تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

علی بیگدلی: بیماری ترامپ او را مظلوم جلوه می‌دهد

جایگزین ترامپ در صورتی که حال جسمی مساعدی نداشته باشد چه کسی است؟ و آیا کرونای ترامپ حقیقت دارد یا نه سوالاتی است که دیدار از علی بیگدلی، کارشناس بین‌الملل پرسیده است.

کد خبر: ۷۲۷۷۰
۱۵:۵۸ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹
علی بیگدلی:
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به کرونا مبتلا شده است و او را به به بیمارستان والتررید منتقل کرده‌اند. برخی معتقد هستند که او از این موضوع برای تبلیغات انتخاباتی استفاده کرده است. با این حال اخبار ضد و نقیضی از سلامت او ارائه می‌شود. بعضی هم به دنبال این هستند که بدانند در صورت بدتر شدن حال ترامپ چه اتفاقی برای کاخ سفید و انتخابات می‌افتد.

دیدار برای بررسی بیماری ترامپ و جایگزینی وی با علی بیگدلی، کارشناس بین‌الملل به گفت‌وگو می‌پردازد.

علی بیگدلی در مورد اخبار ضد و نقیض در مورد بیماری ترامپ گفت: «از همان لحظه‌ای که خبر بستری شدن ترامپ مطرح شد تعارضی بین اخباری که به خارج از کاخ سفید منتقل می‌شد، وجود داشت. این تناقض شک را بیشتر کرد که مبادا این بیماری یک کار ساختگی باشد تا ترامپ شاید بتواند بعد از آن ناکامی نسبی که در مناظره با بایدن داشت یک نوع احساس مظلومیتی در بین رأی دهندگان به‌وجود بیاورد و آرای بیشتری کسب کند. این نظر من است، ولی تعارضات و غیر واضح بودن اطلاعات از وضعیت ترامپ ناخودآگاه آدم را به سمت این شک و تردید می‌کشاند. البته در آمریکا اینجور کار‌ها نیز خیلی دور از ذهن نیست، به اشکال دیگر سابقه داشته است؛ بنابراین به فضای سیاسی آمریکا می‌خورد و می‌شود این شک و تردید را انسان در خودش به‌وجود بیاورد که ترامپ و اطرافیانش می‌خواستند به شکلی مظلومیتی را ارائه کنند که بتواند سهم بیشتری از آراء را مخصوصاً از آرای خاکستری و بلاتکلیف را به‌دست بیاورند و با استناد به اینکه ترامپ در مسیر موفقیت میهنش دچار این مشکل شده و تا پای مرگ هم رفته چنین احساسی را به‌وجود بیاورند.»


این کارشناس بین‌الملل در مورد اینکه اگر واقعاً حال ترامپ بد شود تکلیف آمریکا و کاخ سفید چیست، می‌گوید: «بار‌ها اعلام شده است که ترامپ از همان داخل بیمارستان به امور مملکتی توجه دارد. در مورد اینکه اگر رئیس جمهوری بیمار بشود، تکلیف مملکت چه خواهد شد در قانون اساسی آمریکا چیزی پیش‌بینی نشده است. بیشتر در مورد ترور تمهیداتی اندیشیده شده است، چون از همان اول هم در آمریکا حمل سلاح خیلی راحت، آسان و قانونی بوده، این بیم وجود داشته است. در قانون اساسی در الحاقیه ۲۵ آمده که اگر رئیس جمهوری مورد حمله قرار گرفت و ترور شد در درجه اول معاون او مسئولیت این کار را خواهد داشت. اگر معاون او نتوانست بین این دو جایگاه رئیس مجلس سنا و رئیس مجلس نمایندگان شک است که البته رئیس مجلس سنا شانس بیشتری دارد و بعد هم رئیس مجلس نمایندگان، بعد وزیر امور خارجه و بعد وزیر دفاع. در الحاقیه ۲۵ همه این موارد را پیش بینی شده است.»

بیگدلی در آخر بیان کرد: «در آمریکا قانون اساسی را نمی‌توانند عوض بکنند مگر اینکه دو سوم کنگره آمریکا رأی بدهند و دلایل بسیار منطقی برای این کار داشته باشند؛ چون چهارچوب قانون اساسی مقدس است و تغییر نمی‌کند. به جای اینکه مواد قانون اساسی تغییر پیدا بکند اگر پیشنهادی مطرح باشد دو سوم کنگره تصویب می‌کنند و به صورت الحاقیه ـ بعضی این رااشتباه می‌کنند به عنوان متمم قانون اساسی مطرح می‌کنند ـ ارائه می‌دهند. تا الان یک چیزی در حدود ۲۷ الی ۲۹ الحاقیه به قانون اساسی آمریکا الحاق شده و در الحاقیه ۲۵ موضوع جایگزین رئیس جمهوری آمریکا مطرح شده است. اگر معاون رئیس جمهوری این مسئولیت را به عهده بگیرد تا پایان دوره قانونی رئیس جمهوری ادامه پیدا خواهد کرد. همانطور که در ترور کندی اتفاق افتاد تا مورد مقرر انتخابات ریاست جمهوری شروع شود این کار را انجام می‌دهند.»
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی