تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
تابلوی بورس: ادامه جنگ فرسایشی گاو و خرس!

دستکاری شاخص کل، توطئه یا توهم توطئه؟!

کد خبر: ۷۰۶۵۴
۱۸:۰۶ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۹

دستکاری شاخص کل، توهم توطئه یا ادعایی از روی عصبانیت؟

 

دیدارنیوز - سرویس اقتصادی: دیروز و امروز علی رغم ریزش قیمت اکثر سهم‌ها، شاخص کل اندکی بهبود یافت. امروز شاخص کل با ۵ هزار و ۸۰۰ واحد رشد به عدد یک میلیون و ۶۴۷ هزار رسید. البته علت این رشد اندک، افزایش قیمت سهام شاخص ساز بود و بدنه بازار، سهمی در این افزایش قیمت نداشت.


امروز شاخص کل هم وزن، با ۳ هزار و ۴۷۱ واحد ریزش همچنان منفی بود و به عدد ۴۴۱ هزار و ۷۹۰ واحد رسید. نماد‌های فملی، فارس، فولاد، شستا، کگل، حکشتی و چکاد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند و نماد‌های فملی، فولاد، خودرو، خساپا، وتجارت، وبصادر و وغدیر از پربازدیدترین‌ها بودند.


شاخص کل فرابورس نیز با ۴۸ واحد افزایش به عدد ۱۷ هزار و ۳۳۹ واحد افزایش پیدا کرد. نماد‌های کگهر، زاگرس، آریا، وهور و هرمز بیشترین تاثیر مثبت و نماد‌های دی و شگویا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند. در مجموع به نظر می رسد نبرد خریداران و فروشندگان در دو هفته اخیر به جنگی فرسایشی تبدیل شده و این نزاع فعلا بدون برنده، در جریان است.


یوسف اصلانی، تحلیلگر بازار سرمایه، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی دیدار، در خصوص اتفاقا امروز و روز‌های اخیر در بورس گفت: مشخص است که شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار در حال کف سازی است، اما این طور نیست که همه بازار، مثبت باشد. امروز هم علی رغم این که شاخص کل مثبت بود، اما اکثر سهم‌ها منفی بودند. در نهایت وقتی کف سازی شاخص کل انجام شد بقیه سهم‌ها نیز به تدریج رشد می‌کنند.


دیروز در حالی که ریزش قیمت ۷۷ درصد از سهام بورسی را شاهد بودیم، اما شاخص کل مثبت اعلام شد، همین مسئله شبهاتی را در مورد دستکاری شاخص کل ایجاد کرد، اصلانی درباره این که این ادعا چقدر از روی عصبانیت سهامداران حقیقی و خُرد است و چقدر از روی واقعیت، گفت: اطلاعات و مدارکی وجود ندارد که با استناد به آن به صورت قطعی بگوییم شاخص کل در حال دستکاری شدن است، همیشه در روز‌های منفی، حرف و حدیث، زیاد مطرح می‌شود، اما باید توجه داشته باشیم که روز‌های منفی و اصلاح هم بخشی از ذات بازار است و نباید توهم توطئه داشته باشیم.


وی افزود: الان برخی افراد با رفتاری هیجانی در صندوق‌های سرمایه گذاری صف کشیده و در حال باطل کردن یونیت‌های خود هستند. همین افراد یک الی دو ماه دیگر صف می‌کشند که یونیت (واحد‌های صندوق ها) را بخرند. همین امروز تعدیل قابل توجه و مثبت سود پالایشی‌ها هم اعلام شد، اما چون جو کلی بازار نزولی است، این خبر مثبت، تاثیری بر فضا و رشد قیمت‌ها نداشته است. البته من معتقدم این وضعیت به تدریج بهبود پیدا می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی