تیتر امروز

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گزارش "دیدار" از گرانی بلیط هواپیما و تاثیر آن روی گردشگری؛

گردشگری از آسمان سقوط کرد

اعلام گرانی بلیط هواپیما در زمانی که صنعت گردشگری با چالش جدی روبرو است، خبر خوشی برای فعالان این حوزه نبود، کارشناسان معتقدند گردشگری وابسته به صنعت هوایی نیست اما از آن هم بی تاثیر نیست. در این گزارش نگاهی اجمالی به مشکلات پیش روی صنعت گردشگری داشتیم. این گزارش را بخوانید.

کد خبر: ۷۳۲۷۷
۱۴:۱۹ - ۲۱ مهر ۱۳۹۹

گردشگری از آسمان سقوط کرد

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: گویا قرار نیست صنعت گردشگری روی خوش ببیند در این روزهایی که این صنعت در حال دست و پنجه نرم کردن با ویروس منحوس کرونا است و هنوز نتوانسته زیر خسارت میلیاردها تومان کمر راست کند با شوک دیگری روبرو شد، مثل بوکسوری که در رینگ امید داشت که انرژی‌اش را جمع می‌کند و از جا بلند می‌شود اما یک ضربه دیگر او را به گوشه رینگ پرت می‌کند، گردشگری هم با خبر گرانی بلیط هواپیما مشت آخر را خورد و امیدش برای نجات از دست رفت.


این تصمیم با این هدف اتخاذ شده که خسارت میلیارد دلاری صنعت هوایی در ماه‌های اخیر جبران شود اما با این حال برخی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، این تصمیم را برای کاهش خسارات شرکت‌های هواپیمایی از ناحیه کرونا، ناموفق پیش‌بینی می‌کنند.

 

«محمد حسن سرداری» رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان یزد در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به افزایش نرخ‌ بلیط ایرلاین‌ها برای جلوگیری از ضرر بیشتر ناشی از آسیب‌های کرونا، تصریح می‌کند: بلیط فروشی و حمل مسافر تا ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما از یک سو و تعلق نگرفتن ارز نیمایی به ایرلاین‌ها با توجه به افزایش نرخ دلار به قریب ۳۰ هزار تومان، از دلایل افزایش ناگزیر نرخ‌ بلیط پروازهای داخلی ایرلاین‌ها در کشورمان بود.

 

وی این افزایش نرخ را اقدامی نامناسب می‌خواند و می‌گوید: تجربه دفاتر مسافرتی به ویژه در برخی از مسیرها نشان می‌دهد که افزایش قیمت بلیط نه تنها نمی‌تواند کمکی به جبران خسارات‌ کند بلکه موجب ریزش مسافران عادی می‌شود.

 

این مسئول از روی آوردن گروهی از مسافران عادی پروازها به سمت دیگر سیستم‌های حمل و نقل مانند حمل و نقل ریلی به دنبال افزایش نرخ بلیط هواپیما خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: موفقیت این تصمیم که قرار است از اول آبان‌ماه اجرایی شود، با توجه به شرایط کرونا بعید به نظر می‌رسد.

 

طرحی که موفق نیست

به نظر می‌رسد کسانی که تصمیم به گرانی بلیط هواپیما آن هم افزایش ۶۰ درصدی گرفتند به این فکر نکردند که در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور و کسب و کار مردم مطلوب نبوده و حتی برخی بنگاه‌های اقتصادی حتی در همین حوزه گردشگری مجبور به تعطیل کردن شرکت و دفاتر خدماتی خود شده‌اند قرار است این افزایش بلیط چه بخشی از خسارت وارده به بدنه اقتصادی کشور را جبران کند. اصلا بعید نیست که وقتی اجرای این طرح را به اول آبان موکول کرده‌اند یعنی خودشان هم نسبت به حرفی که زدند تردید دارند و تنها می‌خواستند عکس العمل مردم را بسنجند.
 
اما عیان است که با گران شدن بلیط هواپیما حجم سفر‌ها کم می‌شود و احتمالا میل سفر با ماشین شخصی یا اتوبوس و قطار رونق بیشتری می‌گیرد، زیرا برای یک خانواده چهار نفره صرفه اقتصادی ندارد که برای سفر به یک شهر جنوبی نزدیک به ۴ میلیون فقط هزینه بلیط پرداخت کند از این رو یا مقصد گردشگری خود را تغییر می‌دهد یا کلا قید سفر رفتن را می‌زند؛ حالا این سوال پیش می‌آید که اگر مردم از این طرح استقبال نکنند قیمت‌ها دوباره به همان میزان قبلی خود برمی‌گردد یا تصمیم دیگری اتخاذ می‌شود؟
 
کارشناسان گردشگری معتقدند که این صنعت به دلیل کرونا به اندازه کافی ضربه خورده است و اقدام‌های غیرکارشناسانه برای مثلا نجات گردشگری یا حتی صنعت هواپیمایی با چنین تصمیم‌هایی میسر نیست، این کار نیاز به تفکر و راهکار‌های اصولی و درست دارد؛ گران کردن بلیط هواپیما تنها در حکم مسکنی است که برای مدتی می‌تواند درد را درمان کند و بعد از بی اثر شدن دارو دوباره همه چیز به روال قبل برمی‌گردد.
 

ضریب گردشگری در ایران صفر است

اینکه صنعت گردشگری پیش از درگیری با ویروس کرونا وضعیت مناسبی در ایران نداشت، بر هیچ کس پوشیده نیست. این ویروس اگر برای فعالان این حوزه تهدید است اما برای متولیان اصلی آن مانند وزیر گردشگری یا معاونانش فرصتی شد تا کم کاری و ناآگاهی خود را از این صنعت و توسعه آن را در پشت کرونا قایم کنند و مدام ناله کنند و بگویند که ما می‌خواستیم چنین کنیم کرونا نگذاشت و الی آخر ...

 

احمد خرم طوسی کارشناس گردشگری و مشاور ارشد وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با دیدار روی این موضوع تاکید کرد که دیگر صنعتی به نام صنعت گردشگری در ایران وجود ندارد و این موضوع خیلی پیشتر از شیوع ویروس کرونا در ایران اتفاق افتاده است.


او با اشاره به اینکه ضریب گردشگری در ایران صفر است، می گوید: این صنعت دارد به آن سمتی می‌رود که آن آقای معروف به آقای گردشگری صحبت کرد که گردشگری از خانه خود آدم شروع می‌شود از جابه‌جایی وسایل آن، یعنی کم کم به این سمت می‌رویم که در خانه فعل گردشگری را انجام دهیم.

 
او با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تنها ۷۴ نفر از کشور‌های اروپایی به ایران آمدند، می‌گوید: با اینکه با موضوع کرونا درگیر هستیم، اما وقت آن رسیده که وزارت میراث فرهنگی و در راس آن وزیر محترم توضیح دهد که در ۹ ماهه گذشته چه کار مهمی برای صنعت گردشگری کرده است اینکه مدام بگوییم می‌خواهیم ال کنیم و بل که دردی از مشکلات گردشگری را درمان نمی‌کند.
 
به گفته این کارشناس گردشگری کشور‌های دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که گردشگری پس از کرونا رونق فزاینده‌ای می‌گیرد از این‌رو تصمیم گرفتند زیرساخت‌های جدید بسازند یا زیرساخت‌های قبلی خود را تعمیر و توسعه دهند، ایران در این زمینه چه کاری کرده است؟ با قاطعیت می‌توان گفت هیچ کار.
 
خرم طوسی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت بلیط هواپیما چه تاثیری روی گردشگری می‌گذارد، می‌گوید: صنعت گردشگری وابسته صد در صد به صنعت هوایی نیست هر چند که این گرانی روی آن تاثیر می‌گذارد، اما راه‌های دریایی و زمینی هم سهم عمده‌ای در گردشگری دارند، از این رو خیلی نمی‌توان این دو صنعت را به هم مرتبط دانست.
 
او از تعطیلی دو هزار و ۵۰۰ آژانس هواپیمایی از آغاز امسال تاکنون خبر می‌دهد و می‌گوید: حتی کسانی که در این حوزه حرف اول را می‌زنند و صاحب پول و قدرت هم هستند مجبور شدند نیرو‌های خود را تعدیل کنند و هیچ نهادی به ویژه وزارت میراث هیچ کمکی به سرپا ماندن آن‌ها نکرده است.
 
سال ۹۷ هم بحث گران شدن بلیط مطرح شد که در آن زمان حسن روحانی مستقیم به این موضوع ورود کرد و با هدف توسعه سفر ارزان این بحث را ملغی کرد و از آن پس دیگر کسی در این باره صحبتی نکرد تا این روز‌ها که دوباره گران شدن بلیط نقل محافل گردشگری و ... شده است؛ اما چیزی که در این میان نباید فراموش شود این است که وزیر میراث فرهنگی و گردشگری باید بداند که نجات این صنعت از شرایط کنونی وظیفه اوست و به جای سخنرانی‌های تکراری در روز‌ها و مناسبت‌های مختلف بهتر است با کمک گرفتن از کارشناسان حاذق این حوزه کاری برای گردشگری کشور انجام دهد، باقی بقایتان آقای مونسان ...

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی