تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
گزارش "دیدار" از تصمیم‌های جدید وزارت میراث فرهنگی برای توسعه گردشگری

سفر به وقت کرونا!

در جلسه روز گذشته شورای معاونان وزارت میراث فرهنگی، وزیر محترم این وزارتخانه یک نظر کارشناسی عجیب داد و دیدگاه همه کارشناسان حوزه بهداشت را با بیان اینکه "هیچ مدرکی مبنی بر شیوع کرونا با افزایش سفر وجود ندارد" زیر سوال برد.

کد خبر: ۶۹۶۱۶
۱۰:۱۴ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۹

سفر به وقت کرونا

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: در جلسه روز گذشته شورای معاونان وزارت میراث فرهنگی، وزیر محترم این وزارتخانه یک نظر کارشناسی عجیب داد و دیدگاه همه کارشناسان حوزه بهداشت را با بیان اینکه "هیچ مدرکی مبنی بر شیوع کرونا با افزایش سفر وجود ندارد" زیر سوال برد.


او با تاکید روی نظریه خود ادامه داد که در سطح ملی به کرات این موضوع مطرح است که سفر موجب تشدید کرونا می‌شود، در صورتی که عدم رعایت فاصله اجتماعی، ازدحام و عدم استفاده از ماسک عامل اصلی شیوع است و سفر کمترین تأثیر را دارد.


آمار‌ها نشان می‌دهد ضرر چند میلیارد دلاری در حوزه گردشگری به دلیل اینکه این صنعت بیش از ۱۰ درصد سهم تولید ناخالص دنیا را دارد موضوعی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ اما همه این اتفاق‌ها به این دلیل رخ داد که سفر‌های مردم کنسل شد و همه دست اندرکاران حوزه بهداشت جهانی هم تاکید کردند برای پیشگیری از شیوع این بیماری سفر‌ها باید لغو شود و مردم در خانه بمانند.


اما جالب است بدانید این اظهار نظر به اینجا ختم نشد و مونسان در ادامه از اعطای وام با سود چهاردرصدی برای تشویق مردم به سفر خبر داد و گفت: "با یکی از بانک‌ها توافق کردیم و قرار شد وام ۵۰۰ میلیاردی به این امر اختصاص پیدا کند و حتی ممکن است این وام تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان هم برسد. "

 

در حوزه گردشگری ۱۰۰ میلیون نفر بیکار شدند

ضرر اقتصادی هنگفت از یک سو و بیکاری ۱۰۰ میلیون نفر در جهان از سوی دیگر نشان می‌دهد این خسارت در کوتاه مدت قابل جبران نیست، از این رو در دنیا کارشناسان حوزه گردشگری با کمک صاحب نظران بهداشت و سلامت در تلاش هستند راه حلی برای جبران این اتفاق بیابند که سلامتی انسان‌ها به دلیل پایداری ویروس کرونا به خطر نیافتد، اما گویا در ایران همه چیز بر عکس پیش می‌رود؛ مسئولان گردشگری بدون مشورت با کارشناسان بهداشت صراحتا اعلام کردند که سفر در شیوع بیشتر کرونا تاثیر ندارد و حتی می‌خواهند با اعطای وام مردم را به سفر تشویق کنند!.


سوالی که مطرح می‌شود این است که وزیر یک وزارتخانه غیر مرتبط یا حوزه بهداشت چرا برای چنین اظهار نظری از متخصصان کمک نگرفته است و آیا نمی‌داند اعلام چنین خبری چه تبعاتی دارد؟ در حالیکه ویروس کرونا در همین چند ماه چندین بار هویت و شکل خود را تغییر داده و چطور با اطمینان می‌شود بیان کرد که سفر در شیوع این ویروس تاثیری ندارد.


البته جالب است در این جلسه، ولی تیموری معاون گردشگری هم به کمک رییس خود رفت و در اظهارنظر عجیب‌تری گفت: در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه‌ای در خصوص لغو سفر وجود ندارد، با توجه به اینکه تنها یک ماه برای انجام سفر فرصت باقی مانده است مدیران کل استانی باید در جلسات استان از انجام سفر دفاع کنند و با اتخاذ تصمیمات درست و تشدید نظارت‌ها به انجام سفر کمک کنند.


وام با تنفس!

حسین اربابی، مدیرعامل کانون جهان‌گردی و ایران‌گردی یکی دیگر از اعضای جلسه شورای معاونان وزارت میراث فرهنگی بود که درباره اعطای وام گردشگری گفت: این وام چهار ماه تنفس دارد و مدت بازپرداخت آن نیز هشت ماهه است که می‌تواند عاملی برای تحریک بازار و تقاضا باشد. اما گفته نشده سقف وامی که قرار است به مردم با هدف توسعه گردشگری! داده شود چقدر و بر اساس چه معیاری میزان وام تعیین شده است.


اربابی از نهایی شدن تفاهم نامه با بانک در چند روز آینده خبر داد و افزود: با تزریق این رقم به حوزه گردشگری، ریسک بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به تأسیسات گردشگری نیز پایین خواهد آمد.


نکته قابل تامل این است که آیا راه‌های دیگری برای جبران ضرر وارده به بدنه گردشگری وجود دارد؟ آیا فقط اعطای وام آن هم با سود، دردی از مشکلات پیش آمده برای فعالان این حوزه دوا می‌کند؟ تا چه اندازه می‌توان مطمئن بود که این راهکار‌ها مانند طناب نجات صنعت گردشگری را از ته چاهی که افتاده نجات می‌دهد؟ این‌ها سوال‌هایی است که وزیر میراث فرهنگی باید برای آن جواب قانع کننده‌ای داشته باشد، چون حوزه تخصصی فعالیت مونسان است.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی