تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

تور خاورمیانه‌ای ماکرون؛ تلاش برای منزوی کردن اردوغان؟

سفر پر ماجرای ماکرون به خاورمیانه پر سر و صدا برگزار شد. اول لبنان و امروز عراق میزبان این مهمان از قاره سبز است که اهداف خاصی را در این سفر دنبال می‌کند.

کد خبر: ۷۰۳۲۸
۱۸:۵۴ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
هدف سفر ماکرون به خاورمیانه، منزوی کردن اردوغان؟
 
 
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در خاورمیانه به دنبال چیست؟ بعد از انفجار مهیب بندر بیروت ماکرون اولین سیاستمدار خارجی بود که به لبنان سفر کرد. بعد از آن سفر مشخص بود که رئیس جمهوری فرانسه باز هم به این کشور سفر خواهد کرد؛ اما سفر ناگهانی وی به عراق داستان را کمی پیچیده‌تر از قبل نشان می‌دهد.

به گزارش رویترز، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دو روز پس از انفجار به بیروت رفته بود و در میان معترضان برای رهبران لبنان ضرب‌الاجل تعیین کرده بود و گفته بود که اول سپتامبر باز می‌گردد. سخنرانی ماکرون باعث شد بسیاری بگویند که او در سیاست لبنان دخالت می‌کند. با این حال او برای دومین بار به لبنان سفر کرد.

تهدید سیاستمداران لبنانی
سفر دوم ماکرون به لبنان با سرو صدای بسیاری همراه بود. وی سفر خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه با فیروز، خواننده لبنانی که آهنگ معروف لبیروت را خوانده است، آغاز کرد.

لبنان سال‌ها مستعمره فرانسه بوده و در سال ۱۹۲۰ دولت لبنان تاسیس شده است. مکرون در سفر خود به لبنان در جشن صدمین سال تأسیس دولت لبنان نیز شرکت و در این جشن با رئیس جمهوری لبنان دیدار کرد. همچنین وی از بندر بیروت بازدید کرد و یک درخت سرو که نماد کشور لبنان است، کاشت.

به گزارش رویترز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در این سفر اعلام کرد که برگزاری کنفرانس اهداکنندگان و اهدای کمک‌های مالی جهانی به لبنان منوط به پیشبرد اصلاحات در این کشور است و مهلتی ۶ هفته‌ای داد؛ ۲ هفته برای تشکیل دولت و ۴ هفته برای آغاز اصلاحات. وی پیش از این اعلام کرده بود در نیمه اکتبر کنفرانس اهدای کمک مالی به لبنان در فرانسه برگزار خواهد شد. مکرون گفته است که خواسته او از رهبران لبنان، تعهد و یک سازوکار پیگیری است و همچنین رأی‌گیری برای اصلاحات قانونی در شش تا ۱۲ ماه آینده باید صورت گیرد. وی هشدار داده است که اگر رهبران لبنان تا چند ماه دیگر در مسیر درست حرکت نکنند، روابط دو کشور با مشکل روبه‌رو می‌شود؛ روزنامه فیگاروی فرانسه در این مورد نوشته است: «امانوئل ماکرون تهدید کرده با هماهنگی دونالد ترامپ تحریم‌هایی را برای چهره‌های سیاسی لبنان اعمال کند که دختران میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان هم شامل این لیست می‌شوند.»

از طرف دیگر در پی سفر ماکرون به لبنان، جایگزین حسان دیاب برای سمت نخست وزیری انتخاب شد. مصطفی ادیب، سفیر پیشین لبنان در آلمان برای این سمت انتخاب شده است. وی شناسنامه فرانسوی دارد و همسرش نیز فرانسوی است. پدر زن فرانسوی ادیب با کاخ الیزه و ریاست جمهوری فرانسه ارتباط خوبی دارد. او در اصل گزینه نخست وزیران پیشین لبنان (سعد حریری، فواد سنیوره، نجیب میقاتی و تمام سلام) است که حزب الله لبنان نیز با آن موافقت کرد. البته این در حالی است که گزینه اصلی فرانسه «سعد حریری»، نخست وزیر پیشین لبنان بود، اما با وتوی آمریکا و عربستان مواجه شد. گزینه واشنگتن و ریاض «نواف سلام» بود که با هر گونه حضور حزب الله در ساختار قدرت مخالف بود؛ اما فرانسه این رویکرد را در شرایط فعلی امکانپذیر نمی‌دانست و ماکرون با رایزنی‌های فشرده با رئیس جمهوری لبنان و رهبران احزاب تاثیرگذار، آن‌ها را به معرفی سریع نخست‌وزیری توافقی ترغیب کرد.

در واقع با اینکه بسیاری مخالف هستند، ماکرون به گفت‌وگو با حزب‌الله مصمم است. وی در سفر اخیر خود به لبنان گفته است: «حزب الله نماینده بخشی از مردم لبنان است. اگر نمی‌خواهیم لبنان به الگویی تبدیل شود که تروریسم بر آن حاکم شود، باید حزب‌الله و دیگران را نسبت به مسئولیت‌هایشان آگاه کرد.» این برخورد ماکرون نشان از تغییر رویه فرانسه نسبت به حزب الله لبنان دارد.

طبق گزارش‌ها امانوئل ماکرون برای بار سوم ماه اکتبر یا دسامبر به لبنان سفر خواهد کرد.

سفر ناگهانی به عراق
ایستگاه بعدی که رئیس جمهوری لبنان به آن سفر کرد، عراق بود. این سفر نابهنگام امانوئل ماکرون گوش‌ها را تیز کرد.

به گزارش روزنامه کل الاخبار، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در اولین سفر رسمی خود به عراق قرار است با چند مقام عراقی از جمله مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور و نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در بغداد دیدار کند. همچنین صحبت از دیدار او با آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در نجف اشرف به میان آمده است. روزنامه الصباح عراق نوشته است که در سفر ماکرون به عراق پرونده‌های مهم و حساسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهوری فرانسه در آغاز سفرش به بغداد در توئیتی نوشت: «برای ارائه حمایت در زمان چالش‌ها به عراق آمده‌ام. چالش‌های بزرگی در مقابل تضمین حاکمیت عراق در تمامی ابعاد امنیتی و اقتصادی آن در داخل و در منطقه قرار دارد.» به گزارش اسکای نیوز، رئیس جمهوری فرانسه در کنفرانس خبری با همتای عراقی خود گفت که مسئولان عراقی باید حاکمیت کشورشان را بسازند. آن‌ها درباره همکاری میان دو کشور و جنگ علیه تروریسم و حمایت از ثبات منطقه بحث و تبادل نظر کردند. دو طرف درباره موضوع حملات ترکیه به مناطق شمال اقلیم کردستان نیز بحث و گفت‌وگو کردند.

پشت پرده سفر به خاورمیانه
سفر ماکرون به خاورمیانه به نظر نمی‌رسد فقط برای تهدید رهبران لبنان بوده باشد. مدتی است که تنش میان یونان و ترکیه در شرق مدیترانه بالا گرفته است و فرانسه نیز ساز خود را در این بین می‌زند و در کنار یونان ایستاده است. تنش بر سر مسئله قبرس و قلمرو‌های آبی دریای اژه و شرق مدیترانه اتفاق جدیدی نیست، اما دور تازه این تشنج‌ها با آغاز حفاری‌های ترکیه در آب‌های مدیترانه آغاز شد. فرانسه نیز در واکنش به تشدید تنش میان یونان و ترکیه حضور نظامی خود را در شرق مدیترانه افزایش داده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز یونان و فرانسه را «جاه‌طلب» و «بی‌کفایت» خوانده و به آن‌ها هشدار داده است. در این میان فرانسه نیز به هیچ وجه از پیشروی ترکیه خوشحال نیست.

ردپای این موضوع نیز در سفر ماکرون به خاورمیانه به خوبی مشهود است. ناوگان فرانسه در سواحل لبنان، پرواز جنگنده‌های فرانسوی بر فراز آسمان بیروت، تهدید‌های علنی ماکرون و کمک‌های مالی که فرانسه برای لبنان ایجاد می‎کند، پیام روشنی دارد؛ او از قدرت گیری ترکیه درلبنان جلوگیری می‌کند. حتی اگر به قیمت تفاهم با ایران و حزب‌الله باشد. از طرف دیگر ماکرون قطعاً در مورد حملات ترکیه به مناطق شمال اقلیم کردستان نیز با مقامات عراقی صحبت خواهد کرد. امانوئل ماکرون در حقیقت به اسم سامان بخشیدن به وضعیت لبنان وارد خاورمیانه شده است، اما منزوی کردن اردوغان را نیز در برنامه خود دارد.
 
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی