تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

فرجی‌‌راد: فعال‌سازی مکانیسیم ماشه تبلیغات انتخاباتی ترامپ است

تحلیلگر مسائل سیاست خارجه اشاره به شکست آمریکا در شورای امنیت و تلاش برای فعال‌سازی مکانسیم ماشه، به بررسی چگونگی روند این اتفاقات پرداخت.

کد خبر: ۶۹۵۹۴
۱۱:۴۱ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
فرجی‌‌راد: فعال‌سازی مکانیسیم ماشه تبلیغات انتخاباتی ترامپ است
 
دیدارنیوز - آمریکا بلافاصله پس از اینکه نتوانست قطعنامه مد نظرش را در شورای امنیت ازمان ملل علیه لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران به تصویب جامعه بین‌الملل برساند، ادعا کرد که ‌«اسنپ‌بک» را فعال و اجرایی می‌کند، بعد از این اقدام ایالات متحده، خبرگزاری‌های انگلیسی زبان از مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت سازمان ملل با این اقدام خبر دادند، آنها ضمن مخالفت با این اقدام، بر این موضوع تاکید کردند که آمریکا اجازه و جایگاه حقوقی لازم برای اجرای مکانیسم ماشه را ندارد.

«عبدالرضا فرجی‌راد» تحلیل‌گر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره احتمال فعال شدن اسنپ توسط آمریکا گفت: مجموعه نظام آمریکا، کاخ سفید و گروه ترامپ از ابتدایی که وارد این بازی شدند می‌دانستند که احتمال موفقیت آنها زیاد نیست؛ به ویژه با توجه به شدت روابط نزدیکی که اکنون بین چین و ایران فراهم شده، می‌دانستند که چین و روسیه این موضوع را وتو می‌کنند؛ ضمن اینکه در مورد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی کار به وتو هم نرسید و اعضای شورای امنیت اعلام مخالفت کردند و مکانیزم ماشه نیز به همان سرنوشت دچار شد.

وی ادامه داد: پمپئو می‌دانست که خیلی احتمال موفقیت ندارند اما چرا این کار را کردند؟ به این دلیل که تبلیغاتی در داخل آمریکا راه بیندازند؛ آنها زمانی که از برجام خارج شدند، نمی‌دانستند که چند درصد موفق می‌شوند؛ تلاش داشتند با فشارهای تحریمی که می‌آورند، ایران عقب‌نشینی کند اما فکر نمی‌کردند که ایران حتی حاضر نباشد یک مذاکره معمولی با آنها انجام دهد، بنابراین گفتند، فشارهای شدید به ایران می‌آورند اقتصاد را ورشکست می‌کند و بعد ایران مجبور می‌شود، مذاکره کند.  اکنون خروج از برجام به شکستی برای آنها تبدیل شده است و باید کاری کنند تا حدی از میزان این شکست بکاهند؛ لذا وارد فاز تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران شدند که به موفقیت نینجامید، بعد به سمت فعال کردن مکانیزم ماشه رفتند.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکایی‌ها مکانیزم ماشه را اجرا می‌کنند و شرکت‌های کشورهایی را که با آنها مخالفت کنند، تحریم می‌کنند، اظهار داشت: از نظر کاخ سفید و پمپئو، مکانیزم ماشه اجرا می‌شود و تبلیغات داخلی خودشان را در این مورد خواهند داشت که البته تعدادی از طرفداران آنها این مانور تبلیغاتی را هم باور می‌کنند بنابراین از نظر کاخ سفید مکانیزم ماشه به اجرا در می‌آید.

وی درباره آثار فعال شدن مکانیسم ماشه، با بیان اینکه ما در حال حاضر تحریم‌های سخت‌تر از تحریم‌های حاصل از اسنپ بک را متحمل هستیم، گفت: برخی از مقام‌های ایران می‌گویند که نفت در مقابل غذا و دارو اکنون نیز اجرا نمی‌شود چه برسد به اقدامات دیگر، یعنی ما حتی نمی‌توانیم دارو و مواد غذایی تهیه کنیم. بنابراین آنها مدعی‌اند که علیرغم مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت مکانیسم‌ ماشه را اجرای می‌کنند و هرکسی که مخالفت کرده و با ایران معامله کند، سر و کار او با آمریکا است و شدیداً مورد تحریم قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره میزان موفقیت آمریکا در اجرایی کردن اسنپ بک، گفت: آنها فشار می‌آورند؛ آنها موفقیت را در این می‌بینند که هیچ دولت و شرکتی با ایران معامله نکند، هیچ گاز و نفتی هم از یاران خریداری نشود، از این جهت می‌توان گفت که موفق می‌شون؛ اما عملاً درباره احتمال راه‌اندازی تحریم‌های سازمان ملل که در پی مکانیزم ماشه می‌تواند اتفاق بیفتد آمریکا چیزی به دست نمی‌آورد؛ چراکه این تحریم‌ها نزدیک به سه سال در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: در کلیت کار به اقتصاد ایران فشار وارد شده است اما آمریکا به هدف خود نرسیده و شکست خورده است؛ آمریکا به این هدف که پس از خروج از برجام سایرین از آن خارج می‌شوند و ایران را پای میز مذاکره نشانده و قرارداد جدیدی با آن می‌بندد و ایران حاضر ‌می‌شود غنی سازی نکند در منطقه حضور نداشته و برنامه موشکی را دنبال نکند، نرسید.

فرجی‌راد با بیان اینکه تا اجرایی شدن مکانیزم ماشه نیز که یک ماه بعد اتفاق می‌افتد، مدت زمان زیادی داریم و اینکه به انتخابات آمریکا می‌رسیم، آن زمان هم احتمال پیروزی بایدن زیاد است؛ او نیز گفته که به برجام باز خواهد گشت؛ اظهار داشت: هدف تیم ترامپ و کاخ سفید از این اقدامات استفاده تبلیغاتی در انتخابات آمریکا بود اما ایالات متحده از نظر تاریخی شکست بزرگی خورد؛ چراکه حتی متحدان چند دهه‌ای خودش را از دست داد و این موضوع از جنگ جهانی دوم به بعد بی‌سابقه است و تنها جمهوری دومینیکن آن هم با فشار آمریکا از آنها حمایت کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اینکه برجام توافقنامه موفقی بود، یادآور شد: اینکه یک آدم حتی از نظر خود آمریکایی‌ها نامتعادل در آمریکا روی کار آمد به طوریکه حتی خواهرش به تازگی او را نامتعادل، دروغگو و حقه‌باز خوانده را هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد و چه کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که چنین اتفاقی در دنیا و آمریکا خواهد افتاد؟ همه فکر می‌کردند که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا کم و بیش ادامه‌دهنده راه اوباما خواهد بود. آمریکا یک شکست سیاسی بزرگ خورد؛ یک شکست ژئوپلیتیک که باعث می‌شود دیگران از جمله رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به قدرت او شک کنند که چرا حتی نتوانست سفیر کشور اندونزی را با خودش همراه کند.
منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی