تیتر امروز

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.
مجادله جدید جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر تعیین قاضی جدید دیوان عالی

ترامپ و تلاش برای سیطره محافظه‌کاران بر دیوان عالی آمریکا

هنوز ۲۴ ساعت از اعلام مرگ روث بیدر گینزبرگ، قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا نگذشته بود که نزاع سیاسی بر سر جانشینی او آغاز شد. دعوا بر سر این است که این جانشینی قبل از انتخابات ۲۰۲۰ صورت گیرد و یا بعد از انتخابات. ترامپ از مرگ گینزبرگ و جانشینی او در دیوان عالی به دنبال پیروزی در انتخابات است. او سعی دارد قبل از انتخابات قاضی محافظه کار مورد نظر خود را جایگزین گینزبرگ لیبرال بکند.

کد خبر: ۷۱۸۴۲
۱۶:۴۰ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
ترامپ و تلاش برای سیطره محافظه‌کاران بر دیوان عالی آمریکا
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی راد: ۱۸ سپتامبر خبر مرگ روث بیدر گینزبرگ مثل بمب در آمریکا ترکید. خبری که در ۴۰ و چند روز مانده به انتخابات همه را شوکه کرد. به ندرت مرگ شخصیتی در ایالات متحده آمریکا تا این اندازه برای آینده این کشور مهم بوده است. گینزبرگ، قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا بر اثر سرطان در سن ۸۷ سالگی درگذشت. او یکی از ۹ قاضی بالاترین نهاد قضایی آمریکا بود و دومین زنی محسوب می‌شد که به این مقام مهم دست یافته است. روث گینزبرگ در سال ۱۹۹۳ میلادی از سوی بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت آمریکا برای عضویت در دیوان عالی به سنا معروفی شد و از آن سال تا زمان مرگش در این مقام فعالیت داشت. با مرگ او پرچم‌ها به حالت نیمه‌افراشته درآمدند و طرفدارانش جلوی ساختمان دیوان عالی آمریکا در واشنگتن شمع روشن کردند و دسته گل گذاشتند.

دموکرات‌ها امید داشتند که گینزبرگ تا ژانویه ۲۰۲۱ میلادی یعنی زمان برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید آمریکا زنده بماند؛ اما اینگونه نشد. حال با مرگ این قاضی عالی رتبه جنگی بین فیل‌ها و خر‌ها (جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها) کلید خورده است. به گزارش برخی رسانه‌های آمریکا گینزبرگ می‌خواست که جانشین وی پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و از سوی برنده این انتخابات تعیین شود.

در طول تاریخ تعداد قاضی‌های لیبرال و محافظه کار در دیوان عالی تا حدودی به یک اندازه بوده؛ اما مرگ قاضی گینزبرگ کفه ترازو را به نفع محافظه‌کاران آمریکا سنگین کرده است. از همین رو آن‌ها می‌تواند در سنای آمریکا از میان قاضیان محافظه‌کار، جانشینی هم‌عقیده با خود را برای جانشینی گینزبرگ برگزینند.

اصل دعوای این روز‌ها این است که آیا باید انتخاب جانشین گینزبرگ را به بعد از روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سوم نوامبر موکول کرد یا خیر؟

اهمیت دیوان عالی آمریکا

جایگاه قاضیان دیوان عالی در سیستم آمریکا بسیار مهم و تعیین‌کننده است. این دیوان به نوعی تعیین کننده روند جامعه آمریکا محسوب می‌شود و در خط مشی و سیاست‌گذاری‌های موضوعاتی بنیادین نقش اصلی را بازی می‌کند. این دیوان است که حرف آخر را در مورد بسیاری از مسائل بسیار مهم و منازعات جدی جامعه آمریکا می‌زند. از سقط جنین و قوانین مهاجرتی گرفته تا دریافت کمک‌های درمانی، حق حمل اسلحه و حتی اعلام نظر نهایی در صورت وجود ابهام در نتایج انتخابات ریاست جمهوری از جمله مسائلی است که ممکن است گذار آن‌ها به این نهاد بسیار مهم بیفتد. تصمیماتی که چندین دهه بر زندگی مردم تأثیر می‌گذارد. بر همین اساس قاضیان این دیوان از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

مطابق قانون اساسی قاضیان دیوان عالی به پیشنهاد رئیس جمهوری وقت و پس از تائید مجلس سنا انتخاب می‌شوند. این سمت به صورت مادام‌العمر است مگر قاضی خود کناره‌گیری کند یا اکثریت کنگره با استیضاح او را برکنار کنند.

به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است: «به زودی یک زن را برای حضور در دیوان عالی کشورش نامزد می‌کند تا جانشین گینزبرگ شود.» ترامپ از زمان ورودش به کاخ سفید تا به امروز دو قاضی محافظه‌کار را به دیوان عالی فرستانده است، اگر این بار نیز موفق شود در حقیقت دیوان عالی شامل ۶ قاضی محافظه‌کار و در مقابل ۳ قاضی لیبرال می‌شود که یک رویداد بی‌سابقه در تاریخ آمریکا به حساب می‌آید. از سوی دیگر سنای آمریکا که باید نامزد معرفی‌شده برای جانشینی گنیزبرگ را تأیید کند، در دست جمهوری‌خواهان است. همین موضوع شرایط را برای ترامپ سهل‌تر خواهد کرد.

به گزارش رویترز، میچ مک کانل، رئیس اکثریت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این مجلس به گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای جایگزینی روث گینزبرگ رأی خواهد داد. این سخنان مک کانل بسیاری از دموکرات‌ها را خشمگین کرده است. زیرا او کسی است که پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶ با معرفی جانشینی برای یکی از پست‌های خالی قضاوت در دیوان عالی توسط باراک اوباما به شدت مخالفت می‌کرد. آن زمان ۱۰ ماه پیش از انتخابات بود و اکنون فقط یک ماه و نیم به انتخابات مانده است. از سوی دیگر جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز اصرار دارد که معرفی و انتخاب جانشین گینزبرگ پس از سوم نوامبر انجام شود. این دعوا در اصل برای این است که اگر در نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری ابهاماتی ایجاد شود، تکلیف نتیجه انتخابات به دیوان عالی واگذار خواهد شد.

برخی معتقد هستند که قدرت گرفتن محافظه‌کاران در دیوان عالی به محدود شدن برخی حقوق شهروندی از جمله سقط جنین و آزادی‌های به زحمت به دست آمده در مورد همجنس‌گرایان و مهاجران منجر می‌شود. اما به نظر می‌رسد ترامپ این شرایط را باری خود ایده‌آل می‌داند و سعی دارد جایگزینی را به سرعت انجام دهد. زیرا ترامپ می‌تواند با انتصاب قاضی مد نظر خود انگیزه جمهوری خواهان را در هفته‌های آخر مبارزات انتخاباتی تقویت کند. همچنین نظر اوانجلیست‌های آمریکا که مذهبی‌های تندرو هستند را جلب کند.
 
گزینه های ترامپ برای دیوان عالی آمریکا


گزینه‌های روی میز ترامپ


 ترامپ بعد از انتخاب کاملا هریس به عنوان معاون اول بایدن، در رأی زنان جامعه آمریکا کمی به عقب رانده شده بود. حال با انتخاب دو زن برای صندلی گینزبرگ در دیوان عالی می‌تواند این عقب ماندگی را جبران کند. بر همین اساس ترامپ در میتینگ انتخاباتی خود که برای چندمین بار در کارولینای شمالی برگزار می‌شد، وعده داد که یک زن را در دیوانعالی منصوب خواهد کرد.

به گزارش فاکس نیوز، رئیس جمهوری آمریکا امی کنی برت و باربارا لاگوآ به عنوان نامزد‌های احتمالی جانشین گینزبرگ انتخاب کرده است. هر دوی این افراد شبیه ترامپ فکر و عمل می‌کنند.

امی کنی برت در ایالت ایندیانا در مدرسه حقوق نوتردام تدریس می‌کرده است تا این که ترامپ در سال ۲۰۱۷ او را به عضویت دادگاه تجدیدنظر فدرال در آورد و او با کسب ۵۵ رأی از جانب مجلس سنا تأیید شد. او اولین و تنها زنی است که صندلی ایندیانا را در دادگاه تجدیدنظر اشغال کرده است. برت زن ۴۸ ساله‌ای است که دیدگاه‌های بسیار مذهبی دارد. او هفت فرزند دارد که دو کودک را از هائیتی به فرزندی پذیرفته و یک فرزند بیولوژیک دارد. طرفداران حقوق زنان نگران هستند که خانم برت در صورت ورود به دیوان عالی در جهت تشدید مقررات سقط جنین در آمریکا موضع بگیرد. مایکل کنی، پدر برت به عنوان وکیل در شرکت نفت شل کار می‌کرد و مادرش خانه دار بود. بابی وث، پدربزرگ مادری او در جنگ جهانی دوم جنگید و در طول جنگ نزدیک به ۷۰۰ نامه برای مادربزرگ مادری برت نوشت. منتخبی از این نامه‌ها به صورت یک کتاب منتشر شده است.

باربارا لاگوآ اولین قاضی لاتین تبار (کوبایی) در دیوان عالی فلوریدا است. ترامپ در سال ۲۰۱۹ او را به عنوان قاضی دادگاه استیناف ایالت آتلانتا نامزد نمود و او با کسب ۸۰ رأی در این سمت انتخاب شد. لاگوآ ۵۲ ساله است و والدینش پنج دهه پیش در دوران حاکمیت کاسترو به آمریکا آمدند. لاگوا در سال ۱۹۸۹ از دانشگاه بین المللی فلوریدا لیسانس هنر را دریافت کرد و وی دکتر خود را از دانشکده حقوق کلمبیا در سال ۱۹۹۲ دریافت کرد.
 

تسلط محافظه‌کاران بر عالی‌ترین نهاد قضایی آمریکا

 
اگر ترامپ موفق شود یکی از گزینه‌های مد نظر خود را به عضویت در دیوان عالی آمریکا درآورد، محافظه‌کاران حزب جمهوری‌خواه علاوه بر ریاست جمهوری و سنا توان مضاعفی در سیستم قضایی آمریکا خواهند یافت. نتیجه این روند هر چه باشد به کام دموکرات‌ها و مخالفان ترامپ که اندک هم نیستند؛ خوش نخواهد بود. 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی