تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

مکانیسم ماشه؛ ناکامی آمریکا و تداوم مشقت ایران

حدود سه صبح فردا تکلیف در خواست مکانیسم ماشه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل روشن خواهد شد. با این حال پیش از این اتفاق افشای نامه تروئیکای اروپایی تکلیف این نشست را مشخص کرد.

کد خبر: ۷۱۶۹۴
۱۹:۰۲ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ سرویس جهان: تلاش دونالد ترامپ و مایک پمپئو در شورای امنیت به پایان تلخ خود نزدیک می‌شود. آمریکا بیش از این اعلام کرده بود که از طریق مکانیسم ماشه تمامی تحریم‌های بین المللی پیشین علیه ایران از ساعت ۸ شنبه شب به وقت شرق آمریکا (حدود سه بامداد یکشنبه به وقت تهران) اجرایی خواهد شد، اما به نظر می‌رسد بازنده این بازی دولت آمریکا است.

به گزارش رویترز، تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) روز گذشته در نامه جدیدی به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد بار دیگر تأکید کردند که تلاش آمریکا برای احیای تحریم‌های شورای امنیت ایران غیر قانونی است. سه کشور اروپایی بیان کردند که متعهد به ادامه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ هستند. نسخه‌ای از نامه این سه کشور اروپایی حاضر در برجام در اختیار برخی از خبرگزاری‌ها قرار گرفته است.

بیش از این مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی پنجشنبه خود گفت انتظار می‌رود تمامی کشور‌های قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به اجرایی مکانیسم ماشه (اسنپ بک) رأی دهند، اظهارنظری که به نظر عجیب می‌رسد.

زمان کمی به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران مانده است. آمریکا در چند ماه اخیر تمام سعی خود را برای تمدید این تحریم‌ها انجام داده است. اما تلاش واشنگتن بدون حامی در شورای امنیت ماند و بعد دولت ترامپ از مکانیسم ماشه سخن به میان آورد. در مکانیسم ماشه سازوکاری پیش‌بینی شده که در صورت تخطی از قراردادها، تحریم‌ها تعلیق شده به صورت خودکار بازگردند. اما موضوع اصلی این است که دو سال پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در دفتر خود در کاخ سفید از قرارداد برجام خارج شد و کشور‌های عضو توافق هسته‌ای می‌گویند آمریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند از این مکانیسم استفاده کند.

با این حال به دلیل نزدیک شدن زمان انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، قطعاً ترامپ به آسانی از کنار پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران نمی‌گذرد. او با خروج از برجام به دنبال دستاورد دیگری برای جایگزینی آن است و با اینکه تا امروز منزوی و شکست خورده در پرونده ایران در شورای امنیت به نظر می‌رسد، اما داستان به همین جا ختم نخواهد شد.

تحریم‌های جدید واشنگتن (انتقام ترامپ)
تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران تا به امروز باعث وضعیت اقتصادی ناگوار برای ایران شده است. از سوی دیگر به دلیل قدرت  اقتصادی و سیاسی آمریکا، با اعمال تحریم‌های یکجانبه از سوی این کشور؛ حقیقت ایران از سمت تمام جهان تحریم می‌شود. دونالد ترامپ نیز به خوبی از این موضوع با خبر است؛ به همین دلیل شکی نیست که بعد از شکست دیگری در شورای امنیت از طریق کنگره آمریکا دست به تحریم‌های جدید بزند تا ایران نتواند خرید و فروش تسلیحات انجام دهد.

به گزارش رویترز، ترامپ بعد از ماه اکتبر (پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران) به تحریم‌ها ادامه می‌دهد و داد و ستد تسلیحات با ایران نیز مشمول تحریم‌های ثانویه خواهد شد. تحریم‌های ثانویه به معنای اعمال مجازات‌هایی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی کشور‌های سومی است که تحریم‌های آمریکا علیه کشوری مانند ایران را نقض می‌کنند. در حقیقت آمریکا بار‌ها این نوع تحریم‌ها را در مورد ایران به اجرا درآورده است و تا حدودی نیز به جواب رسیده است.

از سوی دیگر، شش سناتور جمهوری خواه در نامه‌ای به دونالد ترامپ خواسته اند که بر اساس فرمان اجرایی صادره اوایل سال جاری میلادی همه بخش‌های مالی ایران را تحریم کند.. این سناتور‌های جمهوری خواه در ادامه به تحریم‌های واشنگتن علیه بانک مرکزی ایران اشاره کرده اند.

تحریم‌ها فشار بسیار سنگینی به اقتصاد ایران وارد کرده است با این حال  ترامپ تا امروز بعد از خروج از برجام بازنده پرونده ایران در جوامع بین المللی بوده است. به احتمال زیاد آمریکا امشب هم در همراه کردن جامعه جهانی با خود، ناکام خواهد بود. ناکامی دیپلماتیکی که البته احتمالا تاثیری بر وضعیت اقتصادی ایران نخواهد شد. 
 
خبر تکمیلی
بعد از قاره سبز نشینان، روسیه و چین نیز با طرح مسئله مکانیسم ماشه آمریکا مخالفت کردند و آن را غیر قانونی اعلام کردند. با این حال آمریکا خود را از تکاپو نیانداخته است.

به گزارش فاکس نیوز، مایک پومپئو، وزیرخارجه آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای رسماً مدعی آغاز بازگشت تحریم‌های ایران مطابق مکانیسم ماشه برجام شده است. در صورتی که دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد اقدامی بر اساس ادعا‌های آمریکا مبنی بر آغاز روند بازگردانی تحریم‌های بین المللی علیه ایران انجام نمی‌دهد. از طرف دیگر تروئیکای اروپا در پی ادعای آمریکا گفته است که این اقدام آمریکا قانونی نیست. مجید تخت‌روانچی٬ سفیر ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به بیانیه وزیر خارجه آمریکا در توئیتر خود نوشت که این اقدام آمریکا غلط و بی‌اعتبار است.

هنوز مشخص نیست که این حرکت آمریکا فقط جنبه سیاسی دارد یا به مرحله عمل هم در می‌آید. اما اگر آمریکا به تنهایی مکانیسم ماشه را اجرا کند، به احتمال زیاد دیگر کشور‌های عضو شورای امنیت را مجبور به همراهی با خود خواهد کرد. همانطور که آمریکا تا امروز از  اهرم تحریم برای همراه کردن دیگر کشور‌ها با خود استفاده کرده، از همین راه زین پس نیز استفاده می‌کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی