تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

هزینه بهداشت و سلامت دانش‌آموزان: یک میلیون ناقابل

۱۵ هزار تومان هزینه روزانه هر دانش‌آموز برای اقلام بهداشتی. موضوعی که این روز‌ها نقل و نبات خانواده‌هایی شده که محصل دارند. بهتر است بگوییم چالش جدید مادران؛ حالا هزینه‌های بهداشتی هم به هزینه‌هایمان اضافه شد، البته که سلامت مهمتر است، اما خب هزینه، هزینه است.

کد خبر: ۷۱۰۶۲
۱۴:۰۳ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۹

هزینه بهداشت و سلامت دانش‌آموزان: یک میلیون ناقابل

 

دیدارنیوز ـ فاطمه عسگری: ۱۵ هزار تومان هزینه روزانه هر دانش‌آموز برای اقلام بهداشتی. موضوعی که این روز‌ها نقل و نبات خانواده‌هایی شده که محصل دارند. بهتر است بگوییم چالش جدید مادران؛ حالا هزینه‌های بهداشتی هم به هزینه‌هایمان اضافه شد، البته که سلامت مهمتر است، اما خب هزینه، هزینه است. در خیابان، کوچه و بازار و فضای مجازی، مادر‌ها دو به دو از مشکلات و هزینه‌های مازاد سال جاری با هم گپ می‌زنند. انتخاب من، اما فضای مجازی است. کامنت‌ها را زیر و رو می‌کنم. یکی از مادر‌ها نوشته: «اگر مدرسه‌ها حضوری باشد با این همه هزینه فرزندانم را به مدرسه نمی‌فرستم.» دیگری در پاسخ به او گفته: «کاش کمی به فکر آن‌ها بودی.»

 

با یکی از مادر‌هایی که فرزند کلاس اولی دارد تماس می‌گیرم و در مورد شرایط این روز‌ها از او می‌پرسم. می‌گوید فقط اقلام بهداشتی نیست، هزینه‌های زیاد دیگری هم به هزینه‌های دیگر اضافه شده است. آن هم فقط برای دو ساعت حضور در مدرسه. او ادامه می‌دهد: «مدیران مدارس ما را مجبور کرده‌اند که بچه‌ها را روزانه با دو ماسک و مواد ضدعفونی و شوینده به مدرسه بفرستیم، اما بچه‌ها که طرز استفاده صحیح را به صورت کامل نمی‌دانند و تازه باید به دوستانشان هم بدهند.»
بحث دیگر این است که همه خانواده‌ها توانایی تامین هزینه سرویس مدارس را ندارند به همین دلیل این ویروس باری بر دوش خانواده شده است. کیف، کتاب، لوازم تحریر و لباس فرم به کنار، حالا هم هزینه‌های اقلام بهداشتی مانند ماسک، ژل ضد عفونی، الکل و سرویس مدارس و هزینه جلسات اولیاء و مربیان هم به این هزینه‌ها اضافه شده است.

 

کاش مدارس تعطیل می‌شد!

برخی مادر‌ها هم به تعطیل‌شدن مدارس دلبسته‌اند، ولی برخی دیگر که شاید نفس‌شان از جای گرم درمی‌آید می‌گویند هر هزینه‌ای لازم باشد برای فرزندشان پرداخت می‌کنند، اصلا اهمیت ندارد. چون این وضعیت تداوم ندارد و مانند هزینه‌های دیگر مدارس، این را هم ابتدای سال پرداخت می‌کنند و تمام. اوضاع که همینطور نمی‌ماند. عده‌ای هم به راه‌حل دولت امید بسته‌اند که بهداشت فرزندانشان را تامین کنند که این یکی هم در نوع خودش جذاب است!

 

اینطور که به نظر می‌رسد ماندن بچه‌ها در خانه و خواندن درس و مشق بسیار به صرفه‌تر از به مدرسه رفتن است. چون با یک حساب سرانگشتی محصلان فقط در مدارس هفته‌ای ۱۲ ماسک، ۵۰۰ سی سی محلول شست‌وشو و یک ژل ضدعفونی مخصوص کودکان استفاده می‌کنند که با احتساب ماسک ۲۰۰۰ تومانی، الکل ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی و ژل ۲۰ هزار تومانی یعنی چیزی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در هفته که در ماه به چیزی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان تبدیل می‌شود. البته این مبالغ صرف‌نظر از هزینه سرویس مدارس و ضدعفونی روزانه کتاب‌ها و شست‌وشوی لباس مدارس در نظر گرفته شده است. این در حالی است که شرایط اقتصادی کشور به‌شکلی رقم خورده است که بسیاری از مردم در تامین معاش روزانه خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و حالا با شیوع ویروس کرونا متحمل بسیاری از هزینه‌هایی شده‌اند که قابل اغماض نیست. در چنین شرایطی دو حالت پیش رو دارند: یا در خانه بمانند و آموزش ببینند یا از هزینه‌های جانبی خود چشم‌پوشی کنند تا مبادا فرزندشان ترک تحصیل کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی