تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
پوشش ویژه دیدار از انتخابات آمریکا

خبر خوب برای ترامپ؛ اقتصاد اولویت اول آمریکایی‌ها

رقابت دو نامزد اصلی انتخابات در حوزه‌ مدیریت کروناویروس و اقتصاد کاملا عکس یکدیگر عمل می‌کنند؛ در حالی‌که بایدن در اکثر نظرسنجی‌ها اعتماد مردم را در زمینه‌ مدیریت بهتر کروناویروس جلب کرده است، نتایج همین افکارسنجی‌ها حاکی از آن است که در سطح ملی ترامپ حداقل با فاصله‌ ۵ درصد توانسته نظر مردم آمریکا را در زمینه‌ شایستگی‌اش برای مدیریت اقتصاد ایالات‌متحده در دوران پساکرونا جلب کند.

کد خبر: ۷۲۲۴۶
۱۵:۱۰ - ۰۶ مهر ۱۳۹۹
خبر خوب برای ترامپ؛ اقتصاد اولویت اول آمریکایی‌ها
 
دیدارنیوز ـ هادی خسروشاهین: گاهی باید در آنچه بدیهی خوانده می‌شود، شک کرد. این بدیهیات اغلب مفروضات قطعی و حتمی را می‌سازند و تحلیل‌ها از امر واقع را جهت می‌دهند. یکی از این بدیهیات مسلم انگاشته‌شده برهم خوردن بازی و قواعد انتخابات آمریکا توسط پاندمی کروناویروس است. حداقل نتایج دو نظرسنجی معتبر نشان می‌دهد که از اواخر جولای تا سپتامبر مقابله با کرونا برخلاف انتظارات در صدر لیست خواسته‌های رای‌دهندگان آمریکایی قرار نداشته است. در تحقیقات موسسه «پیو» اقتصاد با ۷۹ درصد، بیمه‌های درمانی و مراقبت‌های بهداشتی با ۶۹ درصد و دیوان عالی و آینده قضات آن با ۶۴ درصد در صدر لیست مطالبات شهروندان آمریکا قرار دارد و شکست کروناویروس با ۶۲ درصد در رده پنجم فهرست قرار می‌گیرد. نظرسنجی موسسه ماریست نیز در ماه سپتامبر داده‌های «پیو» را مورد تایید قرار می‌دهد. از داده‌های به‌دست آمده در این نظرسنجی می‌توان دریافت که اولویت اول جامعه آمریکا اقتصاد است و نه کروناویروس.

اما اهمیت انکار این امر بدیهی انگاشته‌شده چیست؟ رقابت دو نامزد اصلی انتخابات در حوزه مدیریت کروناویروس و اقتصاد کاملا عکس یکدیگر عمل می‌کنند؛ در حالی‌که بایدن در اکثر نظرسنجی‌ها اعتماد مردم را در زمینه مدیریت بهتر کروناویروس جلب کرده است، نتایج همین افکارسنجی‌ها حاکی از آن است که در سطح ملی ترامپ حداقل با فاصله ۵ درصد توانسته نظر مردم آمریکا را در زمینه شایستگی‌اش برای مدیریت اقتصاد ایالات‌متحده در دوران پساکرونا جلب کند. این واقعیت در بیشتر ایالت‌های کلیدی نظیر ویسکانسین، پنسیلوانیا، میشیگان، کارولینای شمالی، فلوریدا و آریزونا نیز صدق می‌کند. در همه این ایالت‌ها ترامپ با فاصله حداقل ۵ درصد از رقیبش در حوزه اقتصادی پیشتاز است؛ بنابراین اگر چنین واقعیتی بر فضای انتخاباتی آمریکا حاکم باشد، شانس و بخت ترامپ برای پیروزی در سوم نوامبر افزایش خواهد یافت. اما شاید برخی نتایج نظرسنجی‌های اخیر را با توجه به مرگ‌و‌میر بالای کروناویروس در آمریکا غیرمنطقی و از همین رو نادرست تصور کنند، اما با واکاوی مساله کرونا در ایالت‌های مختلف و پیامد‌های آن می‌توان صحت و اعتبار چنین نتایجی را مورد ارزیابی قرار داد.
 
نکته اول در ارتباط با تقسیم‌بندی ایالت‌های آمریکا در زمینه ابتلا به ویروس کرونا است. از این حیث این ایالت‌ها را می‌توان به سه دسته متفاوت تقسیم‌بندی کرد. در ۲۱ ایالت نرخ ابتلا به کرونا بالا بوده و همچنان بالا باقی مانده است. این ایالت‌ها به جز ایالت ویسکانسین که از ایالت‌های رقابتی محسوب می‌شود، پشت دیوار قرمز قرار دارند. دسته دوم ایالت‌هایی هستند که نرخ ابتلا در آن‌ها پایین، ولی صعودی است. تنها ۱۱ ایالت در این رده قرار می‌گیرند و تقریبا بین ایالت‌های آبی و قرمز تقسیم شده‌اند. اما در ۲۶ ایالت دیگر نرخ ابتلا پایین بوده و همچنان پایین نیز باقی مانده است که اکثر ایالت‌های موسوم به ایالت‌های میدان نبرد در این رده قرار دارند، همانند جورجیا، فلوریدا، کارولینای شمالی، ویرجینیای غربی، میشیگان، اوهایو، پنسیلوانیا و نیوهمشایر؛ بنابراین بسیار طبیعی است که رده‌های دوم و به‌خصوص ایالت‌هایی که در دسته سوم قرار دارند، بیشترین نگرانی آن‌ها مرتبط با پیامد‌های اقتصادی و البته بهداشتی کرونا تا میزان ابتلا و مرگ‌و‌میر ناشی از آن باشد. نظرسنجی اخیر رویترز – ایپسوس نشان‌دهنده بی‌تفاوتی نسبی مردم فلوریدا نسبت به عملکرد ضعیف دولت فدرال در زمینه مبارزه با کرونا است.
 
اما در حوزه پیامد‌های اقتصادی کروناویروس، دولت فدرال توانسته با اقدامات حمایتی نظیر پرداخت ۶۰۰ دلار به‌صورت هفتگی برای بیکاران اندکی از التهابات اقتصادی را بکاهد. در عین حال عملکرد دولت نشان‌دهنده بهبود نرخ بیکاری طی ماه‌های جون، جولای، آگوست و سپتامبر است. طبق گزارش‌های وزارت کار آمریکا نرخ بیکاری میان جون و جولای از عدد ۱۱/۱ به ۱۰/۲ کاهش پیدا کرده است و ۱/۸ میلیون شغل نیز در این بازه زمانی ایجاد شد. در این دو ماه نرخ بیکاری در ۱۳ ایالت کاهش، در ۱۹ ایالت افزایش و در ۱۱ ایالت بدون تغییر باقی ماند. در این مقطع زمانی ماساچوست با ۱۶/۱ درصد بالاترین نرخ بیکاری و یوتا، نبراسکا، آیداهو و کنتاکی با کمتر از ۶ درصد در انتهای جدول بیکاران قرار داشتند. اما اقدامات دولت در ماه آگوست حتی بهتر از دو ماه قبل بود، آنچنان که نرخ بیکاری از ۱۰/۲ به ۸/۴ سقوط کرد و این کاهش در بسیاری از ایالت‌ها محسوس بود. نرخ بیکاری در این بازه زمانی در ۴۱ ایالت کاهش، در ۱۲ ایالت افزایش و در ۷ ایالت تفاوتی نسبت به گذشته نکرد. در همین بازه زمانی نرخ بیکاری ماساچوست که در جولای حدود ۱۶ درصد بود، به ۱۱/۱ درصد تنزل پیدا کرد (کاهش ۴/۹ درصدی). در آریزونا نیز نرخ بیکاری حدود ۴/۸ افت کرد و در ۱۴ ایالت دیگر حداقل ۲ درصد از نرخ بیکاری کاهش پیدا کرد.
 
در چنین شرایطی بسیار طبیعی است که آمریکایی‌ها به‌خصوص در ایالت‌های مردد اطمینان بیشتری به عملکرد اقتصادی دولت از خود نشان دهند. به‌نظر می‌رسد نگرانی‌های مردم آمریکا در حال حاضر به‌دلیل افت تعداد مبتلایان در بسیاری از ایالت‌ها (حداقل ۲۶ ایالت) از مساله خود کرونا به پیامد‌های آن به‌خصوص در حوزه اقتصاد شیفت پیدا کرده باشد و در این زمینه ترامپ دست برتر را دارد. چنین شیفتی در فهرست اولویت‌های آمریکایی‌ها برای رای‌دهی در نظرسنجی‌ها نیز انعکاس می‌یابد. احتمالا پس از مرگ قاضی گینزبرگ و جانشین شدن خانم بارت به‌عنوان یک سوپرمحافظه‌کار در دیوان‌عالی نیز در نظرسنجی‌های آینده شاهد جابه‌جایی‌های بیشتر در اولویت‌های آمریکایی‌ها خواهیم بود و مساله کرونا به جز مساله اقتصاد ذیل برخی مسائل اجتماعی نظیر سقط جنین، مالکیت اسلحه و... قرار گیرد؛ مگر اینکه موج جدید و سهمگینی از شیوع کرونا در ماه اکتبر دیده شود.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی