تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

کاسبی قاچاقچیان جنگل با خاک/ این بار فرغون‌ها مأموریت حمل خاک را بر عهده گرفتند

خاک جنگل بعد از چوب بیشترین ارزش را برای قاچاقچیان دارد، به طوری که این سرمایه ملی را فرغون فرغون به بیرون از جنگل‌ها می‌برند.

کد خبر: ۷۰۳۳۹
۱۰:۱۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ سال‌هاست درباره انواع قاچاق در تمام حوزه‌ها چه وارداتی و چه صادراتی خبر‌های شنیده‌ایم، از قاچاق پوشاک و بنزین گرفته تا قاچاق حیات وحش و چوب، اما در چند ماه اخیر خبر‌هایی از قاچاق خاک این بار نه از کوه‌ها و بیابان‌ها بلکه از جنگل‌ها به گوش می‌رسد.
 
در چند سال اخیر تنها قاچاق چوب از جنگل‌ها اتفاق می‌افتاد که به دنبال آن قاچاقچیان با اره‌ها شبانه روز و نوبت به نوبت به جان درختان می‌افتادند و الوار الوار چوب را سوار بر کامیون‌ها به شهر‌ها و کشور‌ها قاچاق می‌کردند، اما انگار حالا خاک این جنگل‌ها برای سودجویان و افرادی که به دنبال منافع خود هستند بیشتر اهمیت دارد و ارزشمند است، به گونه‌ای که اهالی مناطق شمالی کشور هر روز و شب شاهد حمل خاک با فرغون توسط سودجویان به خارج از جنگل هستند.
 
اهالی مناطق شمالی می‌گویند قاچاق خاک جنگل‌ها بسیار آسان‌تر و راحت‌تر از قاچاق چوب یا حیات وحش به خارج از جنگل است، چرا که جنگل بانان و نگهبانان جنگل‌ها توجهشان بیشتر به حمل چوب و الوار است تا خاک جنگل، به همین دلیل جنگل‌های شمالی کشور روز به روز به دلیل قاچاق خاک، تهی‌تر می‌شوند.
 
حال سوالی که در اینجا برای ما مطرح می‌شود، این است که مگر چقدر خاک جنگل ارزش دارد که سودجویان به دنبال قاچاق آن هستند.
 
به گفته جنگل بانان، خاک پای درختان جنگل به دلیل نزدیکی به ریشه، دارای مواد مغذی بسیاری است که برای رشد گیاهان بسیار مناسب است.
 
گران قیمت بودن خاک جنگل، انگیزه قاچاقچی را برای برداشت هر چه بیشتر خاک افزایش می‌دهد و به گفته اهالی مناطق شمالی کشور این کار بیشتر در فصول بهار و تابستان صورت می‌گیرد.
 
در همین رابطه محمدرضا عبدالهی معاون امور جنگل گیلان، قاچاق چوب، لاش برگ و خزه را از معضلات جنگل‌های هیرکانی دانست و گفت: سودجویان با شناختی که نسبت به گونه‌های جنگلی دارند، به سمت خاک‌های مناسب‌تر گرایش پیدا می‌کنند.
 
عبدالهی با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی به واسطه ارزشمندی آنان همواره مورد طمع افراد سودجو بوده اند، گفت: در گذشته شاهد استفاده افراد از خاک جنگل برای مصارف شخصی در باغچه و گلخانه بودیم، اما اکنون این برداشت‌ها به طور سیستمی و قاچاقی انجام می‌شوند.
 
بهتر است بدانید که برای تشکیل چند سانتیمتر خاک حدود ۸۰۰ سال زمان نیاز است که بر اساس گزارش‌های بین المللی، قیمت هر تن خاک ۲۸ دلار ارزش گذاری شده است که این سرمایه ملی در ایران با کمترین قیمت به فروش می‌رسد و باید از سوی نهاد‌های مسئول در این زمینه اقدامات مناسبی صورت گیرد تا از قاچاق این سرمایه ملی جلوگیری به عمل آید.
 
علی رغم پیگیری‌های متعدد خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از سازمان محیط زیست در خصوص اقدامات این سازمان برای جلوگیری از قاچاق خاک جنگل‌ها، هیچ یک از مدیران و مسئولان این سازمان پاسخگوی ما نبودند و سوالات ما را بی جواب گذاشتند.
 
همین عدم پاسخگویی سازمان محیط زیست می‌تواند پاسخ روشنی بر همکاری این سازمان با سودجویان و قاچاقچیان باشد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی