سودجویان هرجا که طرح و برنامه‌ای به ویژه برای قشر دانش‌آموز و معلم اجرا می‌شود، حضور دارند و با روش‌های مختلف تلاش می‌کنند تا قربانیان بیشتری را به سمت دامی که پهن کردند، بکشانند.

کد خبر: ۷۲۵۰۱
۱۱:۴۱ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ وقتی که پای ویروس کرونا به کشورمان باز شد، زندگی همه مردم متأثر از آن شد و دانش‌آموزان و معلمان هم از جمله اقشاری بودند که تحت تأثیر کرونا، مدرسه‌شان به تعطیلی کشیده شد؛ روزهای اول تعطیلی، مثل تمام تعطیلاتی که دانش‌آموزان در طول سال دارند، شیرین و خوب تعبیر می‌شد اما گذر زمان و تمدید آن موجب شد که کم‌کم در خانه ماندن هم از آن دلچسبی روزهای اول کم کند و حسرت روزهای مدرسه بر دل بنشیند.
 
اما کرونا انگار حالا حالاها قصد رفتن ندارد و اینطور که از مسؤولان بهداشت و درمان شنیده می‌شود، تنها راهکار، رعایت پروتکل‌های بهداشتی یعنی رعایت فاصله اجتماعی، ماسک زدن و شست‌وشوی مداوم دست‌هاست؛ در این فضا، مدرسه رفتن هم نگرانی خاص خودش را برای والدین ایجاد می‌کند و همین موضوع باعث شده است که بیشتر خانواده‌ها، آموزش مجازی را بر آموزش حضوری ترجیح دهند. 
 
همین آموزش مجازی و ورود به دنیای مجازی، اینترنت و سایت‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی، دست سودجویان و کلاهبردان را باز کرده است تا بتوانند از یک لحظه غفلت استفاده کنند و پولی به جیب بزنند؛ این سودجویان هرجا که طرح و برنامه‌ای به ویژه برای قشر دانش‌آموز و معلم اجرا می‌شود، حضور دارند و با روش‌های مختلف تلاش می‌کنند تا قربانیان بیشتری را به سمت دامی که پهن کردند، بکشانند.
 
* کلاهبرداری با فروش کتب درسی
در فصل تابستان که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ثبت سفارش خرید کتاب درسی را از طریق سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی انجام می‌داد، کلاهبردان وارد شدند و نقشه کشیدند که حساب والدین را خالی کنند.
 
سرهنگ احسان آنقی رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی اواسط تیر امسال در خصوص ثبت‌نام کتب درسی دانش آموزان هشدار داد و گفت: «با توجه به اینکه ثبت‌نام کتب درسی به‌ صورت غیرحضوری و به صورت اینترنتی انجام می شود، افراد سودجو با سوء استفاده از موقعیت پیش‌آمده با ترفندهای مختلف و تبلیغات اغواکننده در فضای مجازی و بخصوص در شبکه‌های اجتماعی، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند».
 
وی اضافه کرد:‌ «متأسفانه در مراجعات اخیر به این پلیس، برخی کاربران به علت بی توجهی و استفاده از اپلیکیشن ها و لینک های فیشینگ که تحت عنوان ثبت نام کتب درسی در شبکه های اجتماعی تبلیغ می‌شود، مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند و این روند رو به افزایش است»
 
سرهنگ آنقی با تاکید بر اینکه والدین هنگام ثبت‌نام محتوای آموزشی و کتب درسی فرزندانشان تنها از طریق وب‌سایت‌ رسمی که توسط آموزش و پرورش معرفی می‌شود اقدام کرده و از ورود به سایت‌های غیرمعتبر و نامطمئن جدا خودداری کنند، بیان کرد: «کاربران فضای مجازی توجه داشته باشند که ثبت‌نام و پرداخت هزینه صرفا از طریق درگاه ایمن انجام پذیرد و هنگام ورود اطلاعات بانکی از صفحه ‌کلیدهای مجازی استفاده کرده و در صورت ثبت‌نام در محل‌های دیگر مانند کافی نت‌ها مراقب کی لاگر و دیگر موارد زمینه‌ساز کلاهبرداری باشند؛ والدین هنگام ثبت‌نام اینترنتی فرزندان خود حتما آدرس وب‌سایت رسمی ارائه‌ شده از سوی آموزش و پرورش را به صورت دستی وارد کرده و به نتایج موتورهای جستجو اعتماد نکنند».
 
* کلاهبرداری در قالب فروش «سیمکارت شاد»
روایت سیمکارت شاد از جمله ماجراهای سوء استفاده سودجویان بود که البته به نظر می‌رسد حضور کلاهبرداران و بهره‌مندی آنها، به دلیل عدم اطلاع‌رسانی به موقع آموزش و پرورش، صورت گرفت؛ در شرایطی که وزیر آموزش و پرورش از پیگیری برای ارائه سیمکارت «شاد» به دانش‌آموزان خبر داده بود و در مراسم رونمایی از نسخه جدید شاد در 13 شهریور، خبری مبنی بر «توزیع سیمکارت «شاد» بین دانش‌آموزان در هفته آینده» منتشر شد، خبری از سیمکارت شاد نبود و به جای آن، کلاهبرداران نقش ایفا کردند.
 
سرهنگ علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با تأکید بر این مطلب که خانواده‌ها فریب تبلیغات فروش «سیمکارت شاد» را نخورند، اظهار کرد: «کلاهبرداران و سودجویان فضای مجازی این بار به سراغ دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها آمده و با ارائه طرحی به اسم سیمکارت شاد سعی دارند تا از این افراد کلاهبرداری کنند؛ به این شکل که کلاهبرداران با ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و فعالیت در فضای مجازی سعی می‌کنند تا به اهداف شوم خود دست پیدا کنند؛ این افراد به دو روش کلاهبرداری می‌کنند یا از خانواده‌ها می‌خواهند که اطلاعات محرمانه خود را برایشان ارسال کنند و با این روش سعی در جمع‌آوری افراد داشته یا با ارسال لینک‌هایی در فضای مجازی و درخواست اطلاعات کارت افراد برای تشخیص هویت حساب بانکی آنها را خالی می‌کنند».
 
وی گفت: «اگر قرار باشد سیمکارت دانش‌آموزی و خدمات رایگانی برای این دسته از اقشار جامعه ارائه شود  حتما از طریق پورتال رسمی اپراتورها یا وزارتخانه‌های مربوطه اعلام می‌شود؛ پس مردم به این پیام‌ها و لینک‌ها اعتمادی نکنند». 
 
* بسته‌های قلابی اینترنت
حالا که سه هفته از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد، شیادان به «شاد» و اینترنت رایگان معلمان هم رحم نکردند و با ارائه اپلیکیشن جعلی شاد و همچنین ارسال پیام درباره هدیه اینترنت به معلمان و دانش‌آموزان، به دنبال خالی کردن حساب بانکی آنها هستند.
 
حمدعلی آدینه‌لو رئیس پلیس فتای استان زنجان  اظهار کرد: با بازگشایی مدارس و راه‌‌اندازی پیام‌رسان شاد، زمینه سوءاستفاده برخی از سودجویان فراهم شده است؛ آموزش و پرورش برای آنکه بتواند محیطی ایمن و اختصاصی برای دانش‌آموزان و معلمان مهیا کند، پیام‌رسان اختصاصی شاد را ایجاد کرد که تنها نرم‌افزار آموزش مجازی در کشور است؛ از این رو مدیران، معلمان و دانش‌آموزان، برای نصب و به روزرسانی اپلیکیشن شاد، حتماً به سایت وزارت آموزش ‌و پرورش به آدرس اینترنتی https:‎//www.medu.ir یا منابع معتبر، مراجعه کنند و شهروندان به پیام‌هایی که عموما با مضامین نصب و تبلیغ نرم‌افزارها، به ویژه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند توجه نکرده و از نصب اپلیکیشن‌های جعلی خودداری کنند».
 
وی همچنین از شگرد جدید کلاهبرداران سایبری اینترنت رایگان برای معلمان خبر داد و گفت: «این روز‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و تلاش برای جلوگیری از گسترش آن، کلاس‌های آموزشی بصورت مجازی برگزار می‌شوند و از این رو مجرمان سایبری به راحتی از موقعیت پیش آمده سوءاستفاده می‌کنند؛ مجرمان با ارسال لینک‌های جعلی بسته‌های رایگان اینترنتی یا شارژهای شگفت‌انگیز و ارزان تلفن همراه در گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی، معلمان و مدیران مدارس را به درگاه‌های جعلی بانکی هدایت و اقدام به برداشت از حسابشان می‌کنند».
 
در چنین شرایطی، دو نکته حائز اهمیت است که اولین نکته به مسؤولان آموزش و پرورش باز می‌گردد یعنی با اطلاع‌رسانی شفاف، به موقع و گسترده، اطلاعات کافی در اختیار جامعه هدف خود قرار دهند تا آنها طعمه گرگ‌های فضای مجازی قرار نگیرند و از سوی دیگر، دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها به هر سایت و پیامکی اعتماد نکنند و اطلاعات شخصی خود را در اختیار سامانه‌های کذایی قرار ندهند.
 
منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: