تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

اعطای مرخصی به ۷ هزار زندانی

مدیرکل زندان‌های استان تهران با بیان اینکه ۷ هزار نفر از زندانیان در مرخصی هستند، گفت: دو هزار و ۱۰۰ نفر از زندانیانی که ۶ ماه به پایان حبس‌شان مانده بود نیز از مرخصی پایان حبس استفاده کردند و آزاد شدند.

کد خبر: ۷۰۵۱۱
۱۳:۳۶ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
اعطای مرخصی به ۷ هزار زندانی
 
دیدارنیوز - «سیدحشمت‌الله حیات‌الغیب» مدیرکل زندان‌های استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت زندان‌های استان تهران از ابتدای شیوع کرونا در کشور گفت: در این خصوص تاکنون بالغ بر ۶۰ دستورالعمل و روش اجرایی با موضوع اقدامات پیشگیری، تشخیص، مراقبت و درمان کووید ۱۹ در زندان، به زندان‌های تابعه ارسال شده و در زندان‌های استان تهران تمام پروتکل‌های بهداشتی در زمینه اقدامات مقابله‌ای و پیشگیری از بیماری کرونا در حال انجام است.

وی ادامه داد: با هدف شناسایی به موقع و سریع مددجویان مشکوک و آلوده و همچنین انجام اقدامات درمانی در داخل بهداری و یا اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان آنها بارها مورد غربالگری قرار گرفته‌اند و از اسفند ۹۸ تاکنون با هدف پیشگیری، حفظ سلامتی زندانیان و شناسایی به موقع حدود ۸۵۰ هزار مورد ویزیت غربالگری و بیماریابی زندانیان در سطح بهداری ندامتگاه‌های تابعه انجام شده است.

اعمال محدودیت در پذیرش مددجویان جدیدالورود
مدیرکل زندان‌های استان تهران با بیان اینکه ضدعفونی در دو نوبت صبح و عصر صورت می‌گیرد، ادامه داد: از همان ابتدای شیوع ویروس در کشور، نیازسنجی و تهیه اقلام پیشگیری از قبیل ماسک، دستکش، تب‌سنج، ضدعفونی کننده‌های دست و سطوح عمومی و سایر اقلام محافظتی پیشگیرانه انجام شده و تاکنون ۴۰۰ هزار ماسک و ۲۵ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده در بین زندانیان و پرسنل توزیع شده و همچنین با همکاری هلال‌احمر استان، تمامی اندرزگاه‌ها و بندها و اماکن ضدعفونی شده است. 

حیات‌الغیب با اشاره به پذیرش زندانیان جدیدالورود خاطرنشان کرد: علاوه بر اعمال محدودیت در پذیرش مددجویان جدیدالورود، در تمامی زندان‌های تابعه واحد قرنطینه در بدو ورود در نظر گرفته شده است و برای اطمینان از سلامت مددجویان جدیدالورود، مددجویان بازگشتی از مرخصی و مددجویان بازگشتی از مراجع قضایی به مدت ۱۴ روز قرنطینه می‌شوند. پس از پایان دوره و اطمینان از سلامتی آنان به اندرزگاه مربوطه منتقل می‌شوند.

وی همچنین درباره مرخصی زندانیان گفت: از ابتدای صدور بخشنامه توسط رییس قوه قضاییه تاکنون ۱۲ هزار نفر از زندانیان از مرخصی طولانی مدت و مرخصی پایان حبس استفاده کرده‌اند. در حال حاضر نیز نزدیک به ۷ هزار نفر از زندانیان در حال مرخصی هستند. دو هزار و ۱۰۰ نفر از زندانیانی که ۶ ماه به پایان حبس‌شان مانده بود نیز از مرخصی پایان حبس استفاده کردند و آزاد شدند. 

مدیرکل زندان‌های استان تهران درباره زندان زنان نیز خاطرنشان کرد: در زندان زنان پروتکل‌های بهداشتی به شدت رعایت می‌شود و حتی از زندان‌ها و ندامتگاه‌های مردان شرایط بهتری دارند. نیازی نیست که خانواده‌ها برای زندانیان مواد ضدعفونی کننده و ماسک بیاورند و ما همه نیاز زندانیان را تامین می‌کنیم و زندانیان می‌توانند از فروشگاه زندان نیز با قیمت‌های مصوب خریداری کنند.

در حال حاضر کف‌خواب نداریم
حیات‌الغیب در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که آیا در استان تهران با مشکل کف خوابی زندانیان مواجه هستیم، گفت: ظرفیت زندان‌ها محدود است، ولی با توجه به اعزام ۷ الی ۸ هزار نفر به مرخصی، در حال حاضر کف‌خواب نداریم.

مدیرکل زندان‌های استان تهران درباره نگهداری زندانیان تصریح کرد: در حال حاضر براساس آیین‌نامه مصوب شده زندانیان براساس سن، نوع جرم و سابقه طبقه‌بندی می‌شوند. از همین رو پیش بینی شده است، تمام زندانیان محکوم مالی در ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ نگه‌داری شوند. همچنین براساس دستور رییس سازمان زندان‌ها همه زندانیان در شرایط یکسان نگهداری می‌شوند. 

حیات الغیب همچنین درباره کاهش بازگشت مجدد زندانیان به زندان گفت: با اقدامات اصلاحی و تربیتی که در بعد مسائل مختلف از جمله مسائل اشتغال و روان درمانی صورت می‌گیرد، تلاش زیادی در خصوص کاهش نرخ بازگشت مجدد زندانیان به زندان انجام می‌شود و خوشبختانه این اقدامات بسیار موثر بوده است. افرادی که دوره درمان روان‌درمانی را در زندان گذرانده‌اند کمتر از ۵ درصد بازگشت مجدد به زندان داشته‌اند و این نشان می دهد که اقدامات اصلاحی تربیتی ما در داخل زندان‌ها بسیار موثر بوده است. 

کمبود فضا در زندان‌ها برای حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان
وی همچنین درباره اشتغال زندانیان تصریح کرد: در زندان‌ها برای تمامی محکومان، بحث حرفه‌آموزی و اشتغال را در نظر گرفته ایم و پیش بینی کرده‌ایم که برای ۵۰ درصد این افراد حرفه آموزی و اشتغال ایجاد کنیم و این اقدامات در حال انجام است، البته ما با کمبود فضا در این زمینه نیز مواجه هستیم و انشالله با برطرف شدن کمبود فضا در داخل زندان‌ها و برنامه ریزی‌های صورت گرفته، بتوانیم به میزان اشتغال در نظر گرفته‌ شده برسیم. زیرساخت‌هایی برای این منظور در حال فراهم شدن است تا انشالله بتوانیم به این ۵۰ درصد برسیم، در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ درصد زندانیان از موضوعات حرفه‌آموزی و اشتغال استفاده می‌کنند، البته زندانیان واجد شرایط در مرخصی هستند..

مدیرکل زندان‌های استان تهران برای کاهش جمعیت کیفری نیز گفت: ما پیگیر مجازات‌های جایگزین حبس هستیم و امیدواریم با توجه به این قانون بتوانیم در کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها اقدامات خاصی را انجام دهیم. البته از ابتدای سال تاکنون زمینه آزادی ۱۹۸ نفر از زندانیان واجد شرایط توسط ستاد دیه و خیرین و نیکوکاران فراهم شده است.

حیات‌الغیب درخصوص آزادی این زندانیان خاطرنشان کرد: مبلغ بدهی این افراد ۷۷ میلیارد تومان است که از این مبلغ ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان توسط خیرین و افراد نیکوکار فراهم شده است، مابقی این مبلغ توسط کمیته صلح و سازش و واحد مددکاری زندان و اعسار زندانیان زمینه آزادی آنها فراهم شده است. امروز نیز تعداد ۱۰ نفر از زندانیان استان که ۵ نفر از آنها از مددجویان ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ هستند، آزاد خواهند شد. 

وی ادامه داد: با همکاری و تفاهم نامه ای که بین بنیاد مستضعفان نیز فراهم شده است زمینه آزادی این افراد که مبلغ ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است که مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان آن توسط خیرین و مابقی توسط کمیته صلح و سازش، واحدهای مددکاری زندانها، ستاد دیه استان تهران، بنیاد مستضعفان و بخشش شکات تامین شده است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی