تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.

اثر بخشی ماسک‌های پارچه‌ای به نوع پوشش آن‌ها بستگی دارد

اکنون که چندین ماه است درگیر مقابله با بیماری همه گیر کووید-۱۹ هستیم، پوشیدن ماسک به عنوان موثرترین و بهترین راهکار برای عدم شیوع این بیماری توصیه می‌شود، اما با این حال، بسیاری از مردم هنوز هم در مورد موثر بودن ماسک‌های مختلف سوال دارند.

کد خبر: ۶۹۸۴۵
۱۱:۳۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۹

 
دیدارنیوز ـ به نقل از فیز، برای رفع تردید‌های مردم در مورد میزان تاثیر ماسک‌های مختلف در جلوگیری از شیوع و انتقال بیماری کرونا، "پادمانا بها پراسانا سیمها" از سازمان تحقیقات فضایی هند و "پراسانا سیم‌ها موهان رائو" از انستیتوی علوم و تحقیقات قلبی و عروقی، و "سری جایادوا" در هند به طور تجربی میزان گسترش جریان سرفه‌ها را در زیر ماسک‌های مختلف آزمایش کردند و یافته‌های خود را در مجله Physics of Fluids ارائه دادند.
 
دکتر "سیمها" در این رابطه گفت: اگر یک شخص آلوده با کاهش انتشار بتواند میزان آلودگی محیط را کاهش دهد، وضعیت برای افراد سالم حاضر در آن محیط به مراتب بهتر می‌شود.
تراکم و دما به طور کامل با یکدیگر مرتبط هستند و سرفه‌ها همیشه نسبت به محیط اطراف گرمتر هستند.
 
"سیمها" و "رائو" با استفاده از این ارتباط و استفاده از روشی به نام "تصویربرداری شلیرن" که تغییرات در چگالی را تصویر می‌کند، برای گرفتن عکس از سرفه‌های پنج داوطلب استفاده کردند. 
 
آن‌ها با پیگیری حرکت جریان هوای حاصل از سرفه در تصاویر پی در پی، سرعت و گسترش قطرات خارج شده از دهان آن‌ها را محاسبه کردند.
 
جای تعجب نیست که آن‌ها دریافتند که ماسک‌های N ۹۵ موثرترین ماسک در کاهش انتشار افقی سرفه هستند. ماسک‌های N ۹۵ سرعت اولیه سرفه را تا ۱۰ برابر کاهش داده و گسترش آن را بین ۰.۱ تا ۰.۲۵ متر محدود می‌کنند.
 
در عوض، سرفه‌ای که جلوی آن با ماسک گرفته نشود، می‌تواند تا ۳ متر حرکت کند. اما حتی یک ماسک یک بار مصرف ساده نیز می‌تواند این حالت را تا ۰.۵ متر پایین بیاورد.
 
"سیمها" گفت: حتی اگر یک ماسک تمام ذرات را فیلتر نکند، اگر ما بتوانیم از حرکت ابر‌هایی از این ذرات به فواصل زیاد جلوگیری کنیم، بهتر از این است که هیچ کاری نکنیم. در شرایطی که ماسک‌های پیشرفته در دسترس نباشند، برای عموم مردم به منظور کاهش سرعت انتقال بیماری، زدن هرگونه ماسکی بهتر از اصلا نزدن ماسک است.
 
با این حال، برخی از مقایسه‌های دیگر قابل توجه بود. به عنوان مثال، استفاده از آرنج برای پوشاندن دهان در هنگام سرفه معمولاً جایگزین مناسبی تلقی می‌شود که با آنچه که این محقق یافتند، مغایر است. آن‌ها می‌گویند این کار در حالتی موثر خواهد بود که روی آستین لباس سرفه شود و دست برهنه نمی‌تواند مانع مناسبی برای انسداد جریان هوا باشد و سرفه روی دست برهنه می‌تواند از جهات مختلف نشت کرده و در محیط اطراف منتشر شود.
 
"سیمها" و "رائو" امیدوارند که یافته‌های آن‌ها بر این استدلال که ماسک‌های پارچه‌ای معمولی بی اثر هستند، خاتمه دهد و تأکید می‌کنند که استفاده مداوم از ماسک باید به همراه رعایت فاصله گذاری اجتماعی همچنان مورد توجه قرار گیرد.
 
"سیمها" می‌گوید: رعایت فاصله اجتماعی چیزی است که نباید از آن چشم پوشی کرد، زیرا ماسک‌ها بدون نقص نیستند و نمی‌توانند ایمنی کاملی ایجاد کنند.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی