تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

بیخیالی مردم نسبت به کرونا؛ مگر بالاتر از قرمز هم رنگی هست؟

عکس‌العمل رفتاری این روزهای مردم در برابر کرونا شده مصداق این ضرب‌المثل‌ها که "طرف پوستش کلفت شده" یا " دل به دریا زده"؛ واقعیتی غیر قابل انکار که بالا رفتن تعداد آمار مبتلایان و قرمز شدن وضعیت برخی از استان‌ها مثل قم، خوزستان، اصفهان، خراسان‌های شمالی و رضوی و همه استان‌های شمالی، گویا کم کم قرار است به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل شود.

کد خبر: ۷۱۴۵۰
۱۴:۱۴ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۹

بیخیالی مردم نسبت به کرونا؛ مگر بالاتر از قرمز هم رنگی هست؟

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: عکس‌العمل رفتاری این روزهای مردم در برابر کرونا شده مصداق این ضرب‌المثل‌ها که "طرف پوستش کلفت شده" یا "دل به دریا زده"؛ واقعیتی غیرقابل انکار که بالا رفتن تعداد آمار مبتلایان و قرمز شدن وضعیت برخی از استان‌ها مثل قم، خوزستان، اصفهان، خراسان‌های شمالی و رضوی و همه استان‌های شمالی، گویا کم کم قرار است به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل شود.

 

البته این بیماری کل دنیا را فرا گرفته است، اما ثابت شده که رفتارها و کنش‌های مردم نسبت به این ویروس، تاثیر مستقیمی روی بالا و پایین رفتن آمار مبتلایان کرونا دارد که مرور آمارها مهر تاییدی بر این موضوع است، هر چند نمی‌توان نقش رفتارهای دولت و مسئولان را در بالا رفتن آمار ابتلا به کرونا نادیده گرفت.

 

اخبار منتشره حاکی از آن است که شهرهای استان قم و خوزستان شرایط خطرناک‌تری نسبت به استان‌های دیگر دارند تا جایی‌که صحبت بر سر تعطیلی برخی شهرها هم هست. در این گزارش به بررسی وضعیت استان‌هایی که بیشتر درگیر کرونا هستند، پرداختیم و علت وضعیت فوق قرمز استان‌ها را نیز با یک متخصص طب اورژانس بررسی کردیم که می‌خوانید.

 

نواختن زنگ خطر جدی در استان قم و شهر دزفول      

طبق گفته محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در مصاحبه‌ای با اعلان وضعیت فوق قرمز در این شهر گفته که روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ نفر در قم به دلیل ابتلا به کرونا بستری می‌شوند که این آمار در روز‌های گذشته به ۹۲ نفر رسیده است.

 
به گفته این مقام مسئول اوج‌گیری کرونا بعد از گذشت دو هفته از تعطیلی، تجمعات و مسافرت‌ها اتفاق افتاده است؛ او از مردم خواسته علاوه بر استفاده از ماسک و شرکت نکردن در تجمعات، مدارس هم غیر حضوری برگزار شود.
 
شهر دزفول هم شرایطی شبیه قم دارد، شهرستان دزفول که پس از عبور از یک پیک سنگین، بر اساس شاخص‌های سنجش شرایط کرونایی در یک دوره کوتاه در وضعیت سفید قرار گرفت، اکنون در شرایط «هشدار» به سر می‌برد. چند روزی می‌شود که مسئولان دزفول در مصاحبه‌های مختلف نسبت به روند فزاینده شیوع کرونا و احتمال وقوع یک پیک سهمگین در این شهرستان هشدار می‌دهند و از فعال شدن تعدادی از بخش‌های کرونایی بیمارستان گنجویان که به دلیل وضعیت سفید تخلیه شده بودند، خبر می‌دهند.
 
افزایش نگران‌کننده آمار مبتلایان به کرونا در دزفول در حالی است که بار‌ها از سوی رسانه‌ها و مسئولان تأکید شد که تنها راه پایداری وضعیت سفید، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است، اما گوش بسیاری از مردم به این حرف‌ها بدهکار نبود. گویا طولانی شدن زمان شیوع کرونا موجب بی‌تفاوتی آن‌ها نسبت به این شرایط سخت شده است.
 
محمد فتحی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز هم چند روز پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرد آمار فوتی‌های کرونا در استان البرز از مرز هزار نفر گذشت و تعداد بیماران بستری شده جوان و کمتر از سن پنجاه سال در استان هم ۹۸ نفر و تعداد بیماران بستری شده بدحال در ۲۴ ساعته گذشته هم به ۱۳۱ نفر رسیده است.
 

سایر استان‌ها هم کم و بیش وضعیتی شبیه استان البرز دارند و کنتور آمار کرونا روی همین اعداد ایستاده است و بعضا برخی از استان‌ها که آمارشان رشد فزاینده‌ای داشته چندین علت را در پس زمینه این افزایش دارند که پیشتر در همین گزارش به آن اشاره شد.

 

کلید رفتن کرونا در دستان مردم است

«مردم باید کرونا را جدی بگیرند و بهتر است یک سری هم به بیمارستان‌های شهر بزنند تا ببینند وضعیت آدم‌هایی که بستری هستند چگونه است، خیلی از آنها با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.» این صحبت‌های عباس حسنی متخصص طب اورژانس است که در گفت‌وگو با دیدار مطرح کرد و گفت: «آمار مبتلایان روز به روز اضافه می‌شود و علت اصلی آن هم شرکت مردم در مراسم‌های مختلف مثل عزاداری و عروسی است. دیگر برای مردم فرقی نمی‌کند این تجمعات مذهبی است یا غیر مذهبی؛ بدون رعایت فاصله اجتماعی و ماسک در کنار هم همه جا حضور دارند.»

 

او با اشاره به اینکه این ویروس بدون هیچ تاملی و با کوچکترین عدم رعایت به افراد منتقل می‌شود، تاکید کرد: «صف‌های نانوایی، پاساژها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همه فضاهایی که تجمع افراد در آن زیاد باشد محیط مطلوبی برای شیوع ویروس کرونا است و متاسفانه همه این را می‌دانند و اما هیچ کس رعایت نمی‌کند.»

 

این متخصص طب اورژانس مسئولان را هم در بی توجهی مردم نسبت به رعایت نکردن پروتکل‌ها و شیوع بیشتر کرونا مقصر دانست و گفت: «این وظیفه کادر درمانی و مسئولان است که هشدارهای لازم را برای مردم مدام تکرار کنند تا آگاهی‌ها نسبت به شیوع و درمان این ویروس بالا برود.»

 

حسنی تاکید کرد: «تنها در یک شیفت بیمارستانی در قم ۳۰ مریض بد حال بستری شدند که بیشتر آنها هم وضعیت خوبی نداشتند و احتمال مرگ آنها بالا بود، با اینکه همه این اتفاق‌ها را می‌بینند و می‌شنوند اما باز هم بی‌تفاوت‌اند و این یعنی رقم خوردن یک فاجعه بزرگ و باید منتظر اتفاق‌های بدتری هم باشیم.»

 

او با اشاره به ثبت وضعیت فوق قرمز در استان قم افزود: «مگر بالاتر از رنگ قرمز برای این ویروس خطرناک و کشنده هم داریم، مردم باید درک کنند و بدانند این موضوع شوخی بردار نیست.»

 

این متخصص طب اورژانس معتقد است: «کلید پیشگیری کردن و مبتلا نشدن به این ویروس نرفتن به عزاداری، عروسی و شرکت نکردن در تجمعات است.»

 

سخنگوی وزارت بهداشت، تعداد فوتی‌های کرونا در شبانه روز گذشته را ۱۴۰ نفر اعلام کرد و گفت: «آمار کلی جان باختگان کرونا در کشور به ۲۳ هزار و ۴۵۳ نفر رسیده است. این آخرین آماری است که از سوی این وزارتخانه اعلام شده و با بررسی آمار هفته‌های گذشته می‌توان به راحتی فهمید که شیوع این ویروس دوباره اوج گرفته و شاید اگر مردم همچنان نسبت به سلامتی خود و اطرافیان بی تفاوت باشند باید منتظر یک فاجعه ملی یا حتی بین‌المللی بود.»

 

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی