تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
گزارش تحلیلی دیدار از جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت

رزم حسینی در غیاب سیاسیون مجلس وزیر شد

علیرضا رزم حسینی برای یکسال باقی مانده از عمر دولت، وزیر صمت است. وزارتخانه‌ای که هم باید به امور صنعتی و معدنی بپردازد و هم بازرگانی. اموری که در جنگ اقتصادی ایران در خط مقدم و در معرض بیشترین آسیب قرار دارد. اینکه واقعاً رتق و فتق گره‌های این‌چنینی چه میزان به شخص وزیر برمی‌گردد یک موضوع است و رویکرد رزم حسینی با عرصه‌ای که به او واگذار شده موضوعی دیگر. همچنین نباید فراموش کرد کار کردن در این شرایط اقتصادی بخصوص با این مجلس انقلابی سخت خواهد بود، هر چند جنس و سابقه نظامی رزم حسینی هم ظاهرا از همان جنس نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم است.

کد خبر: ۷۲۴۲۴
۱۴:۳۴ - ۰۸ مهر ۱۳۹۹
 
رزم حسینی در نبردی سخت، سالم به پاستور برگشت
 
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: بلاخره تنها وزارت خانه بدون وزیر دولت روحانی رای آورد. بررسی برنامه و صلاحیت علیرضا رزم‌حسینی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار داشت که پس از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف و دفاع وزیر پیشنهادی از خود نمایندگان با ۱۷۵ رای به وی اعتماد کردند. روحانی سه شنبه گذشته علیرضا رزم حسینی را به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده بود.
 
رای اعتماد به وزیر صمت طبق پیشبینی‌ها بود
 پیشبینی‌ها هم همین بود، زیرا با توجه به آشفتگی عمومی در عرصه اقتصادی، صنعتی و بازگانی و حتی در دیگر عرصه‌های کشور، وزارت صمت باید مدیری به خود می‌دید. شاید به همین دلیل بود که حسین نوش آبادی نماینده مردم پیشوا در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت، گفت: «می‌خواهیم درباره  مدیریت وزارت خانه‌ای تصمیم بگیریم که بخش مهمی از مشکلات کشور در حوزه آن قرار دارد و مدیریت بر آن مسئولیت مهمترین بخش‌های حیاتی کشور را عهده دار می‌باشد.»
 
این نماینده مجلس هم دقیقاً به وضعیت آشفته بازار، نابسامانی حوزه تجارت، معضلات حوزه صنعت و معدن، شرایط نگران کننده تولید و بی توجهی به اقتصاد مقاومتی اشاره می‌کند و معتقد است این مدت باقی مانده از عمر دولت، وزارت خانه مذکور نیازمند وزیری توانمند و صالح  است.
 
نوش آبادی تصریح کرد:  اینجانب در بررسی‌هایی که داشتم و براساس نظر مثبت کمیسیون مربوطه و همچنین نظر مثبت بسیاری از شخصیت‌ها و کارشناسان و با توجه به تجارب ارزنده آقای رزم حسینی و  با توجه به فعالیت ایشان در بخش‌های مختلف اجرایی و اقتصادی و نقش وی در حوزه‌های دفاعی و عملیاتی و همچنین نقش ایشان در قائم مقامی در معیت سردار شهید قاسم سلیمانی در لشکر ثارالله در دفاع مقدس و با توجه به داشتن برنامه‌های مناسب برای برون رفت وزارت صنعت از مشکلات کنونی به ایشان رای اعتماد می‌دهم.
 
 یکی از مباحث پر حاشیه‌ای که امروز در مجلس در دفاع از رزم حسینی مطرح شد همکاری و همراهی وزیر صمت با سردار شهید سردار سلیمانی بود که حسین نوش‌آبادی هم به آن اشاره کرد. حاشیه از پخش یک کلیپ در مانیتور مجلس پیش آمد. در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت علی‌اصغر عنابستانی که به عنوان موافق رزم‌حسینی صحبت می‌کرد اقدام به پخش کلیپی چند دقیقه‌ای از سردار قاسم سلیمانی کرد. در این کلیپ سردار قاسم سلیمانی در کنار رزم‌حسینی در جلسه‌ای نشسته بود که به گفته عنابستانی مربوط به سال ۱۳۹۵ است که البته صدای واضحی از این کلیپ شنیده نمی‌شد. پخش این کلیپ از مانیتور‌های مجلس شورای اسلامی اعتراض و فریاد نمایندگان را به دنبال داشت.
 
پیش از اظهارات عنابستانی، "ویس کرمی" نسبت به استفاده از نام سردار قاسم سلیمانی در حمایت از وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تذکر داد و گفت: خون شهید لغزنده است وقتی آن را سر امور جزئی خرج می‌کنید مراقب باشید لیز نخورید. محمدحسین فرهنگی دیگر مخالف وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در اظهاراتش گفت: از نام سردار قاسم سلیمانی در این جایگاه استفاده نکنید. اعتراض نمایندگان به پخش این کلیپ باعث شد عنابستانی که ابتدا درخواست بلندتر شدن صدای کلیپ را داشت از ادامه پخش آن منصرف شود.
 
حرف مخالفان چه بود؟
طی یک هفته‌ای که از معرفی رزم حسینی به مجلس می‌گذرد کمتر مخالفتی نسبت به او شنیده شده بود و تمامی حواشی گویا به روز رای گیری موکول شده بود. مهمترین و اولین اعتراض نمایندگان مجلس به عدم حضور حسن روحانی رییس جمهوری در مجلس بود. روحانی برای جلسه رای اعتماد به مدرس خیابانی (وزیر پیشنهادی قبل از رزم حسینی) هم به مجلس نیامد و بسیاری از کارشناسان عدم حضور او را یکی از دلایل رای عدم اعتماد نمایندگان به مدرس خیابانی قلمداد می‌کنند؛ لذا یکی از اعتراضات و حواشی امروز مجلس پیرامون بی‌توجهی روحانی به مجلس و وزرای پیشنهادی خودش بود.
 
بحث دیگری که از سوی مخالفان مطرح شد دوتابعیتی رزم حسینی بود احسان ارکانی در این جلسه پاسخ به دو حاشیه (نیامدن رییس جمهوری به مجلس و دو تابعیتی بودن رزم حسینی) در جلسه رای اعتماد اظهار کرد: «آقای رزم‌حسینی کارشناس، آزاده، مستقل، غیرسیاسی و دارای روحیه جهادی و نگاه توسعه‌گراست. او منتقد بروکراسی و سیاست‌های غلط اقتصادی دولت است؛ مدیر کاربلدی که پشت میزنشین نیست و وارد میدان عمل می‌شود.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره دو تابعیتی بودن رزم‌حسینی گفت: «می‌گویند آقای رزم‌حسینی دوتابعیتی است اگر سند دارید منتشر کنید. از آقای ذوالنور رییس کمیسیون امنیت ملی در این باره سوال کردم که پاسخ داد این موضوع در هیات تحقیق و تفحص از مدیران دوتابیعتی احراز نشد. آقای کریمی قدوسی عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی هم این موضوع را تایید کرد؛ پس اگر ادعای انقلابی‌گری دارید بدانید فرد انقلابی از دروغ و تهمت و زیرسوال بردن آبرو و حیثیت افراد بیزار است چه برسد به این‌که تهمت‌هایی علیه جانباز خیبر و جانشین حاج قاسم سلیمانی زده شود.»
 
ارکانی ادامه داد: «برخی می‌گویند، چون رییس جمهور به جلسه رای اعتماد نیامده و به مجلس توهین شده به رزم‌حسینی رای ندهید؛ اول این‌که شأن و حیثیت مجلس را خود ما حفظ می‌کنیم. تا وقتی از ابزار نظارتی استفاده نشود همین وضعیت ادامه پیدا می‌کند. همچنین رای ندادن به رزم‌حسینی به معنای تنبیه رییس جمهور نیست بلکه تنبیه مردم است و بازار بیشتر از قبل رها می‌شود. حداقل در این ماه‌های باقی‌مانده تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت را مشخص کنیم.»
 
شناسایی و دسته بندی موافقان رزم حسینی از نظر طیفی و جریانی کار مشکلی است، زیرا در این جلسه شاهد بودیم اصوالگرای معتدلی مانند محمد حسین فرهنگی در مخالفت با او صحبت کرد و از طرفی نمایندگان انقلابی دو آتشه از او حمایت کردند و حتی در حمایت از او، نماینده نیشابور از اظهارات سابق آیت الله علم الهدی کمک گرفت که گفته بود "حاج قاسم سلیمانی در زمان استانداری آقای رزم حسینی به من گفت رزم حسینی هدیه من به شما است". محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی گفت: «از مخالفان و موافقان خواهش می‌کنم در این جایگاه از نام سردار سلیمانی استفاده نکنند. هیچ ایرادی به مدت حضور آقای رزم حسینی در لشکر و جبهه نیست و من نقطه قوت ایشان را همان ۱۰ سال اول می‌دانم، اما بعد از آن ابهامات زیادی وجود دارد.»
 
وی افزود: «چرا ایشان از کشور خارج شدند و چرا مدت طولانی در کشور‌های مختلفی که تروریست‌ها و فراریان در آنجا پناه گرفتند حضور یافته و واردات انجام دادند؟. کار‌های ایشان هپکو را به آن وضع کشاند.» این عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: «آقای رزم حسینی چه میزان اشراف در مهارت‌های اداری دارد؟  آقای رزم حسینی در مدتی که در داخل فعالیت اقتصادی داشته کار‌های مشکوک زیادی دارد که باید توضیح دهد. ایشان برای یک شرکت سوری وام‌هایی گرفته است. در حوزه‌های اقتصادی هم کار‌های مفید مثبتی نشده است. حرفی نقل شده  که گفته اگر ما چوب را هم به مجلس معرفی کنیم مجبورند رأی دهند آیا این استدلال درستی است؟»
 

جریان‌شناسی موافقان و مخالفان

شرح آن‌چه که امروز در مجلس گذشت پیش‌تر آمد، اما با نگاهی به پیشینه آن‌هایی که پشت تریبون آمدند و نیز با دقت در کلان‌گزاره سخنان ایراد شده توسط موافقان و مخالفان رزم‌حسینی، شاید بتوان کمی عمیق‌تر رفتار جریان‌های مختلف سیاسی تاثیرگذار بر سازوکار مجلس را تحلیل کرد:
 

موافقین:

علی‌اصغر عنابستانی: گرایش سیاسی نماینده نسبتاً جوان سبزوار به جریان احمدی‌نژاد نزدیک است. او مسئول ستاد مردمی احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۸۸ بوده و تصدی سمت فرمانداری سبزوار و معاونت استانداری خراسان رضوی را در کارنامه دارد. به نظر می‌رسد همین خاستگاه اجرایی او و سابقه‌ای که در استانداری خراسان رضوی دارد یکی از اصلی‌ترین دلایل دفاع او از استاندار سابق خراسان رضوی است.

محمود عباس‌زاده مشکینی: عباس‌زاده مشکینی از فعالین دانشجویی وابسته به جریان راست در دهه شصت است. او از اعضای ارشد جامعه اسلامی دانشجویان بوده است. سال‌ها بعد از دوران دانشجویی و در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، او از چهره‌های شاخص وزارت کشور بود و در زمان وزارت مصطفی پورمحمدی در این وزارت‌خانه به سمت مدیرکل سیاسی وزارت کشور نیز منصوب شد، جایی که با وقوع حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ بسیار نقش‌آفرین شد و حتی شخص عباس‌زاده مشکینی به‌واسطه عملکردش در این حوادث توسط برخی نهاد‌های بین‌المللی مثل اتحادیه اروپا تحریم شد. در دوره دوم دولت محمود احمدی‌نژاد، عباس‌زاده به‌عنوان استاندار ایلام منصوب شد و شاید یکی از دلایل حضورش در بین چهره‌های مدافع رزم‌حسینی همین سبقه وزارت کشوری‌اش باشد. از سویی، عباس‌زاده نماینده مشکین‌شهر است، حوزه‌ای که منابع سرشار معدنی، از جمله معادن طلا دارد.

حسین نوش‌آبادی: نوش‌آبادی نماینده ادوار ششم و هفتم مجلس است و در کارنامه خود سابقه سفارت ایران در عمان را داراست. او در زمان وزارت علی جنتی در وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد، معاون حقوقی و پارلمانی این وزارت‌خانه بود. نماینده ورامین در مجلس یازدهم از چهره‌های معتدل به حساب می‌آید که رابطه خوبی با دولت اعتدالی دارد و طبیعتاً حامی گزینه پیشنهادی دولت است.

احسان ارکانی: احسان ارکانی دیگر نماینده جوان مجلس یازدهم است که در حمایت از رزم‌حسینی به پشت تریبون مجلس رفت. او نیز مانند عنابستانی، نماینده یکی از حوزه‌های خراسان رضوی است و از حوزه انتخابیه نیشابور به مجلس آمده است. ارکانی سابقه معاونت استانداری خراسان رضوی را هم در کارنامه دارد و در مجلس یازدهم هم رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی انتخاب شد. با همین نگاه اجمالی به کارنامه ارکانی دلیل حمایت او از استاندار سابق خراسان رضوی مشخص است.

مخالفین:
محمد حسین فرهنگی: فرهنگی از دوره پنجم تا دوره حاضر مجلس، همواره از حوزه انتخابی تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس حضور داشته است و یکی از نماینده‌های باتجربه مجلس محسوب می‌شود. در کارنامه فرهنگی، اما پیش از نمایندگی مجلس، رئیس ستاد لشکر عاشورا در زمان جنگ با عراق و در سال‌های بعد فرمانده منطقه مقاومت بسیج استان آذربایجان شرقی و جانشین سپاه عاشورا و فرمانده بسیج دانشجویی کل کشور دیده می‌شود. یکی از اصلی‌ترین انتقادات فرهنگی در پاسخ به موافقین رزم‌حسینی، استفاده از نام شهید سردار سلیمانی در دفاع از رزم‌حسینی بود که سابقه سپاهی او در کنار این اظهار نظر، شاید نشان‌دهنده نظر بخشی از حلقه سخت قدرت نسبت به گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صمت باشد. از سوی دیگر، نماینده‌ای که در پاسخ به اظهارات فرهنگی اظهار نظر کرد، حسینعلی حاجی دلیگانی بود، نماینده شاهین‌شهر، میمی و برخوار که سابقه فرماندهی سپاه پاسداران استان اصفهان در دهه هفتاد و هشتاد را در کارنامه دارد.

مهرداد ویس‌کرمی: نماینده خرم‌آباد و دوره از استان لرستان. او در مخالفت با رزم‌حسینی به پشت تریبون آمد و با بیان این‌که ایران تنها چند استان نیست، نظر مخالف خود را بیان داشت. به نظر می‌رسد که حمایت ویژه نمایندگان خراسان رضوی و کرمان از رزم‌حسینی باعث شده تا نمایندگان استان‌های کمتر برخوردار نسبت به آینده وضعیت صنعت و معدن استان خود دلنگرانی دارند.

اردشیر مطهری: نماینده مردم گرمسار، آرادان و ایوانکی یکی از جنجالی‌ترین سخنرانی‌ها را علی رزم‌حسینی و شخص حسن روحانی ایراد کرد. او رئیس‌جمهور را مستقیم خطاب قرار داد و به عدم حضورش در مجلس اشاره کرد و گفت: «آقای رئیس‌جمهور که خودت را مخفی کردی آیا می‌دانی مردم می‌گویند خدا روحانی را لعنت کند؟» مطهری به سراغ شایعات مربوط به تابعیت دوگانه رزم‌حسینی رفت و گفت: «وزیری پیشنهاد شده که دو دهه خارج از کشور زندگی می‌کرده.» حضور رزم‌حسینی در شرکت‌های خصوصی تودرتو و مقوله تعارض منافع دیگر ایراد مطهری به رزم‌حسینی بود.

هشتک "مردان میدان" روح‌الامینی
اصولگرایان سنتی همه آشکارا وارد میدان نشدند، ولی همانگونه که طبیعتاً انتظار می‌رفت تعدادی از آن‌ها از وزیر پیشنهادی دولت حمایت کردند. از جمله عبدالحسین روح‌الامینی بود که رزم حسینی را شخصی با شهامت و جهادی معرفی کرد. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را فردی باشهامت خواند و گفت که امروز به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در قرنطینه است، ولی اگر در مجلس حضور داشت به رزم حسینی رأی مثبت می‌داد. روح‌الامینی در مطلبی در صفحه توییتر خود با اشاره به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس با هشتگ «مردان میانه میدان»، رزم حسینی را فردی شفاف، دلنشین، با شهامت و دارای رویکرد مدیریت جهادی، تمرکززدایی و مبارزه با امضا‌های طلایی توصیف کرد.
 

عدم ورود نمایندگان تهران و رهبران سیاسی مجلس به موضوع

 
این در حالی است که هیچ یک از نمایندگان تهرانِ حاضر در صحن مجلس، که شاید بتوان آن‌ها لیدرهای سیاسی مجلس خواند، نه در موافقت و نه در مخالفت رزم‌حسینی به پشت تریبون نیامدند. این چهره‌های سیاسی معمولاً اهرم اصلی پیش‌برد پروژه‌های حساس مجلس هستند و عدم ورودشان به موضوع رای اعتماد رزم‌حسینی شاید نشان از توافقی خارج از سازوکار علنی مجلس باشد.

رزم حسینی اکنون برای یکسال باقی مانده از عمر دولت وزیر صمت و ته تغاری دولت روحانی است. وزارتخانه‌ای که هم باید به امور صنعتی و معدنی بپردازد و هم بازرگانی. اموری که در جنگ اقتصادی ایران در خط مقدم و در معرض بیشترین آسیب قرار دارد. اینکه واقعا رفع و فتق گره‌های اینچنینی چه میزان به شخص وزیر برمی‌گردد یک موضوع است و رویکرد رزم حسینی با عرصه‌ای که به او واگذار شده موضوعی دیگر. همچنین نباید فراموش کرد کار کردن در این شرایط اقتصادی بخصوص با این مجلس انقلابی سخت خواهد بود. هر چند جنس و سابقه نظامی رزم حسینی هم ظاهرا از همان جنس نمایندگان انقلابی مجلس یازدهم است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی