تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
در پایان سفر گروسی به تهران منتشر شد:

بیانیه مشترک ایران و آژانس؛ سریال پیروزی‌های دیپلماتیک تهران

بعد از سفر دو روزه  رافائل گروسی، مدیر کل آژانس به تهران و مذاکرات بسیار میان دو طرف بیانیه مشترکی منتشر شد.

کد خبر: ۶۹۸۱۸
۱۸:۵۳ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۹
بیانیه مشترک ایران و آژانس
دیدارنیوز ـ سرویس جهان: رافائل گروسی، مدیر کل آژانس در دو روز سفر خود به ایران با مقامات ایرانی دیدار کرد و در دیدار آخر که با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران داشت، بیانه مشترکی را ارائه دادند. این بیانیه به صورت هم زمان در تهران و وین منتشر شد. بسیاری این بیانیه مشترک را پیروزی بزرگی برای ایران می‌دانند.

به گزارش آسوشیتدپرس، رافائل گروسی روز دوشنبه با هدف تحت فشار قرار دادن حکومت ایران برای بازرسی از تاسیساتی که ظن آن می‌رود محل نگهداری و یا استفاده از مواد هسته‌ای اعلام نشده هستند، وارد تهران شد. روز سه شنبه با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و سپس محمد جواد ظریف دیدار کرد.

مدیرکل آژانس پس از دیدار با علی اکبر صالحی در توئیتر خود نوشت: «در حال کار برای دستیابی به توافقی درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی پادمان‌های آژانس در ایران هستیم.» گروسی سال گذشته و در پی فوت ناگهانی یوکیا آمانو به ریاست آژانس منصوب شد.

در بیانیه مشترک ایران و آژانس که ساعتی پیش منتشر شد، آمده است که ایران به طور داوطلبانه به آژانس برای بازرسی از دو مکان دسترسی داده است و فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد. تاریخ‌های مربوط به دسترسی‌های آژانس مورد توافق قرار گرفته است. از طرف دیگر با توافق انجام شده، همکاری‌های دو طرف در حوزه‌های پادمانی رویکرد حقوقی و فنی بیش از پیش تقویت خواهد شد.

این بیانیه در حالی منتشر شده است که در روزهای اخیر دولت آمریکا در پی استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران بوده است. مکانیسمی که آمریکا مدعی است بر اساس آن امکان بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران وجود دارد. امروز رئیس دوره‌ای شورای امنیت با رد کردن دیدگاه آمریکا تاکید کرده بود که شورای امنیت در موضعی نیست که درباره درخواست آمریکا اقدام نماید. 
 
انتشار این بیانیه در پایان سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی به تهران، یک پیروزی دیپلماتیک آشکار برای دولت ایران در مجادله حقوقی و دیپلماتیک با دولت ترامپ به شمار می‌رود و انتظار می‌رود که با انتشار این بیانیه از اثرگذاری تلاش‌های آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران باز هم بیشتر کاسته شود. 
 
 
بیشتر بخوانید: دومینوی دهن کجی شورای امنیت به آمریکای ترامپ

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بیانیه مشترک معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی - تهران، ۴ شهریور ١٣٩٩ (٢۶ آگوست ٢٠٢٠)

آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران توافق نمودند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کرده، و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ بصورت موقت توسط ایران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند.

بعد از مشورت‌های فشرده دوجانبه، ایران و آژانس در خصوص حل و فصلِ توأم با حسن نیت موضوعات مشخص شده توسط آژانس در ارتباط با اجرای پادمان به توافق رسیدند. در این ارتباط، ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد. تاریخ‌های مربوط به دسترسی‌های آژانس و فعالیت‌های راستی آزمایی، مورد توافق قرار گرفته است. فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس مطابق با موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و رویه استاندارد راستی آزمایی آژانس، همان گونه که برای همه کشور‌های دارای موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اجراء می‌شود، به صورت برابر و بدون تبعیض اجراء خواهد شد.

در چارچوب قطعنامه GOV/۲۰۱۵/۷۲ که در تاریخ ١۵ دسامبر ٢٠١۵ توسط شورای حکام به تصویب رسید، آژانس و ایران تایید می‌کنند که این موضوعاتِ مرتبط با اجرای پادمان، منحصرا مربوط به مواد و فعالیت‌های هسته‌ای تحت پادمان براساس موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی می‌باشند.

در این چارچوب حاضر، براساس تجزیه و تحلیل اطلاعاتِ در اختیار آژانس، آژانس هیچ سؤال دیگری از ایران، و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده اند، ندارد.

دو طرف تصدیق می‌کنند که استقلال، بی طرفی و حرفه‌ای گری آژانس همچنان لازمه اجرای فعالیت‌های راستی‌آزمایی هستند.

آژانس با حفاظت از تمامی اطلاعات محرمانه پادمانی مطابق با اساسنامه آژانس، مفاد مرتبط در موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی، و محرمانگی رژیم، استاندارد‌ها و رویه‌های تثبیت شده‌ی آژانس، نگرانی‌های امنیتی ایران را همچنان مدنظر قرار خواهد داد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی