تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

فرمان افزایش برخوردها در مقوله پوشش زنان؛ با کدام توجیه؟

در شرایطی که فضای جامعه به دلایل مختلف با برخی ناامنی‌ها مواجه است و به ویژه زنان در حوزه خصوصی و عمومی به اشکال مختلف مورد آزار و خشونت قرار می‌گیرند، دستور و فرمان دادن به ناامن‌تر کردن جامعه برای زنان کم حجاب چه پیامد‌هایی به دنبال خواهد داشت؟ آیا تجربه اسیدپاشی‌های اصفهان برای فهم غلط بودن سیاست‌ها قهری در مسئله حجاب کافی نیست؟

کد خبر: ۷۲۸۲۱
۰۸:۴۴ - ۱۵ مهر ۱۳۹۹
 
جامعه ناامن صورت زنان را در اسید حل می‌کند

دیدارنیوز- مرضیه حسینی: سخنان آیت الله یوسف طباطبایی نژاد امام جمعه اصفهان در روز جمعه و در دیدار با با جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیرو‌های مسلح و فرمانده انتظامی استان اصفهان مبنی بر ناامن کردن جامعه برای زنان کم حجاب و آنان که او هنجارشکن و قانون شکن خوانده، واکنش‌ها و نگرانی‌هایی را به ویژه در میان جامعه زنان برانگیخته، به ویژه اینکه اسیدپاشی‌های سال ۹۳ در اصفهان هم زمان با طرح مجلس در خصوص صیانت از حجاب و عفاف و حمایت امام جمعه اصفهان از تشدید سخت‌گیری‌ها نسبت به زنان کم حجاب بود.


جامعه را برای زنان بی حجاب ناامن کنید!


امام جمعه اصفهان که در انتخابات خبرگان سال ۹۶ در لیست اصلاح طلبان قرار داشت، در اظهارات روز جمعه خود ضمن ابراز نگرانی از وضعیت حجاب و عفاف جامعه گفته: «شرایط جامعه باید به گونه‌ای برای زنان بی حجاب ناامن شود که نتوانند آزادانه در پارک‌ها و خیابان‌ها هنجارشکنی کنند. دادن اختیارات بیشتر به نیروی انتظامی برای برخورد با بدحجابان ضروت دارد؛ همچنین لازم است در پرونده‌های رسیدگی به ناهنجاری‌های اخلاقی، قضات همسو و همدل با آمران به معروف و ناهیان از منکر عمل کننند و شعبه‌هایی مخصوص برای رسیدگی به پرونده‌های ناهنجاری اخلاقی در دادگاه‌ها تشکیل شود.»

این دعوت به نا امن کردن جامعه آن هم از یک تریبون رسمی برای گروهی از زنان درحالی است که حوزه عمومی و معماری شهری به اندازه کافی برای زنان ناامن هست و آن‌ها به اشکال مختلف در خیابان‌ها و فضا‌های عمومی مورد تعرض و خشونت قرار می‌گیرند. امام جمعه اصفهان به عنوان مقامی مذهبی در حالی که درخواست ناامن کردن جامعه برای بخشی از زنان را دارد که در هیج کجای آموزه‌های مذهبی از این شکل از امر به معروف و نهی از منکر صحبتی به میان نیست. حجت الاسلام فاضل میبدی در واکنش به سخنان امام جمعه اصفهان گفته: «ایشان بر اساس کدام مبنای شرعی گفته اند جامعه باید برای بدحجابان ناامن شود؟ کدام دستور اخلاقی و دینی اساس ترویج رفتار‌های خشن در جامعه است؟»
 
امام جمعه اصفهان البته در آخرین سخنان خود،اظهارات پیشین خود در خصوص دعوت به ناامنی را تکذیب کرده و گفته:« من در مورد بدحجابی چیزی نگفتم، گفتم ضابطین قضایی طبق قانون در مورد افراد بی‎حجاب دخالت کنند.هیچ‌کس حق برخورد فیزیکی ندارد. اگر امر به معروف اثر نداشت، مثل فرزندان خود آن‎ها را نصیحت کنند.»

 

جامعه ناامن صورت زنان را در اسید حل می‌کند


زنان عامل خشک شدن زاینده رود


امام جمعه اصفهان پیش‌تر نیز دستگاه‌های دولتی را به اتخاذ رویکردی قهری و سخت گیرانه نسبت به زنان کم حجاب تشویق کرده بود. او در تیر ۹۸ گفته بود: «دشمن قصد دارد با عفاف زدایی از جامعه حیا را در خانواده‌ها از بین ببرد، بنابراین نیروی انتظامی می‌بایست در خصوص بی حجابی در خودرو‌ها شدیدتر برخورد کند.» او همچنین گفته بود: «هرکس می‌گوید ماشین حریم شخصی است، غلط می‌کند.» طباطبایی در اردیبهشت ۹۶ نیز گفته بود: «زنانی که با حجاب کم کنار زاینده رود عکس می‌گیرند عامل خشک شدن این رودخانه هستند.»
 
امام جمعه اصفهان که به نظر به افزایش دایره اختیارات ناهیان از منکر اعتقاد دارد در جای دیگر گفته بود: «برای مقابله با بی حجابی باید چوب‌تر برداشت و از زور برای مقابله با بدحجابان استفاده کرد، زیرا کار فرهنگی برای وادار کردن زنان به حجاب جوابگو نیست.» او همچنین تاکید کرده بود که در زمان قدیم هم آمران به معروف و ناهیان از منکر، محتسب‌های شلاق بدست بودند.» 
 



قربانیان تطهیر جامعه از «فاسد»

در چهار دهه اخیر نزدیک به هفتاد زن بدست مردانی که تصور می‌کردند رسالتشان پاک کردن جامعه از زنان به تعبیر خودشان فاسد است، کشته شده اند. در سال ۶۴ مجید سالک محمودی ۴۹ زن را که تصور می‌کرد به لحاظ اخلاقی دارای مشکل هستند، به قتل رساند. در فروردین و خرداد ۷۶، ۶ زن در تهران به همین اتهام کشته شدند. در مرداد ۷۹ سعید حنایی که فردی مذهبی بود ۱۶ زن را کشت او در اعترافاتش گفته بود: «من فردی مذهبی هستم و وظیفه من بود که جامعه را از زنان فاسد پاک کنم.» در پاییز ۹۳ نیز به دنبال اسیدپاشی‌های سریالی در اصفهان یک زن کشته و ۴ زن بشدت آسیب دیدند.


فرمان ناامنی و زنانی که صورتشان در اسید حل شد

سخنان امام جمعه اصفهان در همان شهری ابراز شده است که خاطره تلخ و هولناک اسیدپاشی سریالی در آن وجود دارد. مهر ۹۳ بود که صورت اصفهان در اسید سوخت. زنان اصفهانی وحشت زده از موتورسوارانی که اسید بدست دنبال زنان کم حجاب بودند، از خانه بیرون نمی‌آمدند. یک زن کشته شد، سهیلا، ندا و مرضیه چشم هایشان را از دست دادند و صورتشان سوخت. اسیدپاشی‌های سریالی اصفهان هم زمان با مطرح شدن طرح صیانت از حجاب عفاف و افزایش دامنه اختیارات آمران به معروف اتفاق افتاد. عاملان این اسیدپاشی هرگز دستگیر نشدند و روشن نشد که با چه انگیزه‌ای اقدام به پاشیدن اسید به صورت زنان کرده‌اند. این پرونده عجیب در نهایت بدون رسیدن به نتیجه‌ای مختومه اعلام شد. حال آن که نیروی پلیس در ایران بارها نشان داده است که در دستگیری افرادی که مرتکب جرائم خشن یا حتی غیرخشن می‌شوند از توانایی بالایی برخوردار است. 
 
در چنین شرایطی که فضای جامعه به دلایل مختلف با برخی ناامنی‌ها مواجه است و به ویژه زنان در حوزه خصوصی و عمومی به اشکال مختلف مورد آزار و خشونت قرار می‌گیرند، دستور و فرمان دادن به ناامن‌تر کردن جامعه برای زنان کم حجاب چه پیامد‌هایی به دنبال
خواهد داشت؟ آیا تجربه اسیدپاشی‌های اصفهان برای فهم غلط بودن سیاست‌ها قهری در مسئله حجاب کافی نیست؟
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی