برای ما چه کرده این یکی از کار‌های برجام است. تحریم تسلیحاتی را برداشت و از یکشنبه می‌توانیم از هر کس می‌خواهیم اسلحه بخریم و به هر کس می‌خواهیم اسلحه بفروشیم.

واعظی، رییس دفتر رییس جمهوری هم رفع محدودیت‌های تسلیحاتی از۲۷ مهرماه را موفقیت بزرگ ایران در کارزار با آمریکا عنوان کرد و گفت: از هفته دیگر محدودیت‌هایی که در زمینه صادرات و واردات تسلیحاتی داشتیم، برداشته می‌شود.
 

وضعیت قرمز ترامپ در ایالت‌های جمهوری‌خواه

 
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا، آمار نظرسنجی‌ها از وضعیت دونالد ترامپ چندان خوشایند نیست و حتی داده‌های داخلی از جمهوری‌خواهان نشان می‌دهند که او به سختی در جا می‌زند. روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد، نظرسنجی‌های محرمانه حزب جمهوری‌خواه نشان می‌دهند، ترامپ نه تنها در ایالت‌هایی که پیروزی در آن‌ها حیاتی است، عقب است، بلکه به حدی مستقل‌ها را رویگردان ساخته که جو بایدن در ایالت‌های کاملا قرمز (طرفدار جمهوری‌خواهان) از جمله مونتانا، کانزاس و میسوری پیشروی داشته است. موقعیت دونالد ترامپ در میان رای‌دهندگان، به ویژه جمهوری‌خواهان را درباره ایالت‌های به اصطلاح "کمربند آفتاب" نگران کرده است. این ایالت‌ها از جمله جورجیا، تگزاس و آریزونا به لحاظ سیاسی چندین دهه است که در کنترل جمهوری‌خواهان مانده است.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی