تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
توافق صلح امارات و بحرین با اسرائیل در کاخ سفید امضاء شد؛

به نام ابراهیم؛ به کام بنیامین!

بدون خاتمه دادن به اشتغال فلسطین، اسرائیل به «توافق ابراهیم» با امارات و بحرین رسید. صلحی که بیشتر به نفع بنیامین نتانیاهو و ترامپ تمام خواهد شد.

کد خبر: ۷۱۴۶۷
۰۰:۳۵ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
توافق صلح عرب‌ها و اسرائیل در کاخ سفید امضاء شد
 
دیدارنیوز ـ سرویس جهان: توافق صلح میان بحرین و امارات با اسرائیل در باغ پشتی کاخ سفید امضا شد. توافقی که آینده فلسطینی‌ها در آن جایی نداشت.

طبق گزارش فاکس‌نیوز، نخست‌وزیر اسرائیل، وزرای خارجه امارات و بحرین و رئیس جمهوری آمریکا توافق صلحی که «توافق ابراهیم» خوانده می‌شود، امضاء کردند. این توافق در حضور ۷۰۰ نفر در سه نسخه انگلیسی، عربی و عبری امضا شد. جالب این است که در این مراسم افراد محدودی از ماسک استفاده کردند.

طبق گزارش اسکای نیوز، همزمان با این توافق صلح دو راکت به اسرائیل شلیک شد. همچنین در فلسطین تظاهراتی از چند روز پیش در حال برگزاری است. در بحرین نیز تظاهرات‌ در حال جریان است.

ترامپ با حضور در بالکن معروف کاخ سفید قبل از امضای توافق صلح گفت: «خاورمیانه از بحران‌ها و تنش‌های بسیاری رنج می‌برد. ما گام‌های بزرگی به سوی تحقق صلح در منطقه برداشتیم. اسرائیل، امارات و بحرین به تبادل سفیران خواهند پرداخت. این توافق صلح به همه مسلمانان جهان اجازه خواهد داد مسجد الاقصی را زیارت کنند. نزدیک شدن‌های متفاوت و جدیدی در منطقه رخ خواهد داد و کشور‌های دیگری پا جا پای امارات و بحرین خواهند گذاشت. اینجا جمع شده‌ایم تا روند تاریخ را تغییر دهیم ما شاهد صبحی جدید برای خاورمیانه با شجاعت این کشور‌ها هستیم. مردم خاورمیانه اجازه انزجار از اسرائیل را نخواهند داد که بهانه‌ای برای افراط‌گرایی باشد.

بعد از دونالد ترامپ، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سخنرانی کرد و گفت: «ما در لحظه‌ای تاریخی و صبح جدید صلح هستیم. این توافقنامه همه خاورمیانه را دور هم جمع می‌کند. مردم اسرائیل کاملا بهای جنگ را می‌شناسند. من نیز بهای جنگ را می‌دانم از این رو به صلح بله می‌گویم، این صلح گسترده خواهد بود، زیرا کشور‌های دیگر نیز به این روند خواهند پیوست و احتمالا این روند به مناقشه اسرائیل و فلسطین خاتمه خواهد داد.»

بعد از نتانیاهو وزیرخارجه امارات در یک حرکت نمادین با زبان عربی شروع به سخنرانی کرد و گفت: «این صلح چهره منطقه را تغییر می‌دهد.» عبداللطیف الزیانی، وزیرخارجه بحرین نیز اظهار کرد: «ما فرصتی برای تغییر واقعیت خاورمیانه داریم.»

توافق میان اسرائیل و امارات ابعادی بیشتر از توافق میان اسرائیل و بحرین داشته است. ترامپ پیش از مراسم امضای توافق صلح با همه اعضای توافق جداگانه دیدار کرد و کلید نمادین کاخ سفید را به بنیامین نتانیاهو هدیه داد. او در این گفت‌وگو‌ها مدعی شد، پنج کشور دیگر به جز امارات و بحرین در حال بررسی امکان عادی سازی روابط با اسرائیل هستند، اما از افشای نام این کشور‌ها امتناع کرد.

در باغ پشتی کاخ سفید تا به امروز سه توافق کشور‌های عربی با اسرائیل امضاء شده است. بار اول در توافق مصر با اسرائیل جیمی کارتر (رئیس جمهوری دموکرات وقت آمریکا) میانجی بود. بار دوم در توافق اردن با اسرائیل بیل کلینتون (رییس جمهوری دموکرات وقت آمریکا) میانجی توافق یک کشور عربی با اسرائیل بود. اما این بار یک رئیس جمهوری از حزب جمهوری خواه میانجی توافق دو کشور عربی با اسرائیل بود.

ردپای ایران در توافق ابراهیم
ترامپ حتی در توافق اسرائیل با دو کشور عربی هم سعی دارد، پای ایران را به میان بیاورد. برخی از کارشناسان معتقد هستند این توافق برای مقابله بیشتر در منطقه در برابر ایران صورت گرفته است.

ترامپ در نشست جداگانه با اعضای توافق صلح در مورد ایران گفت: «اگر جو بایدن پیروز شود، ایران و روسیه و چین آمریکا را صاحب خواهند شد. ایران دوست دارد با آمریکا توافق کند، اما نه با من بلکه با جو بایدن خواب آلو. اما وقتی من دوباره رئیس جمهوری آمریکا بشوم، ایران ظرف یک هفته با من توافق خواهد کرد.»

با این حال ترامپ هیچگاه توضیح نداده است که چگونه می‌خواهد ظرف یک هفته توافقی که چهار سال نتوانسته انجام دهد، به سرانجام برساند.

شوی بی بی و ترامپ تکمیل شد!
مراسم امروز کاخ سفید به نظر بیشتر شوی تبلیغاتی برای ترامپ و نتانیاهو بود. در صحبت‌های ترامپ نیز به خوبی این رویکرد مشخص بود.

ترامپ می‌خواهد در انتخابات ۲۰۲۰ به پیروزی دست یابد و شوی امروز کاخ سفید قطعاً کمک بزرگی به او خواهد کرد. او در مصاحبه با فاکس نیوز قبل از مراسم توافق گفت: «آماده‌ام سلاح‌های فروخته شده به اسرائیل را به کشور‌های دیگر خاورمیانه هم بفروشم. مشکلی یا مانعی برای فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات نمی‌بینم.» و با اشاره به ثروت در خاورمیانه بیان کرد: «این برای آمریکا مفید خواهد بود.» ترامپ با این سخنان سعی دارد نشان دهد که برای اقتصاد آمریکا هنوز تلاش می‌کند و می‌تواند اقتصاد به هم ریخته آمریکا به دلیل کرونا را سامان بخشد.

از سوی دیگر، این توافق نجات دهنده بنیامین نتانیاهو است؛ در شرایطی که مردم اسرائیل بار‌ها به سیاست‌های او اعتراض کرده‌اند و حتی جلوی خانه او جمع شده‌اند. او پرونده‌های فساد مالی فراوانی دارد که سعی می‌کند افکار عمومی را از این موضوع منحرف کند و این مراسم وسیله خوبی برای اهداف نتانیاهو بود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی