میخواهیم ماجرایی را برای شما روایت کنیم که در عین ناباوری، اما واقعیت محض است؛ پدیدهای به اسم مزاحم تلفنی، موضوعی که در دهه ۶۰ خیلی رواج داشت، اما به مرور زمان و با فرهنگسازی و البته گسترش دسترسی به موبایل و بعد هم گوشیهای هوشمند کم کم کمرنگ شد، اما جالب است که بدانید این مزاحمتها از تلفنهای شخصی به مراکز خدماتی مانند اورژانس و آتش نشانی رسیده تا جاییکه طبق آمار سازمان آتش نشانی از چهار هزار تماس با این مرکز در روز ۴۰۰ تماس درست و درخواست کمک است.
دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: میخواهیم ماجرایی را برای شما روایت کنیم که در عین ناباوری، اما واقعیتی محض دارد؛ پدیدهای به اسم مزاحم تلفنی، موضوعی که در دهه ۶۰ خیلی رواج داشت، اما به مرور زمان و با فرهنگ سازی و البته گسترش دسترسی به موبایل و بعد هم گوشیهای هوشمند کم کم کمرنگ شد، اما جالب است که بدانید این مزاحمتها از تلفنهای شخصی به مراکز خدماتی مانند اورژانس و آتشنشانی رسیده تا جاییکه طبق آمار سازمان آتشنشانی از چهار هزار تماس با این مرکز در روز ۴۰۰ تماس درست و درخواست کمک است.
صدای زنگ تلفن؛ آتشنشانی بفرمایید: صدای خنده چند جوان و تلفن قطع میشود. دوباره صدای زنگ تلفن؛ آتشنشانی بفرمایید: ببخشید آقا اینجا آتش گرفته، کجا؟ دلم! و بعد بوق ممتد... صدای زنگ تلفن؛ آتشنشانی بفرمایید: آقا ببخشید مادرم حالش بده، خانم ببخشید شما باید با اورژانس تماس بگیرید اینجا آتشنشانی است ، چند ثانیه مکث و تماس قطع میشود.
روایت دوم: تماسهای واجب ۴۰۰ تا!
روزانه بیش از چهار هزار تماس با آتشنشانی گرفته میشود که از این تعداد ۴۰۰ تماس برای امداد گرفتن است که باز هم از این تعداد ۳۰ درصد تماس مجدد است، این را هم بدانید که اگر هدفتان کمک کردن است باید ضمن حفظ خونسردی آدرس را دقیق برای تیم آتشنشانی بگویید تا آنها بتوانند در اسرع وقت بهترین مسیر را در این هیاهو و شلوغی شهر برای رسیدن به محل حادثه انتخاب کنند. از طرف دیگر ۲۰ درصد تماسها هم مربوط به آتشنشانی یعنی در قالب امداد و حادثه نیست و ۲۰ درصد هم مزاحم تلفنی و تنها ۲۰ درصد تماسها واقعی است که از این تعداد هم ۱۰ درصد برای مشاوره و ۱۰ درصد برای اعزام تیم امدادی است. حالا این را در نظر داشته باشید که در این شهر شلوغ و پرترافیک یکی از تماسها مزاحم تلفنی باشد و درست در همان دقایقی در نقطه دیگر شهر فردی یا افرادی به کمک آتشنشانان نیاز داشته باشند چه فاجعهای به بار میآید!
معضل مزاحمتهای تلفنی فقط مربوط به تهران و آتشنشانان تهرانی نیست، رئیس سازمان آتشنشانی جهرم چندی پیش گفته بود: در دو ماهه گذشته ۸۷ درصد تماسها با سامانه ۱۲۵ در جهرم مزاحمت تلفنی بوده است و مدیرعامل سازمان آتشنشانی مشهد نیز به این موضوع اشاره کرده که با هر تماس مزاحمتی و اعزام در پی تماس مزاحمتی، پاسخگویی به حوادث واقعی و در نهایت رسیدن به محل عملیات به تاخیر میافتد که این امر ممکن است پیامدهای و ناگوار برای حادثه دیدگان درپی داشته باشد و سرپرست سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی همدان تاکید کرده که شهروندان همدانی طی یک روز؛ ۴۳۱ مرتبه با مرکز آتشنشانی تماس گرفتهاند که از این تعداد ۳۷۰ تماس مزاحمت تلفنی بوده است!
اما جلال ملکی، سخنگوی آتشنشانی شهرداری تهران در گفتوگو با دیدار گفت: اگر فرهنگ سازی درستی انجام شود سطح تماسهایی که به مزاحمتهای تلفنی معروف است بی شک کمتر خواهد شد، همانطور که با اقدامهایی که در سالهای اخیر انجام شده تعداد مزاحمتها کمتر شده است.
به نظر میرسد مزاحمتهای تلفنی موضوع کم اهمیتی نیست و نمیتوان و نباید به راحتی از کنار آن گذشت اما اینکه این اتفاق ریشه در کجا دارد و باید چه کاری انجام داد را از نگاه "غلامرضا حسنی درمیان"جامعه شناس بخوانید.
"در حوزه آموزش و فرهنگ سازی در پایههای تحصیلی از مهدکودک تا آموزشهای عمومی با نقصان مواجه هستیم و حساسیت کمتری از نظر روند جامعه پذیری داریم. کودکان و نوجوانان در خصوص مخاطرات این الگوی رفتاری آگاهی ندارند و به عنوان تفریح و گذران وقت این اقدام را انجام میدهند."
او گفت: در معدود موارد نیز با آگاهی از مخاطرات این اقدام، به منظور نشان دادن شجاعت و جسارت دست به این اقدام میزنند. نظام کنترل باید مجازات ناشی از این اقدام را به خانواده و افرادی که دست به این اقدام میزنند برگرداند، این غفلت باید برای خانوادهها هزینه داشته باشد و برخوردهای قضایی نظیر قطع خط تلفن صورت گیرد.
او پیشگیری را بسیار مهمتر و موثرتر از کنترل دانست و ادامه داد: در حوزه آموزشی و تربیتی باید آموزشهای لازم از طرق مختلف نظیر ساختن فیلمها و کلیپهایی که بتواند بازدارندگی را تشدید کند، ارائه شود. باید روندهای آموزشی از طریق آموزش و پرورش، رسانهها و خانواده به صورت هماهنگ در جهت کاهش این آسیب ادامه یابد و مخاطرات ناشی از این رفتار غلط نیز اطلاعرسانی شود.
او افزود: هدف اصلی نظام تربیتی و آموزشی، افزایش مسئولیت پذیری اجتماعی در کودکان، نوجوانان و جوانان است، انتقال ارزشهای اجتماعی و مسئولیت پذیری شهروندی، زیرساخت بنیادین نظم اجتماعی است. الگوهای رفتاری پرخطر نظیر ایجاد مزاحمت برای دستگاههای امدادی ممکن است مرگ یک انسان را در پی داشته باشد لذا باید در این خصوص فعالیت بسیار انجام داد ولی اقدامات فرهنگی در این زمینه بسیار کمرنگ است.
او گفت: تخلیه هیجان باید در مسیر صحیح خود انجام شود و برنامه میان مدت برای آن طراحی شود، باید بتوانیم الگوهای رفتاری را به سوی الگوی مطلوب ببریم و اوقات فراغت را به درستی برنامهریزی و مدیریت کنیم؛ چنانچه برای مدیریت اوقات فراغت برنامه مدون نداشته باشیم شاهد رفتارهای خودجوش کودکان و نوجوانان خواهیم بود.
از اینجا به بعد تصمیم گیری با شماست، اینکه با تماسهای به موقع به جان یک یا چند نفر کمک کنید یا با یک تماس به منزله تفریح یک خانواده را با مشکل بزرگ و غیر قابل جبران مواجه کنید.