تیتر امروز

حمله ایران به اسرائیل/ علی باقری: در کمتر از چند ثانیه به هرگونه حمله جدید اسرائیل پاسخ می‌دهیم
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ علی باقری: در کمتر از چند ثانیه به هرگونه حمله جدید اسرائیل پاسخ می‌دهیم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست
کارشناس روابط خارجی در گفت‌وگو با دیدارنیوز، علل و عواقب جنگ بین ایران و اسرائیل را بررسی کرد

جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست

بر خلاف غالب پیش‌بینی‌ها، ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی مستقیم کرد، حمله‌ای که ممکن است پیامد‌هایی برای ایران به همراه داشته باشد. آنچه می‌خوانید نظر سید علی بیگدلی کارشناس روابط خارجی...

بیانیه دفتر آیت الله سیستانی در باره دیدار ایشان با نماینده سازمان ملل

دفتر مرجعیت عالی دینی عراق روز یکشنبه بیانیه‌ای در مورد دیدار آیت‌الله «سید علی سیستانی» با نماینده دبیرکل سازمان ملل در این کشور منتشر کرد.

کد خبر: ۷۱۲۶۵
۱۵:۴۲ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۹
 
دیدارنیوز ـ به نقل از سایت «شفقنا»، آیت الله العظمی سیستانی (دام ظله) امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ایشان پیش از ظهر امروز خانم «جنین هنیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق را به حضور پذیرفتند و در این دیدار به مواضع خود در باره شماری از مسائل مهم اشاره کردند.
 
اولا: انتخابات پارلمانی که قرار است سال آینده در عراق برگزار شود، از اهمیت بالایی برخوردار است و باید شرایط ضروری را برای آن فراهم آورد که به نتایج آن درجه بالایی از اعتبار بدهد تا شهروندان را به مشارکت گسترده در آن ترغیب کند و برای این هدف باید مطابق با یک قانون منصفانه و عادلانه و به دور از منافع شخصی برخی فراکسیون‌ها و طرف‌های سیاسی انجام شود، همچنان که باید در مراحل مختلف برگزاری آن، روند شفافیت مراعات شود و نظارت و کنترل بر آن به صورت جدی و با هماهنگی بخش مربوطه در هیات سازمان ملل متحد صورت گیرد.
 
انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق به خودی خود یک هدف نیست، بلکه مسیر مسالمت‌آمیز صحیح برای خروج از بن‌بست کنونی است که کشور در نتیجه تراکم بحران‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، بهداشتی، خدماتی و نظیر آن رنج می‌برد. بنابراین ضروری است که شهروندان این فرصت را داشته باشند که در گزینه‌های سیاسی خود تجدید نظر کنند و با آزادی و به دور از هرگونه فشار نمایندگان در مجلس، نامزدهای آتی را انتخاب کنند تا صلاحیت کار در جهت حل مشکلات و بحران‌ها را داشته باشند.
 
تاخیر بیشتر در برگزاری انتخابات و یا اجرای آن بدون فراهم شدن شرایط لازم برای موفقیت آن به گونه‌ای که نتایجش قانع کننده برای بیشتر شهروندان نباشد، به تعمیق مشکلات کشور و – خدای ناکرده- رسیدن به وضعیتی منجر خواهد شد که وحدت و آینده فرزندانش را تهدید می‌کند و همه طرف‌های مربوطه را که در شرایط کنونی زمام قدرت را در اختیار دارند، پیشمان خواهد کرد.
 
دوم: دولت کنونی نسبت به تداوم و پیشبرد قاطعانه و با قدرت اقداماتی که در راه اجرای عدالت اجتماعی اتخاذ کرده از جمله به دست گرفتن کنترل گذرگاه‌های مرزی، بهبود عملکرد نیروهای امنیتی در راستای بالا بردن نظم و انضباط و حرفه‌ای‌گری آنها، اعمال اقتدار دولت، جمع‌آوری سلاح‌های غیرقانونی، اجازه ندادن به تجزیه مناطق کشور به مناطق تحت کنترل گروه‌های مشخص با زور سلاح و تحت عناوین مختلف و دور از اجرای قوانین نافذ، دعوت می‌شود.
 
دولت همچنین به اتخاذ گام‌های جدی و استثنایی برای مبارزه با فساد و باز کردن پرونده‌های بزرگ دیگر در این زمینه براساس اقدامات قانونی و به دور از هرگونه گزینش دعوت می‌شود تا هر فاسدی به مجازات عادلانه برسد و حقوق ملت با هر موقعیت و حمایتی از او ستانده شود.
 
همچنین از دولت خواسته می‌شود با جدیت تمام برای شناسایی همه کسانی که از آغاز جنبش مردمی در سال گذشته، اعمال جنایتکارانه‌ای اعم از قتل، جرح و غیر از آن در حق تظاهرات کنندگان، نیروهای امنیتی و شهروندان بی‌گناه مرتکب شدند و به اموال عمومی و خصوصی تجاوز کردند، بویژه جناح‌هایی که اقدام به ربایش کردند و در پشت ترورهای اخیر بودند، تلاش کند.
 
اجرای عدالت در حق همه کسانی که جرایم مذکور را مرتکب شدند، یک خواسته ضروری است که باید روزی برآورده شود و این همان روش سودمند برای جلوگیری از تکرار چنین جنایت‌هایی در کشور و بازدارندگی از بازگشت به امثال آنها است.
 
سوم: حفظ حاکمیت ملی، جلوگیری از نقض آن و ایستادن در برابر دخالت‌های خارجی در امور کشور و دور کردن خطرات تجزیه از آن مسوولیت همگانی است و موضعی ملی و یکپارچه را در قبال مسائل مختلفی که به منافع عالی عراقی‌ها در حال و آینده لطمه می‌زند، ایجاب می‌کند و دسترسی به آن در سایه اختلافات و پیروی از منافع شخصی یا حزبی و یا منطقه‌ای ممکن نیست، بنابراین طرف‌های مختلف ملزم به افزایش سطح مسئولیت ملی و عدم کوتاهی در برابر حاکمیت کشور، ثبات و استقلال تصمیم‌گیری سیاسی آن تحت هر بهانه‌ای هستند.
 
هنیس پلاسخارت نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق امروز با آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی‌قدر عراق در دفترش در نجف اشرف دیدار و گفت وگو کرد.
 
پلاسخارت به عنوان نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق، تنها مقام بین‌المللی است که آیت الله سیستانی حاضر به دیدار و گفت وگو با وی است.
 
نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق پیش این در بحبوبه اعتراضات اجتماعی اکتبر ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰ در یازدهم نوامبر ۲۰۱۹ با آیت الله سیستانی دیدار کرده و پیرامون اوضاع عراق با او بحث و گفت وگو کرد.
 
پلاسخارت در پایان دیدار امروز با بیان اینکه آیت الله سیستانی از نظر سازمان ملل ارزش بالایی دارد، گفت که این مرجع عالی‌قدر شهروندان را به مشارکت گسترده در انتخابات آینده عراق فراخوانده است.
 
نماینده دبیرکل سازمان ملل گفت: تاخیر در برگزاری و یا برگزاری آن بدون فراهم کردن همه شروط لازم برای موفقیت انتخابات، مخاطرات بزرگی به دنبال دارد.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی