تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

ابهام در بازگشایی مدارس؛ آموزش و پرورش در منگنه اصرار رئیس‌جمهور؟

برخی شنیده‌ها از بیرون و درون آموزش و پرورش بر این نکته تاکید دارد که ستاد ملی کرونا و شخص رئیس جمهور به دنبال بازگشایی مدارس هستند و با فشاری که به وزارت آموزش و پرورش وارد آورده‌اند؛ وزیر را مجبور به اظهار نظر درباره بازگشایی مدارس کردند. وزیر آموزش و پرورش نیز گویا هیچ مقاومتی در مقابل رئیس جمهور نداشته و یک دفعه همه چیز تغییر کرد. بررسی صحت و سقم این شنیده‌ها تا این لحظه برای دیدار ممکن نشده است.  

کد خبر: ۷۰۳۸۸
۱۶:۳۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
دیدارنیوز – رسول شکوهی: از صبح امروز تماس‌های مختلفی از دوستان و آشنایان مختلف داشتم و همه این سوال را مطرح می‌کردند که واقعا شنبه بچه‌ها باید به مدرسه بروند؟ این وضعیت فقط شامل حال خانواده‌ها و دانش آموزان نمی‌شود که در سردرگمی عجیبی قرار دارند. فرهنگیان نیز در همین وضعیت قرار دارند و آن‌ها نمی‌دانند که باید شنبه به مدرسه بروند یا خیر.

طبق شیوه نامه بازگشایی مدارس که در هفته‌های گذشته منتشر شد و به مدارس نیز ابلاغ شد؛ مدارس براساس دسته بندی که صورت گرفته بود می‌توانستند از آموزش به شیوه‌های تعیین شده استفاده کنند. براساس شیوه نامه ابلاغی کشور به مناطق قرمز، زرد و سفید تقسیم بندی می‌شد و دانش آموزان در مناطق قرمز به صورت آموزش مجازی، در مناطق زرد به صورت نیمه حضوری و در مناطق سفید به صورت حضوری در فرآیند تعلیم و تربیت شرکت خواهند کرد. هر چند در این شیوه نامه مشخص نشده بود که منظور از وضعیت قرمز یا زرد چیست و این سردرگمی همچنان ادامه داشت تا اینکه وزیر آموزش و پرورش در اظهار نظری عجیب چند روز مانده به ۱۵ شهریور همه را متعجب کرد.

محسن حاجی میرزایی چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «کلاس‌های درس با آغاز سال تحصیلی یعنی از روز شنبه (۱۵ شهریور) در همه مناطق با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دایر می‌شود و همه دانش‌آموزان باید در محل تحصیل خود حاضر شوند».

در حالی که صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش همه را در سردرگمی قرار داده بود حسن روحانی رئیس جمهور در اظهار نظری آب پاکی را روی دست خانواده‌ها و دانش آموزان و فرهنگیان ریخت. رئیس جمهور در جلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه در بحث بازگشایی مدارس، حفظ سلامت و همزمان، تداوم روند آموزش دانش آموزان اهمیت بسزایی دارد، اطمینان داد که اجرای دقیق سیاست‌های اتخاذ شده برای بازگشایی مدارس، سلامت دانش آموزان را تضمین می‌کند.

روحانی در این باره ادامه داد: «پس از برگزاری موفق مناسبت‌های ملی و مذهبی، بازگشایی کسب و کار‌ها و برگزاری کنکور سراسری، ارشد و دکترا، اکنون و به اعتقاد متخصصان امر، به این نقطه اطمینان بخش رسیده ایم که شرط بازگشایی مدارس، سلامت دانش آموزان به عنوان اولویت نخست است». او با تاکید بر رعایت دستورالعمل‌ها خاطر نشان کرد: «رعایت این دستورالعمل‌ها نشان داد که می‌توان با  حفظ پروتکل ها، تمامی شئون زندگی مردم در شرایط کرونایی برگزار شود و تعطیل کردن فعالیت‌ها راهکار درستی برای حفظ سلامتی مردم نیست».

برخی شنیده‌ها از بیرون و درون آموزش و پرورش بر این نکته تاکید دارد که ستاد ملی کرونا و شخص رئیس جمهور به دنبال بازگشایی مدارس هستند و با فشاری که به وزارت آموزش و پرورش وارد آورده‌اند؛ وزیر را مجبور به اظهار نظر درباره بازگشایی مدارس کردند. وزیر آموزش و پرورش نیز گویا هیچ مقاومتی در مقابل رئیس جمهور نداشته و یک دفعه همه چیز تغییر کرد. بررسی صحت و سقم این شنیده‌ها تا این لحظه برای دیدار ممکن نشده است. 
 
رئیس جمهور درباره مسائلی دیگر مانند کنکور و مراسمات مذهبی نیز با همین سیاست عادی سازی باعث شد انتقادات زیادی به عملکرد دولت در زمینه مدیریت بحران کرونا شکل بگیرد.

این بار، اما شرایط با باقی مسائل فرق می‌کند. آموزش و پرورش با یک جمعیت ۱۴ میلیونی دانش آموزی و ۵۰۰ هزار نفری معلمی دیگر مثل باقی حوزه‌ها نیست. هر روز قرار است ۱۴ میلیون دانش آموز به مدرسه بروند یعنی ۱۴ میلیون خانواده در خطر ابتلا به کرونا قرار می‌گیرند. درباره معلمان نیز همین گونه است. ۱۴.۵ میلیون خانواده حداقل درگیر فرایند تعلیم و تربیت هستند و این مساله می‌تواند یک فاجعه انسانی را به وجود بیاورد. هر چند که از همین الان زمزمه‌هایی مبنی بر نفرستادن بچه‌ها به مدرسه توسط خانواده‌ها مطرح می‌شود، ولی در هر صورت این رویکرد‌های دفعی آن هم با سیاست عادی سازی بدون پشتوانه مشخص بسیار خطر آفرین است.

هنوز درباره سرانه بهداشتی مدارس تصمیم مشخصی گرفته نشده است و هر چند که مسئولین آموزش و پرورش مدعی هستند که همه اقدامات لازم را انجام داده اند، اما شنیده‌ها از درون مدارس این ادعا را رد می‌کند. معلوم نیست که رئیس جمهور با این اقدام به دنبال چه چیزی است، در همه جای دنیا حتی در دوره‌ای که می‌توان گفت تا حدی کرونا را کنترل کرده اند یک دفعه اعلام نمی‌کنند که مدارس باز است.

مدارس در بحران‌هایی از این دست اولین جایی هستند که بسته می‌شوند و آخرین جایی هستند که باز می‌شوند. وقتی با کودکان و نوجوانان سر و کار داشته باشیم قاعدتا نمی‌توان در رعایت مسائل بهداشتی و حفظ فاصله گذاری فیزیکی اقدامات موثری انجام داد.

با فرهنگیان که صحبت می‌کنیم به سراغ این مساله می‌روند که هنوز هیچ بخشنامه مشخصی مبنی بر بازگشایی مدارس اعلام نشده است، ولی در گروه‌هایی که در برنامه‌های پیام رسان مختلف و مخصوصا شاد دارند اطلاعیه‌هایی دیده می‌شود که درباره بازگشایی مدارس شیوه نامه‌هایی داده شده است. این اطلاعیه‌ها توسط یکی از مدیران مدارس در اختیار دیدار گذاشته شده و چهارشنبه به فرهنگیان ابلاغ شده است.

اطلاعیه شماره ۶
با سلام
تبیین مساله شرایط حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدارس؛ با توجه به رویکرد و تصمیم جدید؛ ستاد ملی مبارزه با کرونا:

 آگاهی مشترک، مدیران و معاونین محترم آموزشی برای راهبری مدارس در شرایط فعلی، صرفا پیرامون " مساله حضور دانش آموزان در مدرسه" کمک می‌کند. در تشریح این مطلب ما لزومی به تغییر روش‌های آموزش که در دستورالعمل آمده نمی‌بینیم و لذا بحث ما به روش‌های آموزش مربوط نمی‌شود. هدف این شیوه، اطمینان ایمنی بیشتر در مدرسه است.

این شیوه در تعارض با سناریو‌های پیش گفته نیست. اما نسبت به مسائل بهداشتی مدرسه نگاه سخت گیرانه‌ای دارد.

مختصات این شیوه در تبیین مساله حضور فیزیکی دانش آموزان در مدرسه چیست؟

۱. با توجه به شرایط فعلی کشور  بهره مندی از شیوه ترکیبی اعم از آموزش‌های حضوری و غیر حضوری و نیز بهره مندی از انواع  روش‌های آموزش مجازی، آموزش‌های تلویزیونی و نیز بهره گیری از بسته‌های آموزشی، ضمن رعایت دقیق و سخت گیرانه پروتکل‌های بهداشتی، وجه غالب آموزش در مناطق و مدارس کشور است و همواره تلاش می‌شود با کاربرد این روش‌ها همه دانش آموزان در  مدارس کشور تحت آموزش قرار گیرند.

بر این اساس آموزش "صرفا غیر حضوری در همه دروس" مختص شرایطی است که تعطیلی  مطلق یک استان، منطقه یا مدرسه، با اعلام هشدار و تصریح وزارت بهداشت، الزامی اعلام شود.

۲. مدارس جز در مواردی که ستاد‌های ملی و استانی حضور دانش آموزان را ممنوع کرده و یا به تعبیری شرایط را پرخطر تلقی و اعلام تعطیلی می‌کنند باز است.

۳. در همه شرایط در همه کشور، پروتکل‌های سخت گیرانه و رعایت سخت گیرانه پروتکل ها، شرط اصلی باز بودن مدارس است.

۴. محوری‌ترین موضوع مساله گروه بندی دانش آموزان در صورت ضرورت، به منظور رعایت فاصله گذاری است. مدیر به کمک شورای مدرسه در این زمینه موظف به تصمیم گیری است در این زمینه نباید آسان گرفت.

۵. مدرسه‌ای عملکرد قابل قبول در این زمینه دارد که همه اقدامات ایمنی و بهداشتی را در سطوح فردی، اجتماعی و محیطی در همه موقعیت‌ها (در مسیر تردد، در کلاس، در راهرو‌ها و هنگام ورود و خروج به کلاس، در حیاط و...) رعایت می‌کند و زنگ‌ها را طوری تنظیم می‌کند که ضمن استفاده مفید از آن برای آموزش مدت حضور در زیر یک سقف به مقدار اعلام شده در پروتکل یا حتی کمتر از آن کاهش می‌یابد؛ و خروج دانش آموزان از کلاس و زنگ‌های تفریح فرصت تهویه مناسب هوای کلاس را برای حضور مجدد فراهم می‌آورد.
۶. مدرسه‌ای که مجاز به فعالیت حضوری است،   برنامه نظارت و کنترل دائمی در موضوع ایمنی و بهداشت مدرسه و دانش آموزان و اولیا دارد و این نظارت مستمر، مستندو  قابل مشاهده است.

۷. مدرسه وظیفه دارد آگاهی‌هایی را که دانش آموزان برای حفظ ایمنی خود  به آن‌ها نیاز دارند را ارائه دهند. اولیا باید دقیقا بدانند در موقعیت‌های مختلف باید چگونه عمل کنند و....

* در واقع مدرسه همچنانکه به یک مدل آموزشی در این شرایط نیاز دارد از یک الگوی همه جانبه و کلان نگر برای تامین بهداشت مدرسه (اعم از محیط، عوامل و نیروی انسانی، دانش آموزان و حتی مراجعان احتمالی) برخوردار است.

** در این قالب، ما حرفی از سه وضعیت نمی‌زنیم. ما موقعیتی را در  نظر می‌گیریم که در هر شرایطی، رعایت سخت گیرانه پروتکل‌ها و تامین ایمنی و بهداشت کارکنان، خانواده‌ها و دانش آموزان اصل اساسی است.

این موضوع با سیال بودن شرایط و احتمال تغییرات آنی و ناپایداری شرایط در مناطق و استان‌ها تناسب دارد.

 در این نگاه حداقل دو شر ط مهم را برای فعالیت حضوری مدارس لازم و ضروری دانسته ایم.
الف. ستاد کرونا در آن مدرسه، منطقه، استان اعلام تعطیلی نکرده باشد یا در ضمن فعالیت مدرسه چنین حکمی را صادر نکند.
ب. مدرسه رعایت تمام ضوابط ایمنی و بهداشت را از گروه بندی تا فاصله گذاری و از  بهداشت فردی و اجتماعی تا بهداشت محیطی را طبق پروتکل‌ها انجام دهد.
دبیر خانه پروژه مهر استان

اطلاعیه شماره ۷
با عرض سلام خدمت کلیه همکاران بزرگوار و ارجمند
خلاصه‌ نتایج و مصوبات اجرایی سی و چهارمین اجلاس روسای آموزش و پرورش کل کشور با دستور بازگشایی مدارس در روز شنبه پانزدهم شهریور با رعایت موارد زیر به حضورتان جهت اطلاع و اجرا اعلام می‌گردد.

بازگشایی کلیه مدارس در روز شنبه پانزدهم شهریور بصورت حضوری با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی.

حضور کلیه معلمین و عوامل اجرایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی می‌باشد.

تقسیم بندی دانش آموزان یک کلاس با توجه به مساحت کلاس  به گونه‌ای که حداقل فاصله یک متر مطابق با پروتکل‌های بهداشتی رعایت گردد.

تقسیم روز‌های حضور در مدرسه (یک گروه ۳ روز و گروه دیگر ۲ روز به صورت هفتگی و چرخشی).

در مدارس روستایی مختلط (یک روز دختران و یک روز پسران).

مدارس زیر ۳۰ و ۵۰ نفر (حضور هر روز دانش آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی).

مدیریت زنگ‌های تفریح با تقسیم حضور دانش آموزان در حیاط مدرسه به صورت کلاسی در ساعات جداگانه.

ساعت تعطیلی در مدارس دو نوبته با در نظر گرفتن  فاصله زمانی مناسب تا مهیا شدن مدرسه برای حضور دانش آموزان شیفت دوم (تعطیلی شیفت اول ساعت ۱۱/۳۰و شروع شیفت دوم ساعت ۱۳).

ضد عفونی سرویس‌های بهداشتی به طور مرتب و مستمر.

لزوم و تاکید آموزش و یادگیری دانش آموزان از لحاظ نحوه حضور در مدرسه و خارج از مدرسه و آموزش پروتکل‌های بهداشتی به دانش آموزان و رعایت فاصله اجتماعی.

تنوع بخشی به روش‌های آموزشی و تربیتی با تاکید بر ۵۰ درصد مجازی.

استفاده از ظرفیت سامانه شاد و آموزش‌های تلویزیون به منظور تثبیت یادگیری.

تاکید بر آموزش دروس در روز‌های حضور دانش آموزان در مدرسه.

حداکثر ساعت آموزشی در هر زنگ:
پایه‌های اول و دوم ۲۵ دقیقه
سوم تا ششم  ۳۰ دقیقه
سایر پایه‌ها ۳۵ دقیقه
فاصله بین زنگ‌ها ۱۵ دقیقه

استفاده از ظرفیت همکاری اولیای توانمند جهت ضد عفونی کلاس و میز‌ها بعد از هر زنگ و در فاصله زنگ‌های تفریح.

توجیه خانواده‌ها و عدم تجمع در داخل و خارج از مدرسه و ....

طبق فرموده وزیر محترم جناب اقای حاج میرزایی تمام موارد ذکر شده پس از طرح در شورای مدرسه لازم الاجرا و الزامی می‌باشد.
دبیر خانه پروژه مهر استان
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی