تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
پوشش ویژه دیدار از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

بهبود وضعیت ترامپ؛ گردونه به نفع محافظه‌کاران می‌چرخد

حدود ۵ هفته به انتخابات آمریکا باقی مانده است. جدال بین دو کاندید‌ها به هم نزدیک شده است. از سوی دیگر ترامپ اصرار دارد در همین وقت مانده به انتخابات نوامبر، جایگزین گینزبرگ در دیوانعالی را انتخاب کند.

کد خبر: ۷۲۲۱۳
۲۰:۱۲ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹
برت گزینه ترامپ برای صندلی خالی دیوانعالی
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی راد: دیوانعالی آمریکا به چالش بزرگی میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان تبدیل شده است. دونالد ترامپ، قصد دارد قاضی محافظه کار، ایمی کونی برت را به عنوان گزینه جانشین قاضی درگذشته دموکرات در دیوان عالی معرفی نماید. 

به گزارش رویترز، دو منبع آگاه روز جمعه گفته‌‍اند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا  روز شنبه گزینه جایگزینی روث بیدر گینزبرگ، قاضی دیوانعالی آمریکا را معرفی می‌کند. احتمالاً این نامزد امی کونی برت خواهد بود. اصل دعوای این روز‌ها این است که آیا باید انتخاب جانشین گینزبرگ را به بعد از روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سوم نوامبر موکول کرد یا خیر؟

جایگاه قاضیان دیوانعالی در سیستم آمریکا بسیار مهم و تعیین‌کننده است. این دیوان است که حرف آخر را در مورد بسیاری از مسائل بسیار مهم و منازعات جدی جامعه آمریکا می‌زند. از سقط جنین و قوانین مهاجرتی گرفته تا دریافت کمک‌های درمانی، حق حمل اسلحه و حتی اعلام نظر نهایی در صورت وجود ابهام در نتایج انتخابات ریاست جمهوری از جمله مسائلی است که ممکن است گذار آن‌ها به این نهاد بسیار مهم بیفتد. تصمیماتی که چندین دهه بر زندگی مردم تأثیر می‌گذارد. ترامپ از زمان ورودش به کاخ سفید تا به امروز دو قاضی محافظه‌کار را به دیوان عالی فرستانده است، اگر این بار نیز موفق شود در حقیقت دیوان عالی شامل ۶ قاضی محافظه‌کار و در مقابل ۳ قاضی لیبرال می‌شود که یک رویداد بی‌سابقه در تاریخ آمریکا به حساب می‌آید. برخی معتقد هستند که قدرت گرفتن محافظه‌کاران در دیوان عالی به محدود شدن برخی حقوق شهروندی از جمله سقط جنین و آزادی‌های به زحمت به دست آمده در مورد همجنس‌گرایان و مهاجران منجر می‌شود. اما به نظر می‌رسد ترامپ این شرایط را برای خود ایده‌آل می‌داند و سعی دارد جایگزینی را به سرعت انجام دهد. زیرا ترامپ می‌تواند با انتصاب قاضی مد نظر خود انگیزه جمهوری خواهان را در هفته‌های آخر مبارزات انتخاباتی تقویت کند. همچنین نظر اوانجلیست‌های آمریکا که مذهبی‌های تندرو هستند را جلب کند.

اگر روند انتصاب عضو تازه به صورت قانونی و در روند مرسوم در سنای ایالات متحده پیش برود، باید منتظر جلسات جنجالی سنا باشیم. گزینه روی میز ترامپ یعنی امی کونی برت سابقه تصمیم گیری ضد LGBTQ را دارد و علیه حقوق ترنس، برابری ازدواج و حقوق تولید مثل دگرباشان و زنان بحث کرده و نوشته‌های حقوقی زیادی نشات گرفته از عقاید افراطی مذهبی دارد. در واقع برت زن ۴۸ ساله‌ای است که دیدگاه‌های بسیار مذهبی دارد. او هفت فرزند دارد که دو کودک را از هائیتی به فرزندی پذیرفته و یک فرزند بیولوژیک دارد. طرفداران حقوق زنان نگران هستند که خانم برت در صورت ورود به دیوان عالی در جهت تشدید مقررات سقط جنین در آمریکا موضع بگیرد. حال باید دید آیا ترامپ در این مدت محدود می‌تواند قاضی مد نظر خود را وارد دیوانعالی کند با خیر؟


ترامپ در صورت شکست از کاخ سفید خارج می‌شود؟


این روز‌ها بحث اصلی در انتخابات آمریکا رفتن ترامپ در صورت شکست در انتخابات از کاخ سفید است. بسیاری در دموکرات‌ها نگران هستند که آیا ترامپ در صورت رأی نیاوردن بدون دردسر قدرت را انتقال می‌دهد یا خیر. بسیاری معتقد هستند که سخنان ترامپ در خصوص عدم خروج او از کاخ سفید بیشتر بازی با افکار عمومی و جلب تو جه رسانه‌های آمریکا است.



نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است: «ترامپ می‌خواهد مردم آمریکا فکر کنند که نمی‌توانند از شر او راحت شوند. فرماندهان ارتش و مقامات وزارت دفاع از احتمال دستور دونالد ترامپ به آن‌ها برای سرکوب تظاهرات احتمالی پس از انتخابات ۲۰۲۰ در واکنش به نپذیرفتن نتایج از سوی رئیس جمهوری نگران هستند.   گروهی نیز در گفتگو‌های داخل  وزارتخانه گفته اند اگر چنین دستوری صادر شود، استعفا می‌دهند.» همچنین ترامپ در سخنرانی اخیر خود گفته است: «ما برنده می‌شویم. نمی‌بازیم مگر اینکه تقلب کنند.»

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری آمریکا بر این باور است که برنده نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ممکن است برای چندین ماه مشخص نشود. برخی کارشناسان نیز معتقد هستند که ترامپ روند انتخابات را به سمتی می‌برد که عللی برای مطرح کردن ابهام در انتخابات داشته باشد و کار را به دیوان عالی بکشد. به همین دلیل است که اصرار دارد زودتر جایگزین گینزبرگ را در دیوانعالی انتخاب کند.

توماس فریدمن، روزنامه نگار آمریکایی در گفتگو با سی ان ان گفته است: «آنچه اکنون در آمریکا می‌گذرد فراتر از حد تصور است و حزب جمهوری خواه به شکلی جدی برای جنگ داخلی تلاش می‌کند بگونه‌ای که در یک اقدام پیش دستانه مشروعیت انتخابات را در صورت باخت ترامپ زیر سوال برده و کانون توجهات را روی این نکته معطوف کرده است که تنها راه جلوگیری از این خطر، پیروزی ترامپ در انتخابات جدید ریاست جمهوری برای دوره دوم است.» همچنین به گزارش آسوشیتد پرس، مقامات ارشد سابق دولت ترامپ از جمله جان بولتون، جیمز ماتیس و دن کوتس در اقداماتی مستقل از هم، درباره خطر روی کار آمدن مجدد ترامپ هشدار می‌دهند.

نظرسنجی‌ها
 
 انتخابات سال ۲۰۱۶ نشان داد که نظرسنجی‌ها می‌توانند داستان را به نحو دیگری نشان دهد و نتیجه به گونه دیگر رقم بخورد. طبق نتایج بدست آمده از نظرسنجی‌ها در شش ایالت مهم و کلیدی (فلوریدا، کارولینای شمالی، آریزونا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین) جو بایدن تنها با اختلاف اندکی پیشتاز این رقابت‌ها است.

طبق نظرسنجی ABC NEWS در ایالت‌های آریزونا و فلوریدا اوضاع ترامپ بهتر شده است.  
 
مناظره‌ها
 
مدت کمی به شروع مناظره‌های ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است. طبق نظر بسیاری از کارشناسان مناظرات انتخاباتی تا حدود زیادی تکلیف انتخابات را روشن خواهند کرد. بسیاری هم از سوپرایز‌های دو کاندیدای ریاست جمهوری که برای هم تدارک دیده اند صحبت می‌کنند. باید دید رزم بزرگ بایدن و ترامپ به کجا می‌رسد.

به گزارش رویترز، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درمورد شرکت کردن جو بایدن در مناظره‌های انتخاباتی گفته است: «زمانی که دونالد ترامپ به قانون اساسی متعهد نیست بایدن نباید در این مناظره‌ها شرکت کند.» پلوسی که پیشتر نیز از بایدن خواسته بود از مناظره با ترامپ امتناع کند، این بار نیز، این درخواست را مطرح کرد. بایدن، اما اعلام کرده است در مناظره‌ها شرکت می‌کند.

اولین مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ، چهارشنبه آینده برگزار می‌شود که کریس والاس، مجری کهنه‎کار فاکس نیوز این مناظره را اجرا خواهد کرد. میزبانی این مناظره بر عهده دانشگاه کیس وسترن رزرو و کلینیک کلیولند خواهد بود. دومین مناظره نامزد‌های ریاست جمهوری در «میامی»  در روز ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر) و سومین و آخرین مناظره نامزد‌های ریاست جمهوری در روز ۲۲ اکتبر (۱ آبان) در «نشویل» برگزار می‌شود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی