تیتر امروز

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد/ مخالفت چین با تشدید تنش‌ها
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد/ مخالفت چین با تشدید تنش‌ها

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

۵ ویژگی ضروری شهریاری در اندیشه حکیم فردوسی

کد خبر: ۷۲۶۱۲
۱۱:۲۶ - ۱۱ مهر ۱۳۹۹

دیدارنیوز _ امیر دبیری مهر: یکی از خسارت‌های بزرگ سرزمین من ایران بیگانگی از میراث گرانسنگ اندیشه ورزی بویژه در حوزه حکمرانی و سیاست ورزی است. در راس این محرومیت‌ها دوری و بیگانگی از آموزه‌های سیاسی و اجتماعی شاهنامه است.


فردوسی بزرگ در داستان‌های شاهنامه هر جا سخن از شهریاری شایسته می‌کند از ۵ صفت والای شهریاری نام می‌برد که عبارتند از:


فره ایزدی: یا همان استعداد و جنم و جوهره و سکه‌ای که هر شهریاری ذاتا و خدا داد باید داشته باشد. این فره ایزدی در سیما، نگاه، سخن، قلم و اطرافیان شهریار در قالب شکوه و محبوبیت تجلی می‌یابد به گونه‌ای که پیروی از شهریار مایه فخر و مباهات شهروندان می‌شود.

 

دانایی: که همان داشتن علم و دانش زمان و حکمت و معرفت لازم برای تصمیم گیری و تمشیت امور عمومی است. به گونه‌ای که سخن و تصمیم شهریار موجبات تمسخر و مضحکه مردم را در کوی و برزن فراهم نکند و متکی و ‌مستظهر به دانش و منطق باشد

دادوری: یا همان عدالت و دادگستری و ظلم ستیزی و مظلوم نوازی است که موجب محبوبیت شهریار نزد مردم می‌شود. در ملکی که شهریار دادور حکمرانی کند فساد و مفسد جایی ندارند و مردم امیدوار به چتر فراگیر عدالت گستری شهریار هستند.

 

دهش: یا همان بخشندگی و سخاوت و دست ودلبازی و در واقع بهترین‌ها را برای مردم خواستن و برای آن تلاش کردن است. حاکمان بخیل وخسیس و طماع که دمادم دراندیشه زر اندوزی و کاستن از کیسه مردم هستند و رفاه و شادمانی شهروندان آرزو و ارمان ان‌ها نیست از نظر فردوسی لیاقت حکمرانی ندارند و درواقع متجاوز و اشغالگرند.

 

رای: همان تدبیر و خرد و مدیریت کارامد است که بتواند در میان تصمیم‌ها بهترین را برگزیده و منافع عموم را به والاترین شکل تامین کند.

حالا از منظر فلسفه سیاسی شاهنامه و‌نگاه فردوسی بزرگ معلوم می‌شود که این همه شوربختی و فقر و افسردگی که ایران زمین را فراگرفته از کجا نشات می‌گیرد و از فقدان کدام صفات در برخی حاکمان یا شهریاران ناشی می‌شود.


هر حاکمی می‌تواند با طراز و سنجه‌های سیاسی و بخردانه شاهنامه خود را بسنجد و ببیند ایا شایسته جلوس بر مسند و‌ مصدر شهریاری هست یا خیر؟ اگر واجد این صفات بود بر کار ملک همت گمارد و اگر نبود بداند که متصرف نامشروع مال و جان و ناموس شهروندان و خاک پاک ایران زمین است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی