تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

دیدار آدینه ۱۷: سگ‌های دیوانه در شب روشن

کد خبر: ۷۳۰۹۲
۰۹:۵۱ - ۱۸ مهر ۱۳۹۹

دیدار آدینه 17: سگ‌های دیوانه در شب روشن

دیدارنیوز: به سنت هر هفته «دیدار» چند محصول فرهنگی را معرفی می‌کند که می‌تواند آدینه خوبی برای شما رقم بزند. ببنید و بخوانید و بشنوید! آدینه‌تان پر از دیدار!

 

دون؛ رمان نقد بهتر از فیلم نسیه


رمان دون یا آن‌طور که به فارسی ترجمه شده، تلماسه، سرگذشت عجیبی را در راه رسیدن به پرده سینما پشت سر گذاشته است. این رمان علمی-تخیلی عجیب و خواندنی که به خاطر اهمیت زیادش حتا در دانشگاه‌های اقتصاد و علوم سیاسی جهان تدریس می‌شود، تا حالا بخت آن را نداشته آن‌طور که شایسته‌اش است برای فیلم اقتباس شود. نخستین بار دیوید لینچ کارگردان نخبه و تراز اول آمریکایی سعی کرد رمان فرانک هربرت را برای علاقه‌مندانش به تصویر درآورد، اما در نهایت این اقتباس به چیزی بدل شد که خود لینچ هم آن را بدترین تجربه سینمایی‌اش می‌نامد. چند سال پیش هم الخلندرو خودوروسکی فیلم‌ساز سورئالیست مکزیکی در مستندی به نام «دون خودروسکی» از تلاش نافرجام و حسرت‌هایش برای تبدیل این رمان به یک فیلم عجیب هنری صحبت کرد. اما از یکی دو سال پیش وقتی خبر ساخت اقتباس جدیدتری از این رمان به گوش رسید همه امیدوار بودند که با وجود فناوری‌های جدید و البته وجود نمونه‌های ناموفق می‌توان چشم‌انتظار اقتباسی شایسته و قابل قبول بود. این فیلم که توسط دنی ولنوو کارگردان فیلم‌های موفقی مانند بلید رانر ۲۰۴۹ (۲۰۱۷)، ورود (۲۰۱۶)، سیکاریو (۲۰۱۵) و زندانیان (۲۰۱۳) ساخته شده، قرار بود در هفته‌های آتی اکران شود و بالاخره هواداران این رمان پرطرفدار را غرق شادی کند، اما ترس از شکست مالی ناشی از بحران کرونا باعث شد که سازندگان فیلم اکران آن را ۹ ماه به تعویق بیاندازند و باز هم ما را در هوا معلق نگه دارند. اما خوبی ماجرا این‌جاست که می‌شود در این فرصت رمان دون را مطالعه کرد و چند ماه بعد با دیدی بازتر به تماشای این شاهکار احتمالی نشست. رمان دون در ایران با نام تلماسه توسط انتشارات کتابسرای تندیس منتشر شده و ترجمه خوب آن کار سید مهیار فروتن‌فر است.


سگ‌های دیوانه در کارائیب


این سریال جذاب و پرحادثه جوری شما را پای تلویزیون می‌نشاند که نمی‌توانید از دیدن قسمت بعدی آن طفره بروید. داستان از آن‌جا شروع می‌شود که عده‌ای دوست قدیمی به دعوت یکی دیگر از دوستان‌شان به کشوری کوچک واقع در آمریکای مرکزی آمده اند تا بعد از سال‌ها تجدید دیدار کنند. ثروت دوست میزبان تا حد زیادی برای آن‌ها رشک‌برانگیز است. اما وقتی این دوست اعلام می‌کند که تمام ثروتش را برای آن‌ها به ارث گذاشته تازه ماجرا شروع می‌شود و اتفاقات عجیب و غریب یکی‌یکی در مقابل آن‌ها قطار می‌شوند. سگ‌های دیوانه (Mad Dogs) ساخته کریس کول نویسنده و تهیه‌کننده بریتانیایی است که قبلا هم نسخه بریتانیایی از این سریال را برای شبکه بی‌بی‌سی ساخته بود. اما با وجود موفقیت فصل اول سریال آب کول با آمازون پرایم توی یک جوی نرفت و نتیجه این شد که این سریال به صورت تک‌فصل از این شبکه پخش شد. تماشای این سریال هیجان انگیز و تا حدی بامزه را برای این آخر هفته به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

شب روشن تارکوفسکی


کوارتت تارکوفسکی از پیوستن چهار نوازنده مشهور اروپایی (یعنی آنیا لخنر ویلن‌سل‌نواز، فرانسوا کوتوریه پیانیست، ژان مارک لارشه ساکسیفونیست و ژان لویی ماتی‌نیه آکاردئون‌نواز) تشکیل شد و آن‌ها از همان ابتدا برای ساختن قطعات‌شان فقط یک چیز را منبع الهام خود قرار دادند؛ سینمای تارکوفسکی. همان‌طور که اینگمار برگمان فیلمساز سوئدی درباره تارکوفسکی می‌گوید «او با کیفیتی کاملا طیبعی در اتاق‌های رویای خود قدم می‌زند» این گروه موسیقی هم سعی دارند فضایی رویاگونه را در آثار خود به مخاطب منتقل کنند. یکی از آلبوم‌های این گروه آلمانی-فرانسوی شب روشن (Nuit blanche) نام دارد که در سال ۲۰۱۶ توسط ECM منتشر شد که در آن می‌توان رگه‌هایی از موسیقی باروک و کلاسیک را در کنار ملودی‌هایی برآمده از موسیقی جاز نشید و لذت برد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی