تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گزارش دیدار از سازمانی که نقش مهمی در تحریم ایران دارد

«اتحاد علیه ایران اتمی»؛ کانون ائتلاف لابی یهودی و عربی

یکی از گروه‌هایی که سال‌ها است در زمینه فشار حداکثری و تحریم ایران به شدت فعال است، اما کمتر درباره آن صحبت می‌شود گروم موسوم به اتحاد علیه ایران اتمی (UANI) است. نام این گروه در سالیان اخیر بار‌های مطرح شده، اما از آنجا که اعضای آن تلاش می‌کنند از خود چهره‌ای مرموز نشان بدهند، هویت و گستره فعالیت‌های آن برای بسیاری پوشیده مانده است.

کد خبر: ۷۰۳۸۲
۱۵:۱۲ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۹

نقش اتحاد علیه ایران اتمی در تحریم های اقتصادی

 

دیدارنیوز - سرویس اقتصادی: تحریم‌های اقتصادی ایران اگر چه به صورت رسمی توسط دولت ایالات متحده آمریکا تصویب و اجرا شده است، اما نقش گروه‌های لابی در سیاست خارجی آمریکا بر کسی پوشیده نیست. در مورد نقش گروه‌های لابی اسراییل و عربستان سعودی در سیاست گذاری آمریکا علیه ایران نیز بسیار گفته شده است و از آن تحت عنوان محور ریاض/تل آویو/واشنگتن یاد می‌شود، اما کمتر به جزییات و سازمان‌های رگولاتور در ماجرا پرداخته شده است.


یکی از گروه‌هایی که سال‌ها است در زمینه فشار حداکثری و تحریم ایران به شدت فعال است، اما کمتر درباره آن صحبت می‌شود گروه موسوم به اتحاد علیه ایران اتمی (UANI) است. نام این گروه در سالیان اخیر بار‌های مطرح شده، اما از آنجا که اعضای آن تلاش می‌کنند از خود چهره‌ای مرموز نشان بدهند، هویت و گستره فعالیت‌های آن برای بسیاری پوشیده مانده است.


تاریخچه تاسیس UANI


این سازمان ماموریت خود را تلاش برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت منطقه‌ای اتمی می‌داند. در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ میلادی کشور‌هایی که ایران را رقیب خود می‌دانستند و مدعی بودند باید پروژه‌های خطرناک ایران خنثی شود، تصمیم گرفتند به جای این که به صورت پراکنده با سناتور‌هایی در آمریکا یا وزرای سابق یا سیاست‌مداران با نفود در تماس باشند، شبکه‌ای را به همین منظور ایجاد و با استخدام افراد و جذب منابع مالی مشخص، در چارچوب اهداف مورد نظر خود، سازمانی را تاسیس کنند. هدف از تاسیس این سازمان، ادعای آنان برای مقابله با خطر اتمی ایران بود.


طی سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ در نیویورک و شیکاگو جلساتی برای هماهنگی تاسیس سازمانی به نام اتحاد علیه ایران اتمی (UANI) تشکیل شد که در این جلسه مارک والاس (سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل) و برخی مقامات پیشین CIA و افرادی نیز به عنوان کارشناس امنیتی خاورمیانه حضور داشتند.


این افراد پایه ریزان اصلی فعالیت علیه جمهوری اسلامی ایران بودند و روابط نزدیکی نیز با یکدیگر داشتند. این سازمان در واقع با پیوند لابی یهودیان آمریکا و سیستم اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی ایجاد شد.


این گروه طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ فعالیت‌های گسترده‌ای را در اروپا، بالاخص در کشور‌های هلند، فرانسه و آلمان آغاز کرد. در سال ۲۰۱۰ به صورت مستقیم مسئله مقابله با ایران مطرح شد و در شهر‌های لندن و پاریس در این خصوص جلساتی تشکیل شد و ابعاد تحریم‌های اقتصادی ایران مورد بررسی قرار گرفت.


این سناریو نهایتا در سال ۲۰۱۱ در کنفرانسی در لندن با سخنرانی یک فرد امنیتی کلیدی و بانفوذ از عربستان سعودی علیه ایران و طرح ادعای خطرات ایران ادامه پیدا کرد. در این نشست این موضوع مطرح شد که بهترین کار این است که ایران را با تحریم‌های فلج کننده، متوقف کنیم. در این نشست ۱۱ هدف را مورد نظر قرار دادند تا بتوانند ایران را بین ۲۰ تا ۲۵ سال به عقب برگردانند.


میزان تاثیرگذاری سازمان اتحاد علیه ایران


این سازمان در یک دهه گذشته همواره بسیار بانفوذ و تاثیر گذار بوده است. از زمان تصویب برجام تا خروج ایالات متحده آمریکا از آن نیز فعالیت‌های بسیار موثری برای تداوم تحریم‌های اقتصادی ایران و جلوگیری از لغو تحریم‌ها انجام داد. در دوران دولت محمود احمدی نژاد به دلیل نوع ادبیات و مواضع تهاجمی احمدی نژاد، میزان حضور و تاثیرگذاری سازمان اتحاد علیه ایران اتمی در سطوح تصمیم گیری دولت‌های غربی، بسیار بالا بود.


با روی کار آمدن حسن روحانی، پیگیری سناریو‌های سازمان اتحاد علیه ایران اتمی از سوی دولت‌های غربی و آمریکا به حاشیه رفت و کمرنگ شد و تصمیم گرفتند تا کمتر رو در روی ایران قرار گیرند و در مسیر توافق و مصالحه با ایران گام بردارند.


در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ شکاف بین کاخ سفید و سازمان‌هایی مانند اتحاد علیه ایران اتمی و همچنین آیپک بیشتر شد. اروپایی‌ها فاصله شان با این گروه‌ها را بیشتر کردند.


چهره‌های اصلی اتحاد علیه ایران اتمی


هم اکنون نزدیک به ۳۰ نفر از چهره‌های بانفوذ و شناخته در آمریکا با سازمان اتحاد علیه ایران اتمی در ارتباط هستند که افرادی در سطح وزرای سابق، روسای سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا و افراد رده‌های بالای امنیتی را شامل می‌شود.


کمپین‌ها و گردهمایی‌هایی که این سازمان برگزار می‌کند نیاز به منابع مالی بسیار زیادی دارد. منابع مالی توسط گروه‌های لابی یهودی و همین طور عربستان تامین می‌شود. در کنار افراد بانفوذ آمریکایی، عربستانی و اسراییلی، مقامات پیشین اروپایی از کشور‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز در این شبکه حضور فعال دارند و سال‌ها برای تحقق اهداف این شبکه برنامه‌ریزی کرده‌اند.


موفقیت در اجرای پروژه‌ها


این سازمان تاکنون برای ایجاد فضای ایران‌گریزی و ایران هراسی موفق بوده است. سازمان اتحاد علیه ایران اتمی به ظاهر سازمانی مدنی و مستقل است. اعضای این سازمان در حال حاضر در اروپا، به خصوص در هلند، آلمان و فرانسه پروژه‌هایی را برای ادامه تحریم‌های اقتصادی ایران در دست اجرا دارند. برخی از افراد و سازمان‌های اپوزیسیون ایرانی نیز با UANI همکاری می‌کنند.


موسسه اتحاد علیه ایران اتمی چندین شاخه و سازمان مرتبط دارد که ISD نیز یکی از آن‌ها است که در انگلستان تاسیس شده و فعال است. دلیل تاسیس این سازمان در انگلستان هم این است که فعالیت گروه‌های لابی آمریکایی در انگلستان چندان پذیرفته نمی‌شود و مورد اقبال قرار نمی‌گیرد. در نتیجه ISD یک سازمان پوششی برای فعالیت سازمان اتحاد علیه ایران اتمی، در انگلستان است.


ترساندن شرکت‌ها برای حضور در ایران در دوران برجام


در طی دورانی که برجام امضا شده بود و آمریکا نیز بخشی از این توافق بود و شرکت‌ها و موسسات اقتصادی بسیاری هر هفته برای امضای قرارداد‌های اقتصادی در تهران بودند، سازمان اتحاد علیه ایران اتمی (UANI) به صورت مستمر خطاب به مدیران شرکت‌های بزرگ اروپایی نامه‌هایی هشدار دهنده و تهدیدآمیز ارسال می‌کرد و در آن به این شرکت‌ها نسبت به عواقب و هزینه‌های حضور در ایران هشدار می‌داد. حتی از انتشار علنی این نامه‌ها در رسانه‌های اروپایی نیز ابایی نداشت.


نامه‌نگاری‌ها و تهدید شرکت‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری در ایران را داشتند در گذشته نیز وجود داشت، اما بعد از برجام از سوی اتحاد علیه ایران اتمی، عریان‌تر و آشکارتر شد. مثلا در فرانسه در دوران برجام نامه‌هایی به ایرباس، توتال، رنو، پژو ستروئن، انژی، ونسی، بانک بی ان پی، بانک سوسیه جنرال و ... ارسال کردند و به این شرکت‌ها نسبت به خطرات همکاری با ایران و عواقب آن به شدت هشدار دادند.


پس از برجام مشخص شد که شرکت‌های اروپایی بسیاری خواهان حضور در ایران هستند. در این راستا، سازمان اتحاد علیه ایران اتمی، نامه‌نگاری‌هایی که در گذشته نیز با شرکت‌های اروپایی داشتند را در مطبوعات به صورت علنی منتشر می‌کردند. در دوران اجرای برجام، سفیران پیشین آمریکا در کشور‌های اروپایی با کمک و پشتیبانی سازمان اتحاد علیه ایران اتمی، به کشور‌هایی در اروپا که قبلا سفیر آمریکا در آنجا بودند، سفر کرده و با شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی این کشور‌ها به صورت جدی مذاکره می‌کردند تا این شرکت‌ها در ایران سرمایه‌گذاری نکنند.


UANI در حال حاضر سازمانی نیرومند است و در جذب افراد بانفود اروپایی و آمریکایی کاملا موفق بوده است. ایران در منطقه خاورمیانه رقیب اسراییل و عربستان است و این سازمان موفق شده از این دو کشور منابع مالی بسیار زیادی جذب کند.


نامه‌های تهدیدآمیزی که سازمان اتحاد علیه ایران اتمی به شرکت‌های اروپایی می‌نوشت، بخش تبلیغاتی فعالیت‌های آنهاست. مهم‌تر از این نامه‌ها، ملاقات‌هایی است که اعضای این سازمان با شرکت‌ها دارند. مثلا یک شرکت انگلیسی فعال در حوزه انرژی پس از برجام، کاملا آماده حضور در ایران بود. اما یک وزیر پیشین آمریکایی عضو سازمان UANI با آن‌ها تماس گرفت و مدیران این شرکت را تهدید کرد که حضور در ایران برای آن‌ها هزینه دارد. سرانجام حضور و فعالیت این شرکت در ایران منتفی شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی