دیدارنیوز - به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، ابراهیم مرادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: بر اساس پیش بینیهای انجام شده در سال ۲۰۲۰ در جهان شاهد کاهش ۹۷ میلیارد دلاری (۵۷ درصدی) درآمد فرودگاهی خواهیم بود و بر اساس آنچه تا کنون در صنعت هوانوردی کشور در شرایط کرونایی رقم خورده است، پیش بینی میشود تا پایان سال ۲۰۲۰ شاهد کاهش ۴۷ درصدی تعداد مسافران فرودگاههای کشور باشیم.
پیش بینی توقف پروژههای توسعهای فرودگاه مهرآباد در کمبود نقدینگی
وی افزود: این در حالی است که فرودگاه مهرآباد به عنوان بزرگترین و پرترافیکترین فرودگاه کشور پس از کاهش محدودیتهای سفر از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، با بیش از ۹۰ درصد ظرفیت خود در حال خدمت رسانی به مردم و شرکتهای هواپیمایی داخلی است.
مدیرکل فرودگاه بین المللی مهرآباد بیان کرد: مهرآباد در حال حاضر با کمبود شدید منابع مواجه است و چنانچه شرکتهای هواپیمایی داخلی دریافت کننده تسهیلات دولتی، سهمی از کمکهای دریافتی را به پرداخت بدهیهای خود به فرودگاه بین المللی مهرآباد اختصاص ندهند، همه پروژههای توسعه فرودگاه که با مشکل جدی کمبود منابع در حال حاضر مواجه هستند، متوقف خواهد شد و به طور قطع عدم اجرای این پروژهها و محدودیتهای ظرفیتی، بیشتر متوجه شرکتهای هواپیمایی و حیات پروازی آنها خواهد بود، زیرا توقف یا اختلال در این پروژهها که همه از اولویتهای شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و فرودگاه مهرآباد است و مربوط به ایمنی و یا تسریع روند پروازی در بزرگترین فرودگاه کشور است، صدمات جبران ناپذیری به این صنعت و در راس آن شرکتهای هواپیمایی که در این فرودگاه فعالیت دارند، وارد خواهد کرد.
شرکتهای هواپیمایی که وام حمایتی گرفتند بدهی خود را به مهرآباد بپردازند
مرادی بیان کرد: فرودگاه بین المللی مهرآباد و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران شرکتی درآمد-هزینهای است و از منابع دولتی بهره نمیگیرد، در مقابل شرکتهای هواپیمایی از تسهیلات مناسبی در دوران شیوع کرونا بهره گرفته اند بنابراین تنها راهکار مناسب برای ادامه ارائه خدمات به این شرکتها پرداخت دیون و بدهیهای خود به فرودگاه بین المللی مهرآباد از محل همین تسهیلات و کمکهای دولتی است.
وی افزود: از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ تاکنون به دلیل شرایط اضطراری ناشی از شیوع بیماری کرونا فرودگاه بین المللی مهرآباد بر اساس مصوبات هیات مدیره و هیئت تشخیص شرکت فرودگاهها حداکثر همکاری را با شرکای اقتصادی خود به عمل آورده و در چندین نوبت از اجرا گذاشتن چکهای بدهی شرکتها خودداری کرده است، اما اکنون و با گذشت بیش از ۸ ماه از شرایط پیش گفته، فرودگاه با مشکلات جدی کمبود منابع مواجه شده است و انتظار میرود که مدیران و مسئولان شرکتهای هواپیمایی نیز شرایط بزرگترین فرودگاه کشور را درک کرده و بخشی از بدهیهای خود به این فرودگاه را پرداخت کنند.
۱۰ میلیارد تومان بابت مبارزه با کرونا در مهرآباد هزینه شد
مدیرکل فرودگاه بین المللی مهرآباد در پاسخ سوال خبرنگار فارس در مورد هزینههای فرودگاههایی نظیر فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: فرودگاهها به دلیل ماهیت عملکردی خود، همچنین ارائه خدمات در سطح استانداردهای مشخص شده از سوی ایکائو و دیگر سازمانها و ارگانهای بین المللی فعال در حوزه هوانوردی و سازمان هواپیمایی کشوری، جدای از هزینههای جاری مربوط به حقوق پرسنل خود یا هزینههای مربوط به مصرف انرژی، ملزم به رعایت پروتکلهای بسیار دقیق و پیچیدهای هستند که خود هزینههای بالایی را به همراه دارد.
مرادی ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر در الزامات مربوط به رعایت دستورالعملهای بهداشتی ابلاغی ستاد مبارزه با شیوع کرونا، فرودگاه مهرآباد به صورت مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه کرده است که هزینه مستقیم آن مربوط به تهیه مواد ضد عفونی کننده، خرید دوربینهای حرارتی، ماسک و دستکش و هزینههای غیر مستقیم آن در حوزه نیروی انسانی، جایگزینی تجهیزات مستهلک شده ناشی از مواد ضد عفونی کننده و ... است.
وی اظهار داشت: علاوه بر هزینههای جاری و هزینههای مهم دیگر فرودگاه مهرآباد، هزینههای مربوط به پروژههای عمرانی و توسعهای فرودگاه مطرح است که با وجود بالا بودن اعتبارات مورد نیاز آن، در صورت انجام این پروژه ها، اثرات مطلوبی برای کشور دارد.