تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
تنها فرودگاه منطقه آزاد چابهار با یک نامه تعطیل شد

تعطیلی فرودگاه کنارک؛ قفل بزرگ روی تجارت و گردشگری

در یک اقدام غیرقابل پیش‌بینی تنها فرودگاه منطقه آزاد چابهار که در شهر کنارک قرار دارد بسته شد و این منطقه ماند با سیل عظیمی از گردشگران، تجار و بازرگانانی که از روز پنج شنبه سردرگم و منتظرند که شاید درهای این فرودگاه به روی مسافران باز شود، اما شنیده ها حاکی از آن است که تا هفتم مهرماه این اتفاق نخواهد افتاد.

کد خبر: ۷۱۱۷۸
۱۷:۵۸ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۹

قفل بزرگ روی تجارت و گردشگری

دیدار نیوزـ نسرین نیکنام: در یک اقدام غیرقابل پیش بینی تنها فرودگاه منطقه آزاد چابهار که در شهر کنارک قرار دارد بسته شد و این منطقه ماند با سیل عظیمی از گردشگران، تجار و بازرگانانی که از روز پنج شنبه سردرگم منتظرند که شاید در‌های این فرودگاه به روی مسافران باز شود، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که تا هفتم مهرماه این اتفاق نخواهد افتاد.

 

چهارشنبه شب نوزدهم شهریور ماه مسافرانی که قصد داشتند فردا یعنی روز پنجشنبه چابهار را به مقصد تهران ترک کنند با پیامکی عجیبی روبرو شدند، بازگرداندن هزینه بلیط و خبر تعطیلی فرودگاه؛ آن‌ها دو راه بیشتر برای برگشت به تهران نداشتند یا باید خود را به شهر ایرانشهر یا زاهدان می‌رساندند که فاصله زمانی چابهار تا شهر اول بیش از سه ساعت و با شهر دوم بیش از هشت ساعت است.

 

شاهدان عینی در گفتگو با دیدار نیوز ماجرا را اینطور تعربف کردند.

 

«وقتی چهارشنبه شب پیامک کنسلی بلیط و تعطیلی فرودگاه را دریافت کردیم تصورمان این بود که مشکل فنی یا زیرساخت پیش آمده و ممکن است ۲۴ ساعت بعد مشکل حل شود، با همین امید پنج شنبه راهی فرودگاه شدیم، اما در‌های فرودگاه بسته بود.»

 

مطهره واعظی پور که با یک تیم برای پخش لوازم التحریر در مناطق محروم چند روزی را در چابهار گذرانده بود، درباره این اتفاق به دیدار گفت: «در چند روزی که ما در سطح شهر و روستا‌های اطراف بودیم خبری از تعطیلی فرودگاه نبود و چهارشنبه شب از طریق پیامک متوجه شدیم.»

 

او با اشاره به اینکه کل تیم مجبور بود پنج شنبه به تهران برگردد، افزود: «پس از پیگیری متوجه شدیم که مشکل مربوط به فرودگاه و پرواز نیست، گفتند مسوولان فرودگاه تصمیم به تعطیلی فرودگاه گرفتند که گویا پای شرکت عقاب عسلویه به عنوان مالک هم در این میان است. بعد از مشورت با تیم تصمیم گرفتیم به زاهدان برویم تا با آخرین پرواز و با قیمت ۶۰۰ هزار تومانی خودمان را به تهران برسانیم.»

 

واعظی پور ادامه داد: «خیلی از مسافران علاوه بر تحمل این همه مسافت و سختی راه مجبور شدند دو میلیون تومان کرایه ماشین رسیدن به زاهدان را بدهند و یکی از مسافران هم یک میلیون داده بود خود را به ایرانشهر رسانده بود.»

 

جواب نمی‌دهم!

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد یکی از علل بسته شدن فرودگاه تصمیمی است که شرکت عقاب عسلویه به عنوان بهره بردار فرودگاه کنارک گرفته است و این تصمیم را در قالب یک نامه خطاب به رییس سازمان هوایپمایی کشور اعلام کرده است؛ در این نامه آمده: «به علت تعمیرات سطح پروازی و سیستم‌های ناوبری و رفع ایرادات به وجود آمده در بخش‌های سوخت‌رسانی، باند فرودگاه چابهار از امروز پنجشنبه تا اطلاع ثانوی مسدود بوده و امکان نشست و برخاست پرواز‌های مسافری را ندارد.»

 

برای آگاهی از صحت و سقم این خبر با عماد الدین کاوه رییس شرکت عقاب عسلویه تماس گرفتیم، اما او از دادن جواب به این پرسش که چرا فرودگاه کنارک بسته شده است سرباز زد و گفت: "جواب این سوال را نمی‌دهم. "

 

او در پاسخ به این پرسش که این تصمیم اتفاق بزرگی است و چه کسی باید پاسخگو باشد، گفت:" هیچ کس. از سیستم ما هیچ کس جواب نخواهد داد. "

 

 برگزاری مانور آری یا نه؟

 نکته قابل این است که فرودگاه کنارک، نظامی است از این رو مسئولان ذیربط به راحتی می‌توانند درباره فعالیت این فرودگاه تصمیم بگیرند، که آن‌ها دلیل این تصمیم ناگهانی را مشکلات زیرساختی و تعمیر باند فرودگاه اعلام کردند. اما این پاسخ منطقی برای گردشگران به ویژه گردشگران سلامت، فعالان اقتصادی و تاجران نیست. در حال حاضر عده زیادی از مسافران در چابهار سرگردانند و بسیاری از آن‌ها شرایط سفر زمینی چند ساعته به شهر‌های اطراف آن هم در جاده‌های پر خطر استان سیستان و بلوچستان را ندارند و مسوولان باید پاسخ روشنی به افکار عمومی بدهند.

 

از سوی دیگر برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که ارتش قصد دارد در این منطقه مانوری برگزار کند و برای اینکه اتفاقی شبیه هواپیمای اوکراینی اتفاق نیفتد فرودگاه را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده است. اما هنوز هیچ منبعی این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است.

 

فاز اول فرودگاه چابهار سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد

بسته شدن ناگهانی فرودگاه کنارک سبب شد موضوعات قدیمی دوباره سرباز کند یکی از این موضوعات ساخت فردگاه مستقل برای منطقه آزاد چابهار است.

 

"سعید چلندری" معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار در گفتگو با دیدار درباره شرایط پیش آمده چنین توضیح داد: «یازدهم شهریور ماه فرودگاه کنارک بدون اطلاع رسانی به منطقه آزاد چابهار در نامه‌ای به شرکت‌های هوایی اعلام کرد که به دلیل نارسایی و پوسیدگی لوله‌های سوخت، پرواز‌ها تا اطلاع ثانوی در این فرودگاه تعطیل است طی تماسی که با مدیریت فرودگاه داشتم ایشان اعلام کردند که باند فرودگاه دچار ترک خوردگی شده است؛  پس از آن، از فرودگاه درخواست کردیم که با یک باند موجود خدمات دهی به پرواز‌ها را انجام دهد تا باند دوم بهسازی شود، اما پاسخی به ما داده نشد.»

 

او در پاسخ به این پرسش که ممکن است مشکلات مالی باعث تعطیلی فرودگاه شده باشد، گفت: «در دهه‌های گذشته تاکنون منطقه آزاد چابهار هزینه‌های ترمینال مسافری و سایر هزینه‌های جاری و عمرانی فرودگاه کنارک را تقبل و پرداخت کرده است، برای نمونه سال گذشته برای بازسازی ترمینال مسافری این فرودگاه ۷.۵ میلیارد تومان از سوی منطقه آزاد چابهار هزینه شد و به تازگی نیز ۱.۵ میلیارد تومان برای امور تاسیساتی وسرمایشی فرودگاه اختصاص یافته است.»

 

معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار درباره وضعیت فرودگاه چابهار نیز گفت: «۲۰ سالی می‌شود که بحث ایجاد یک فرودگاه مستقل در منطقه آزاد چابهار مطرح است، اما هیچ وقت جدی پیگیری نشد تا اینکه در دولت یازدهم موافقت اصولی آن صادر و سازمان فرودگاهی کشور متولی شد تا با اخذ مجوز‌ها احداث این فرودگاه را آغاز کند.»

 

او ادامه داد: «در دولت دوازدهم نیز با همراهی وزیر راه و پیگیری دبیرخانه مناطق آزاد و استاندار سیستان و بلوچستان مجوز بین المللی صادر شد و از اواخر سال ۹۸ کار‌های عملیاتی کلید خورد، اما با شیوع ویروس کرونا عملیات عمرانی برای چند ماه متوقف و دوباره از خرداد ماه پیمانکار شروع به کار کرده است.»

 

چلندری از تخصیص اعتبار ۴۸۰ میلیارد تومانی برای فاز اول فرودگاه بین المللی چابهار خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با پیگیری‌های دستگاه‌های ذیربط فاز اول که شامل باند، دیوار پیرامونی، تاسیسات و برج مراقبت است تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

 

او با بیان اینکه تلاش‌های زیادی برای احداث فرودگاه بین المللی چابهار انجام شده است، افزود: «در همان روز‌های اول تعطیلی فرودگاه جانشین نیروی هوایی ارتش سفری به منطقه داشت؛ مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در گفتگو با وی خواستار کمک وی برای رفع مشکل و تداوم خدمات رسانی به مردم شد که جانشین نیروی هوایی ارتش این کار را به توقف احداث فرودگاه جدید چابهار مشروط کرد.»

 

معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه این منطقه جزء چهار شهر لجستیک قرار گرفته است و پیش نیاز یک شهر لجستیک داشتن مسیر جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی است که با ایجاد این فرودگاه می‌تواند در ردیف این شهر‌ها قرار گیرد.

 

تماس‌های خبرنگار دیدار برای دریافت اطلاعات بیشتر از مسوولان فرودگاهی چابهار و هواپیمایی کشور به نتیجه نرسید و هیچ کس پاسخگو نبود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی